رفع فیلترینگ در هاله‌ای از ابهام؛ «طرح کلی» دولت همراه با دعوت به صبوری

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
قطع اینترنت
وزیر ارتباطات: تاکنون صحبتی از رفع فیلتر پلتفرم خاصی مطرح نشده و طرحی کلی برای رفع فیلترینگ مطرح است.
تبلیغات

وزیر ارتباطات می‌گوید یک «طرح کلی» برای رفع فیلترینگ در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت هم می‌گوید نمی‌توان تغییرات را یک‌باره ایجاد کرد و باید صبور بود. از گفته‌های تازه و اظهارات مبهم پیشین پیداست که مسیر کاهش محدودیت‌های اینترنت صعب‌العبور است و زمان رسیدن به مقصد نامعلوم.

«در حال پیگیری» پرتکرارترین عبارتی است که مسئولان دولتی درباره وعده‌ی رفع فیلترینگ گفته‌اند. مثل حرف‌های امروز فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم: «فرآیند بازنگری در فیلترینگ در حال پیگیری است.»

سؤال‌های خبرگزاری مهر درباره‌ی زمان حل مسئله‌ی فلیترینگ و برگزاری جلسه‌ی کمیته‌ی فلیترینگ و موانعی که بر سر راه است، به این جمله‌ها ختم می‌شود:

باید توجه داشت نمی‌توانیم تغییرات یکباره در موضوعات ایجاد کنیم. فرآیندی دارد که در حال طی شدن است. دوستان در حال پیگیری فرآیند هستند؛ صبوری کنید.
- فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم

همزمان ستار هاشمی، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با ایلنا برنامه‌ی دولت برای رفع فیلترینگ را به «طرحی کلی» گره زده که کوچکترین جزئیاتی درباره‌ی آن معلوم نیست.

تاکنون صحبتی از رفع فیلتر پلتفرم خاصی مطرح نشده و طرحی کلی برای رفع فیلترینگ مطرح است. سامانه‌ها یا پلتفرم خاصی را مصداقی بیان نکردیم، کلاً صحبتی که در این طرح مطرح است، یک بسته است.

او هفته‌ی پیش، بعد از جلسه هیات‌ دولت هم گفته بود که در مورد رفع فیلترینگ «نباید شتاب‌زده عمل کنیم چراکه ممکن است نتوانیم به دغدغه مردم پاسخ دهیم».

ما با تمام توان و انرژی گشایش موضوع فیلترینگ را دنبال می‌کنیم. از همان ابتدا کارگروه‌هایی را برای بررسی فنی این موضوع اختصاص دادیم و با برگزاری جلسات متعددی، لایه‌های مختلف موضوع را بررسی کردیم. به نظر می‌آید با توجه به طرحی که ارائه دادیم، در آینده نزدیک جمع‌بندی مناسبی در مرکز ملی فضای مجازی داشته باشیم و بتوانیم خبرهای خوبی به مردم تقدیم کنیم.
- ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

اما «آینده‌ی نزدیکی» که وزیر ارتباطات به آن اشاره می‌کند، نامعلوم است و «حذف چارچوب‌های فیلترینگ» که به گفته‌ی رئیس جمهور در دستور کار قرار دارد نیز مبهم به نظر می‌رسد. در شرایطی که مطالبه بسیاری از مردم برای رفع فیلترینگ پاسخی روشن و اجرایی نداشته و نشانه‌ای از کاهش محدودیت‌ها دیده نمی‌شود، مسئله اینترنت می‌تواند به اولین پاشنه آشیل دولت چهاردهم تبدیل شود.

تلاش‌های بی‌سرانجام فعلی در این مورد، یادآور گفته‌های عیسی زارع‌پور، وزیر پیشین ارتباطات در مورد وعده‌های رفع فیلتر در زمان انتخابات ریاست جمهوری است:

خودشان هم می‌دانند که تصمیم‌ درباره‌ی فیلترینگ در جلساتی گرفته می‌شود که لزوماً رأی اکثریت با دولت نیست. توجه کنند که با این قول‌هایی که می‌دهند، بعداً باید بتوانند انجام دهند و این اتفاق لزوماً محقق نمی‌شود. در دولت قبل هم وایبر، وی‌چت و تلگرام، و در دولت قبل‌تر توییتر مسدود شد. این تصمیمات در سطح کلان گرفته می‌شود.
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات