وزیر اقتصاد: باید هرچه سریع‌تر در خصوص رفع فیلترینگ تصمیم‌گیری کنیم

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
وزیر اقتصاد
به دنبال اظهار نظرهای اعضای مختلف کابینه درباره‌ی ضرورت برداشته شدن فیلترینگ، این بار وزیر اقتصاد هم بر لزوم رفع فیلترینگ تأکید کرده است.
تبلیغات

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست‌ هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که روز گذشته (۲۳ مهر) با حضور مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌های جمعی برگزار شد، توضیحاتی را درباره لزوم برداشته شدن فیلترینگ و همچنین، حل کردن موضوع عدم رجیستری گوشی‌های آیفون ارائه کرد.

همتی به لزوم رفع فیلتر پلتفرم‌ها اشاره کرده و بر فوریت انجام این تصمیم تأکید کرده است. وزیر اقتصاد گفت: «رفع فیلترینگ یکی از اولویت‌های دولت است و باید هرچه سریع‌تر در خصوص آن تصمیم‌گیری کنیم.»

با این اظهارات وزیر اقتصاد هم به جمع وزرا و دولتی‌هایی پیوست که تا امروز درباره لزوم برداشتن فیلترینگ صحبت کرده‌اند و تا امروز که بیشتر از دو ماه از روی کار آمدن دولت می‌گذرد، هنوز راه به جایی نبرده‌اند.

البته با تأکیدی که اعضای کابینه روی موضوع زمان‌بر بودن مسئله رفع فیلترینگ دارند و مردم را به صبوری و عدم شتاب‌زدگی در این خصوص دعوت می‌کنند، احتمالاً گذشت دو ماه مدت زمان بسیار کمی محسوب می‌شود.

هفته گذشته بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد «در موضوع فیلترینگ شتاب‌زده عمل نمی‌کنیم.» دیروز هم فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، وضعیت فرایند بازنگری در فیلترینگ را «در حال پیگیری» خواند و با بیان اینکه «نمی‌توانیم تغییرات یک‌باره در موضوعات ایجاد کنیم» به مردم گفت: «صبوری کنید.»

بنابراین، مسئله رفع فیلتر به‌عنوان یکی از اصلی‌‌ترین وعده‌های مسعود پزشکیان پس از روی کار آمدن دولت جدید، ابتدا تبدیل به طرح و برنامه‌هایی برای مدیریت هوشمند و قانونمند فضای مجازی و افزایش کیفیت شبکه شد و اخیراً هم به‌عنوان موضوعی زمان‌بر مطرح شده که کماکان در حال پیگیری است و باید آرام‌آرام پیش برود.

هرچند وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که سؤال «آیا فیلترینگ برداشته می‌شود؟» پاسخ بله یا خیر ندارد اما این موضوع هم در نظر گرفته شود که وعده‌های انتخاباتی در خصوص برداشتن فیلترینگ میزان انتظار از رسیدگی به این موضوع از سوی دولت را بالا برده و عدم تصمیم‌گیری درباره این مسئله و اقدام نکردن برای رفع آن می‌تواند مسئله اینترنت را به اولین پاشنه آشیل دولت چهاردهم تبدیل کند. به‌ویژه حالا که نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های جدید بار دیگر ناکارآمد بودن فیلترینگ را اثبات کرده‌اند.

همتی: رجیستری تلفن‌ همراه مسئله‌ای است که نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست روز گذشته خود به موضوع ممنوعیت رجیستری گوشی‌های آیفون هم اشاره کرده و تغییر شرایط نامناسب فعلی را که مانع استفاده مردم از گوشی‌های دلخواهشان می‌شود، ضروری دانست:

رجیستری تلفن‌ همراه مسئله‌ای است که نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد و باید مردم بتوانند به بهترین و جدیدترین گوشی‌های تلفن همراه دسترسی داشته باشند.
- عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی

البته متولی موضوع برداشتن ممنوعیت واردات و رجیستری گوشی‌های آیفون وزارت اقتصاد نیست و در وهله اول وزارت صنعت، معدن و تجارت و در گام بعد، وزارت ارتباطات می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشد.

اظهار نظرهایی که پیش از این از سوی نمایندگان وزارت صمت انجام گرفته نشان می‌دهد این وزارتخانه مخالفتی با برداشته شدن این محدودیت ندارد. یک ماه پیش و در روزهای برگزاری دومین کنگره موبایل ایران بود که معاون وزیر صمت اعلام کرد: «وزارت صمت موافق گشایش در موضوع واردات آیفون است

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم در روز اول ورودش به وزارتخانه گفت که در تلاش هستند با گفت‌وگو با وزارت صمت راه‌حلی برای رجیستری گوشی‌های آیفون پیدا کنند. بنابراین، دست‌کم در این دو نهاد تصمیم‌گیرنده در موضوع واردات و رجیستری گوشی‌های آیفون مخالفتی با برداشته شدن این ممنوعیت دیده نمی‌شود.

البته این موضوع منوط به آن است که اختیار تصمیم‌گیری در این زمینه صرفاً با همین دو نهاد دولتی باشد؛ اما برخی اظهارات نشان می‌دهد در زمینه لغو این ممنوعیت‌ها تمام وظیفه تصمیم‌گیری هم با دولت نباشد.

اخیراً صحبت‌های جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس و نویسنده کارزار درخواست لغو ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون، در نشستی که برای همین کارزار برگزار شد، اعلام کرد که اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، که عموماً منتسب به جبهه پایداری هستند، سیاست ممنوع کردن واردات و رجیستری این گوشی‌ها را پیش برده‌اند و همچنان هم مخالف برداشته شدن این محدودیت‌ هستند.

با وجود چنین رویکردها و تأکیداتی در موضوع برداشتن فیلترینگ و لغو ممنوعیت‌های اعمال‌شده برای گوشی‌های آیفون، این محدودیت‌ها همچنان باقی مانده است و زمان پایان گرفتن این وضعیت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات