رئیس مرکز تتا: حجم معاملات تجارت الکترونیکی در نیمه اول امسال به ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسیده است

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
مطالعه 4 دقیقه
رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
به‌گفته کلاهدوزان، حجم معاملات حوزه تجارت الکترونیکی در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد کرده است.
تبلیغات

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آیین پاسداشت روز تجارت الکترونیکی را برگزار کرد. «جهش تجارت الکترونیک با مشارکت مردم» به‌عنوان شعار این رویداد در نظر گرفته شده بود و امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت، از سخنرانان این نشست بودند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ابتدای این مراسم آمارهایی درباره وضعیت حوزه تجارت الکترونیکی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ ارائه کرد و گفت:

خوشبختانه در ۶ ماهه اول امسال هم مثل سال‌های گذشته رشد شتابان در این حوزه ادامه پیدا کرده است. حجم معاملات حوزه تجارت الکترونیکی به حدود ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسیده که رشد ۵ا درصدی درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. هدف‌گذاری مرکز تتا این است که تا پایان ۱۴۰۳ حوزه تجارت الکترونیکی به گردش مالی ۴ هزار و ۵۰۰ همتی برسد.
- امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

به‌گفته کلاهدوزان، از فرودین تا پایان شهریور ۱۴۰۳ تعداد تراکنش‌های حوزه تجارت الکترونیکی به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تراکنش رسیده که ۲۰ درصد رشد درمقایسه‌با ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ کرده است و اعتماد بیشتر مردم به تجارت الکترونیکی و انجام تراکنش از این طریق را نشان می‌دهد.

کلاهدوزان در‌ادامه نیز به تعداد امضاهای الکترونیک اشاره کرد و گفت: «در نیمه نخست امسال مجموعاً ۲ میلیون و ۷۹۷ هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که ۸۰ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است.» طبق گزارش مرکز تتا، تعداد اینمادهای صادرشده در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نیز به بیش از ۴۸ هزار مورد رسیده که نشان‌دهنده رشد ۳۳ درصدی است.

سن راه‌اندازی کسب‌وکار کاهش یافته است

در بخش دیگری از این گزارش نیم‌ساله، اشاره شد که سن راه‌اندازی کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیکی کاهش یافته است. کلاهدوزان در این باره گفت: «در ۶ ماه نخست امسال ۳ درصد از کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیکی کسب‌وکارهایی هستند که صاحبانشان کمتر از ۲۰ سال دارند.»

همچنین، آمارهای این گزارش نشان می‌دهد تعداد کسب‌وکارهای فعال تجارت الکترونیکی که در شهرستان‌ها فعال هستند، افزایش پیدا کرده است. توزیع صدور اینماد در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که همچنان استان تهران در صدر قرار دارد. با‌این‌حال، در این گزارش آمده است که توزیع جغرافیایی در حال اصلاح است؛ به‌طوری‌که نسبت تجمیعی واحدها در تهران در سال گذشته ۴۶ درصد بوده؛ اما در اینمادهایی که نیمه اول امسال صادر شده، این سهم به ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع نشان‌دهنده افزایش تعداد کسب‌وکارهای اینماددار موجود در شهرستان‌ها است.

ازنظر آمار و ارقام رشد کرده‌ایم؛ اما هنوز کارهای انجام‌نشده زیادی داریم

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پس از ارائه این گزارش به اتفاقات خوبی اشاره کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۳ رخ داده است:

بازشدن مسیر معاملات خودرو به‌صورت آنلاین یکی از اتفاقاتی است که امسال رخ داد و باعث شد کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی در حوزه خودرو فعال شوند. در حوزه سلامت الکترونیک هم هرچند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، گامی به‌سمت جلو در این عرصه برداشته‌ایم.
- امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

قدرت‌گرفتن سندباکس‌ها از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ دیگر اتفاق خوبی است که رئیس مرکز تتا به آن اشاره می‌کند: «امسال در ۶ ماهه اول اولین خروجی سندباکس‌ها، نظیر سندباکس بورس، سندباکس وزارت صمت در حوزه طلا و... را داشته‌ایم. خبر خوب این است که در کمتر از یک ماه آینده ۴ طرح و شرکت جدید در سندباکس پذیرفته خواهند شد و فعالیتشان را آغاز خواهند کرد.»

کلاهدوزان اعتقاد دارد کشور در حوزه تجارت الکترونیکی از جهت آمار و ارقام وضعیت خوبی دارد و رشد خوبی در این حوزه اتفاق‌ افتاده است. همچنین، هدف رسیدن به حجم تراکنش ۹ هزار همتی تا ۵ سال آینده در نظر گرفته شده که محقق‌شدنی است؛ اما او توضیح می‌دهد که با‌وجود‌این، هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد و کارهای زیادی در این حوزه وجود دارد که هنوز انجام نشده است.

کپی لینک

دعوت از فعالان حوزه تجارت الکترونیکی برای شرکت در انتخابات اتحادیه

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در بخش پایانی صحبت‌هایش به انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی اشاره کرد و گفت: «بعد از فرازو‌نشیب‌های بسیار زیاد، امسال ۳۰ مهر انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی برگزار می‌شود. از همه فعالان دعوت می‌کنیم تا در این انتخابات شرکت کنند.»

به‌گفته او، با شرکت در این انتخابات است که می‌توانیم زودتر شاهد تشکیل اتحادیه‌ای قدرتمند باشیم. کللاهدوزان درادامه نیز اضافه کرد: «ما نیازمند همکاری و مشارکت همه تشکل‌ها هستیم و الان وقت همکاری همه ما برای پیش‌بردن و توسعه این حوزه است. قطعاً در حوزه تحول دیجیتال مشکلاتی داریم؛ اما با همکاری همه تشکل‌ها و اعضا می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم و به‌سمت آینده بسیار روشن این صنعت حرکت کنیم.»

۲۴ مهر به‌عنوان روز ملی تجارت الکترونیکی در تقویم ثبت خواهد شد

یکی دیگر از سخنران‌های مراسم پاسداشت روز تجارت الکترونیکی، محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت، بود که اعلام کرد در تلاش است تا سال آینده این روز را تقویم رسمی کشور ثبت کند:

روز ۲۴ مهر را به‌عنوان روز ملی تجارت الکترونیکی در تقویم کشور ثبت خواهیم کرد؛ چراکه این حوزه ارائه خدمت و کالا را در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته، هر زمانی که مردم بخواهند، ممکن کرده است.
- محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزیر صمت
قائم مقام وزیر صمت
زومیت

مفتح حوزه تجارت الکترونیکی را یکی از مزیت‌های نسبی کشور دانست که می‌تواند رتبه‌مان در زمینه تجارت بین‌المللی را بهبود ببخشد. به‌گفته او، در‌حال‌حاضر فرصت مناسبی در این عرصه داریم که باید به‌خوبی از آن استفاده کنیم. قائم‌مقام وزیر صمت درادامه نیز اضافه کرد:

«در زمینه استفاده از پول الکترونیک رتبه نخست در دنیا را داریم. اسکناس از واسطه تبادلات روزمره در سطح خرد حذف شده است. این موضوع نشان می‌دهد توانسته‌ایم زیست‌بوم تجارت الکترونیکی را به‌شکل متوازن و صحیحی ایجاد کنیم و پیش ببریم.»

به‌گفته مفتح، رسیدن به این نقطه نشان می‌دهد که این زیست‌بوم شفاف و در آن رقابت بسیار خوبی ایجاد شده است. او اعتقاد دارد که این اتفاق هرگز محقق نمی‌شد؛ مگر با تلاش فعالان این حوزه که در این سال‌ها تلاش و اقدام کرده‌اند.

قائم‌مقام وزیر صمت در‌ادامه نیز اعلام کرد: «این مأموریت را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بخش خصوصی فعال در این حوزه واگذار می‌کنیم که نقاط داغ تجارت الکترونیک را در کشور فعال کنند. وزارت صمت مایل است اختیارات در این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند و خودش صرفاً نقش هماهنگ‌کننده را در این امر برعهده داشته باشد.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات