دومین جایزه نوآوری آزاده برگزار شد؛ سهم ۱۲ درصدی زنان فناور از منابع مالی

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
فاطمه مهاجرانی و فخری محتشمی‌پور در اختتامیه دومین جایزه نوآوری آزاده
معاون توسعه صندوق نوآوری: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ۱۰ هزار فراتر رفته است و آنها رفته‌رفته بخشی از اقتصاد کشور را می‌سازند.
تبلیغات

دومین دوره «جایزه نوآوری آزاده» با شناسایی ایده‌های فناورانه زنان شهرهای مختلف به پایان رسید. این رویداد که نام خود را از «آزاده داننده»، رییس ادوار انجمن ملی زنان کارآفرین و سازمان نظام صنفی استان تهران دارد، ویژه‌ی استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور و فناور در حوزه فناوری اطلاعاتی است که بنیان‌گذار آنها زن است.

عصر امروز مریم خاوازی، رئیس کمیته راهبردی جایزه نوآوری آزاده در مراسم اختتامیه این رویداد که در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، درباره‌ی این جایزه گفت:

هدف ما در دومین دوره جایزه نوآوری آزاده این بود که دختران استارتاپی را در مناطق کمترتوسعه‌یافته شناسایی کنیم. از سال ۱۴۰۱ تا امروز در حد توان انجمن و دغدغه‌هایمان تلاش کردیم این دختران را شناسایی کنیم، هرچند هنوز با چشم‌انداز مورد نظر فاصله داریم. تلاش کردیم با شناسایی و شبکه‌سازی استارتاپ‌های فناوری زنان به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته که دسترسی به منابع مالی ندارد، از آنها حمایت کنیم. از ابتدا قول دادیم که استارتاپ ها را تنها نگذاریم و در حد توان مالی تلاش کردیم هرچند هنوز مطلوب نیست.
کپی لینک

معاون توسعه صندوق نوآوری: تبعیض قائل نشدیم

سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم با اشاره به اینکه صندوق نوآوری اجراکننده‌ی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات است، گفت: «وظیفه‌ی این صندوق تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است. در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ۱۰ هزار شرکت فراتر رفته است و رفته‌رفته بخشی از اقتصاد کشور را می‌سازند. هدف دولت هم این است که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌تعبیری اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی را تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۷ درصد برساند.»

صندوق نوآوری با سرمایه‌ی ۱۰ هزار میلیارد تومانی امروز خود، تا الان بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است. درواقع به این شرکت‌ها وام می‌دهیم، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم و ضمانت‌‌نامه‌های مورد نیاز را در اختیارشان قرار می‌دهیم. همچنین حمایت‌های توانمندسازی از جنس بلاعوض هم از این شرکت‌ها داریم. و درنهایت کمک می‌کنیم که کارآفرینان و استارتاپ‌ها به منابع مالی متصل شوند.
- سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی

او آماری هم از مشارکت زنان در حوزه دانش‌بنیان مطرح کرد: «۱۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان را مدیران عامل زن اداره می‌کنند. ما برای اینکه بدانیم که به‌طور ناخواسته باعث تبعیض نشده‌ایم بررسی کردیم که آیا دسترسی زنان کارآفرین دانش‌بنیان به منابع مالی به طرز معناداری کمتر بوده است یا خیر. بررسی‌ها نشان داد که اینطور نیست. در واقع سهم زنان از منابع مالی صندوق، سهمی ۱۲ درصدی است. امیدواریم که بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمت کنیم. قانون جهش تولید دانش‌بنیان منابع مالی خوبی را برای ما پیش‌بینی کرده است و امیدواریم محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته داشتیم برداشته شود و بتوانیم بیشتر به کارآفرینان خوب کشور و به‌ویژه کارآفرینان زن کمک کنیم.»

کپی لینک

دختران؛ پیشتاز در رشته‌های مهندسی و تکنولوژی

زهرا بهروزآذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم با حضور در این مراسم از فعالیت در حوزه زنان و کارآفرینی تقدیر کرد و گفت: «قول می‌دهم تا زمانی که در این موقعیت هستم از هیچ تلاشی فروگذار نکنم تا شما بتوانید به اهداف والای خود برسید و بیش از پیش در برداشتن موانع از مسیر کارآفرینی زنان قدم بردارید و بتوانید همچنان در مسیر توسعه کارآفرینی فعال باشید.»

او خاطرات خود از آزاده داننده را اینطور مرور کرد:

به‌عنوان یکی از دانشجویان که در این مسیر پژوهش می‌کند، یکی از افتخاراتم این بود که به واسطه پروژه تعادل کار و زندگی که با همت خانم صابر و انجمن زنان کارآفرین رقم خورده بود فرصت مصاحبه‌ای عمیق و مفصل با خانم داننده را پیدا کردم. و یادم نمی‌رود از روزهایی که او از پشت سر گذاشتن سختی‌ها تعریف می‌کرد. آن روزها و امروز برایم الهام‌بخش بود که چطور زنی با هدفی والا می‌تواند تمامی حوزه‌های زندگی‌اش را مدیریت کند با اینکه می‌داند ابرانسان نیست. نمی‌خواست که یک ابرزن باشد اما می‌خواست بهترین نسخه‌ی خود باشد.

بهروزآذر ادامه داد: «نفس برگزاری این جایزه علاوه بر الهام‌بخش‌بودن، توجه به ظرفیت‌های حوزه زنان و دختران جوان و تحصیل‌کرده در عرصه‌های فناوری‌های نوین و اقتصاد دانش‌بنیان است.»

امروز در دانشگاه‌ها ۶۰ درصد ورودی‌ها را دختران به خود اختصاص داده‌اند و در رشته‌های مهندسی، تکنولوژی و رشته‌های تخصصی دختران ما پیشتاز هستند. این نشان‌دهنده علاقه، ظرفیت و توانایی‌ آنهاست. ۱۲ درصدی که برای حضور زنان در حوزه دانش‌بنیان مطرح شد، هنوز با ظرفیت دختران فاصله جدی دارد و ما باید با هم کمک کنیم تا زنان بیشتری وارد این عرصه شوند و در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین فعالیت کنند. دولت در این زمینه حمایت همه‌جانبه‌ی خود را اعلام می‌کند.
- زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم هم در این مراسم گفت: «جایزه نوآوری آزاده عطر اصالت دارد. آزاده داننده کسی بود که اصلاً قرار نبود «سوپر وومن» (ابرزن) باشد ولی در نوع خود با همین اصالت بهترین خود را ساخت.»

او ادامه داد: «در سال ۹۳ یکی از پایه‌های برگزاری رویداد روز جهانی دختران و ICT در دانشکده شریعتی خانم داننده بود تا به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند. آدم‌هایی که باور دارند روزی باید این صحنه را ترک ‌کنند سعی می‌کنند بهترین نقش به تصویر بکشند. وجود او به جریانی اجتماعی اثرگذاری تبدیل شد که شغل، ارزش، پول و شأنیت اجتماعی ایجاد می‌کند.»

در پایان این رویداد، کتایون سپهری، مربی و مشاور استارتاپی با اشاره به اینکه از ۱۴۰ ثبت‌نام‌کننده، ۷۰ فرد فناور و نوآور در جایزه شرکت‌کرده‌اند، گفت: «گروه‌های شرکت‌کننده از قشم، روستایی در زهک، کرمانشاه و شهرها و نقاط مختلف به خانواده جایزه آزاده اضافه شدند.»

در آخر، ۹ گروه برنده‌ی اول تا سوم از بخش‌های شرکتی، استارتاپی و جوانه‌ها برای پروژه‌های خود در حوزه‌های فناوری و نوآوری جایزه‌های ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومانی دریافت کردند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات