انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی؛ تنها راه بقا، داشتن اتحادیه‌ای متشکل از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است

یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
مطالعه 8 دقیقه
جمعی از اعضای اکوسیستم استارتاپی
اعضای اکوسیستم استارتاپی نبود اتحادیه متحد و قدرتمند را یکی ازمشکلات این حوزه می‌دانند و می‌گویند برای حفظ منافع کسب‌وکارها باید اتحادیه بقا پیدا کند.
تبلیغات

نشست خبری «لزوم شرکت در انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی» امروز، ۲۹ مهر ماه، با حضور مدیران عامل کسب‌وکارهای دیوار، پادرو، لیان‌کپیتال، اسنپ‌باکس، رئیس انجمن تجارت الکترونیک و همچنین، اعضای ائتلاف «تاد»، که جزو کاندیداهای این انتخابات هستند، برگزار شد.

انتخابات اتحادیه فردا، ۳۰ مهر ماه، در هتل فردوسی برگزار می‌شود و اعضای این اتحادیه با مدارک شناسایی و مجوزی که از این اتحادیه گرفته‌اند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. حضور اعضای اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و رأی دادنشان در این انتخابات از این جهت حائز اهمیت است که این اتحادیه بیش از ۷ هزار عضو دارد و اگر تعداد رأی‌دهندگان به حد نصاب نرسد، اتحادیه منحل خواهد شد.

اعضای اکوسیستم استارتاپی کشور اعتقاد دارند تجربه سه سال اخیر که با توقف فعالیت‌های اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گذشت، ضرورت وجود این تشکل را بیش از پیش نشان داده و بنا بر این تجربه، شرکت در انتخابات برای تشکیل هیئت‌مدیره جدید ضروری است.

علاقبند: وجود اتحادیه برای رساندن صدای بخش خصوصی به حاکمیت ضروری است

ژوبین علاقبند، مدیرعامل لیان‌کپیتال، با ابراز خوشحالی از برگزاری انتخابات بعد از یک دوره طولانی، وجود اتحادیه کسب‌وکارها را از این جهت لازم و ضروری خواند که این اتحادیه می‌تواند راهی باشد برای اینکه بخش خصوصی بتواند صدای خود را به حاکمیت برساند. او درباره دیگر کارکردهای اتحادیه نیز گفت:

استارتاپ‌ها عموما وارد فضاهای جدیدی می‌شوند که پیش‌تر سرویس‌های مشابهشان وجود نداشته و طبیعتا خلأهای قانونی وجود دارد. با ظرفیت‌هایی مثل اتحادیه می‌شود این خلأها و دغدغه‌ها را به گوش حاکمیت، که مسئول قانون‌گذاری است، رساند.
- ژوبین علاقبند، مدیرعامل لیان‌کپیتال

با توجه به اینکه در قانون‌گذاری باید جوانب مختلف در نظر گرفته شود علاقبند اعتقاد دارد که «کسب‌وکارها باید راهی داشته باشند که دغدعه‌ها و نیازهایشان را اطلاع‌رسانی کنند تا قوانین متناسب برایشان وضع شود. در چنین موقعیت‌هایی نقش اتحادیه پررنگ می‌شود. این که اعضای این اتحادیه تجربه کافی داشته باشند و سرد و گرم اکوسیستم استارتاپی را چشیده باشند هم بسیار مهم است.»

صادقی‌زاده: اعضای اتحادیه نباید نسبت به انتخابات این دوره اتحادیه بی‌تفاوت باشند

کسری صادقی‌زاده، مدیرعامل اسنپ‌باکس، هم توضیح داد که ماهیت سندیکا و انجمن‌های صنفی به گونه‌ای است که «اعضا براساس منافع مشترک و بیشینه کردن آن دور هم جمع می‌شوند تا بتوانند با فعالیت صنفی خودشان را حفظ کنند.» به گفته او، در ایران که دولت با نقشی که دارد فضا را برای بخش خصوصی محدود می‌کند، وجود اتحادیه‌ها می‌تواند به احقاق حق بخش خصوصی کمک کند. مدیرعامل اسنپ‌باکس همچنین گفت:

حضور اتحادیه‌ها می‌تواند منجر به حل تعارض منافع بین بخش‌ دولتی و خصوصی شود. در شرایطی که اکوسیستم حال و روز خوبی ندارد، سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده و رشدی اتفاق نیفتاده، نقش اتحادیه پررنگ‌تر شده است.
- کسری صادقی‌زاده، مدیرعامل اسنپ‌باکس

با تکیه بر همه این دلایل است که صادقی‌زاده از اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در سراسر کشور درخواست می‌کند که نسبت به انتخابات این دوره بی‌تفاوت نباشند؛ چراکه اعضای دوره جدید باید کسانی باشند که در چانه‌زنی‌ها بتوانند به نفع این صنف و اعضایش تمام شود.

الفت‌نسب: به حد نصاب نرسیدن انتخابات باعث انحلال و بازگشت به عقب اکوسیستم می‌شود

رضا الفت‌نسب، عضو ائتلاف «تاد» و از اعضای دوره‌های پیشین اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این نشست به برگزار نشدن انتخابات اتحادیه در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: «در سال ۱۴۰۰ با دلایلی که برای ما مشخص نیست انتخابات اتحادیه برگزار نشد. در دوران دولت سیزدهم هم انتخابات به تعویق افتاد و حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم این انتخابات قرار است برگزار شود.» الفت‌نسب هم مثل سایر اعضای اتحادیه نگران به حد نصاب نرسیدن تعداد رأی‌دهندگان است و می‌گوید:

اگر انتخابات به حد نصاب نرسد چند سناریو مطرح می‌شود. یک سناریو این است که اعضای اتحادیه زیر نظر اتحادیه همگن که اتحادیه فناوران است بروند و سناریوی دیگر هم این است که زیر نظر اتحادیه‌های صنفی سنتی بروند که هر دو سناریو نوعی بازگشت به عقب است، بنابراین امیدوارم تعداد رأی‌دهنده‌ها به حد نصاب برسد و چراغ اتحادیه روشن بماند.
- رضا الفت‌نسب، عضو ائتلاف «تاد»

یکی از دلایل برگزار نشدن انتخابات در سال‌های موضوع تفکیک اتحادیه به دو بخش بود. الفت‌نسب در توضیحات خود به این موضوع اشاره کرد که «بحث تفکیک اتحادیه در جلسه ۶ ماه پیش در وزارت صمت بررسی شده و اعضا به این نتیجه رسیدند که طرح کارشناسی نشده و بنابراین، آن را ملغی کردند.»

قاضی: اتحادیه باید در دست نماینده‌های واقعی صنف که سابقه کار تشکلی دارند، باشد

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، نیز ممانعت از برگزاری انتخابات در سه سال اخیر را خیانت به اتحادیه خواند چراکه به گفته او، نهادهای صنفی ماموریت‌های خاصی مثل اعطای مجوز، رسیدگی به پرونده‌های مختلف، صدور حکم و… دارند و با متوقف شدن فعالیت‌های اتحادیه در سال‌های اخیر و بدون متولی رها شدن آن همه این امور هم متوقف شده بود و به آن‌ها رسیدگی نمی‌شد.

او ابراز امیدواری کرد که با شرکت اعضای اتحادیه در انتخابات فردا سرنوشتی متفاوت با سال‌های اخیر برای اتحادیه رقم بخورد:

افرادی که عضو انجمن هستند خواهش می‌کنیم که حتما در این انتخابات شرکت کنند تا اتحادیه در دست نماینده‌های واقعی صنف که سابقه کار تشکلی دارند باشد، نه در دست افرادی که صلاحیت لازم را ندارند یا با موجودیت اتحادیه تضاد منافع دارند. به این شرط است که می‌توانیم امیدوار باشیم شرایط برزخی قبل دیگر تجربه نشود.
- نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران

پورپزشک: برای حفظ منافع کسب‌وکارهای کوچک باید اتحادیه را حفظ کنیم

پشوتن پورپزشک، عضو ائتلاف «تاد» و مدیرعامل پادرو، هم در ادامه این نشست برگزاری انتخابات و جلوگیری از انحلال اتحادیه را وظیفه همه اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خواند. او در توضیح اهمیت برگزاری این انتخابات گفت:

خاطرم نیست در انتخابات گذشته هم سازمان نصر، هم انجمن و هم فعالین اکوسیستم استارتاپی این طور حمایت کرده باشند. رسانه‌ها هم باید تهدید انحلال اتحادیه در صورت به حد نصاب نرسیدن آرا را به گوش اعضا برسانند.
- پشوتن پورپزشک، عضو ائتلاف «تاد» و مدیرعامل پادرو

پورپزشک در ادامه نیز توضیح داد: «۷-۸ هزار مجوز اتحادیه وجود دارد که یعنی اتحادیه این تعداد عضو دارد. اکثر این اعضا کسب‌وکارهای خرد هستند که اصلا در جریان نیستند که انحلال انجمن چه تبعاتی می‌تواند برای کسب‌وکارشان داشته باشد. برای آن‌ها هم که شده باید اتحادیه را حفظ کنیم.»

مدیرعامل پادرو اتحادیه را تسهیل‌گر زندگی کسب‌وکارهای خرد و بزرگ اکوسیستم استارتاپی کشور خواند که در صورت انحلالش کسب‌وکارهای بزرگ برای گرفتن مجوز باید سراغ اتحادیه‌های سنتی بروند و در خصوص کسب‌وکارهای خرد هم گفت: «منافع کسب‌وکارهای خرد با وجود اتحادیه تامین می‌شود و اگر اتحادیه نباشد این منافع هم به خطر خواهد افتاد.»

آرمندهی: نبود اتحادیه متحد، واحد و قدرتمند یکی از مشکلات جدی صنف در سال‌های اخیر بوده است

اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار، که پیش از این صلاحیت او برای شرکت در انتخابات اتحادیه تایید نشده بود نیز در این نشست حاضر بود. او در توضیح اهمیت بسیار زیاد اتحادیه گفت:

مسئله قدرت صنفی، مطالبه‌گری صنفی، چانه‌زنی با حاکمیت که اتحادیه از آن برخوردار است بر کسی پوشیده نیست. نبود اتحادیه متحد، واحد و قدرتمند در سال‌های اخیر یکی از دلایل مشکلاتی است که برای صنف ما به وجود آمد. البته دلایل دیگری هم وجود دارد.
- اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار

آرمندهی در ادامه به سال‌های قبل اشاره کرد که تعامل بهتر و مطالبه‌گری از بخش‌های مختلف حاکمیت با وجود یک اتحادیه قوی امکان‌پذیر شده بود. او در ادامه نیز توضیح داد که «در سال‌های اخیر در نبود اتحادیه مشکلات بسیاری برای ما به وجود آمد. ما هم در دیوار یک بار با تعلیق مواجه شدیم بدون این که از قبل از آن مطلع شده باشیم. قاعدتا نبود اتحادیه یکی از دلایل چنین اتفاقی بود و وقتی کسب‌وکاری مثل دیوار با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود طبیعتا کسب‌وکارهای کوچک بسیاری هم هستند که روزانه درگیر مشکلات مختلفی می‌شوند و نیازمند رسیدگی هستند.»

او همچنین به فرایند پذیرش کاندیداهای این اتحادیه اشاره کرد و گفت: «تفکراتی در کشور وجود دارد که دوست نداشتند این اتحادیه وجود داشته باشد و نتیجه این شد که دو-سه مرتبه این انتخابات به تعویق افتاده است. اما باید بدانیم که تنها راه بقا این است که بتوانیم یک اتحادیه متشکل از کسب‌وکارهای خرد و بزرگ داشته باشیم.»

کپی لینک

ائتلاف «تاد» چه اهداف و برنامه‌هایی دارد؟

صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا که عضو ائتلاف «تاد» است، توضیح داد که این ائتلاف ۳ سال و نیم قبل که قرار بود انتخابات برگزار شود زمان زیادی را صرف طراحی برنامه‌های خود کرد. یکی از این برنامه‌ها مربوط به یکی از مسائل مغفول‌مانده است:

«مسئله‌ای که کمتر به آن توجه شده ارتباط با کسب‌وکارها و اعضای اتحادیه است چون در ۵-۴ سال اخیر خیلی از افراد از طریق درگاه ملی مجوزها مجوز گرفته‌ و عضو انجمن شده‌اند اما هیچ تعاملی با اتحادیه نداشته‌اند و حتی بعضی از آن‌ها نمی‌دانند مجوز اتحادیه چه کاربردی برای‌شان دارد.»

محمدی در پاسخ به سوال زومیت درباره اقداماتی که ائتلاف تا کنون برای همراه کردن شهرستان‌ها انجام داده است، این طور توضیح داد:

اولین قدم ما بعد از تشکیل این ائتلاف حضور در شهرستان‌ها و شروع کار با شهرستان‌ها بود. ما در اصفهان و مشهد حضوری با افراد و کسب‌وکارها و صنف دیدار داشتیم و دغدغه‌ها را شنیدیم. اعضای صنف را دعوت و با آن‌ها گفت‌وگو کردیم و وضعیت اکوسیستم در این شهرها را جویا شدیم. همچنین سعی کردیم اعضای تاثیرگذار و سرشناس صنف در شهرستان‌ها را شناسایی کنیم و با آن‌ها ارتباط مستقیم بگیریم. تمام تلاشمان را کردیم که در این زمان کوتاه بتوانیم همه را همراه کنیم، اما قاعدتا هم زمان کم بوده و هم ظرفیت‌های ما محدود، بنابراین نتوانسته‌ایم آنطور که باید این کار را پیش ببریم.
- صادق محمدی، عضو ائتلاف «تاد» و مدیرعامل مدیانا

شنیدن صدای کسب‌وکارهای شهرستان‌ها یکی از برنامه‌های اصلی «تاد» است

رضا الفت‌نسب، یکی دیگر از اعضای ائتلاف «تاد» به دو مورد از اهداف این ائتلاف اشاره کرده و گفت: «یکی از اولویت‌های اصلی من نقش دادن به کسب‌وکارهای خارج از تهران است. باید صدای این کسب‌وکارها را بشنویم؛ چون آن‌ها با مسائلی مواجه هستند که ما اصلا در تهران با آن‌ها درگیر نیستیم. دومین هدف هم این است که مجمع بزرگی از کسب‌وکارهای سراسر کشور تشکیل بدهیم که هر استان ۳ تا ۵ نماینده در آن داشته باشد و به این ترتیب بتوانیم دغدغه استان‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم.»

پشوتن پورپزشک، به‌عنوان عضو دیگر این ائتلاف، به مشکلات ناشی از محدودیت و فیلترینگ در دو سال گذشته اشاره کرد که کسب‌وکارها را درگیر کرده است. پورپزشک گفت:

انعکاس مشکلات کسب‌وکارها در این سال‌ها توسط سازمان نصر و انجمن تجارت الکترونیک و… انجام شده اما هر صدایی که در رابطه با این مسئله بلند شود ضروری است. اتحادیه هم در این مدت باید این صدا را می‌رساند. یکی از مطالباتی که توسط تاد مطرح و پیگیری خواهد شد، بحث کیفیت اینترنت و رفع محدودیت‌های آن است. آسیب به بازارهای چند ده هزار میلیاردی، ضرر کسب‌وکارها و… از اثرات فیلترینگ است که ما حتما باید به آن بپردازیم.
- پشوتن پورپزشک، عضو ائتلاف «تاد» و مدیرعامل پادرو

شفافیت دیالوگ با رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و تعامل با آن‌ها برای اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مسائل نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که این ائتلاف برای خود در نظر گرفته است.

کسری صادقی‌زاده، عضو دیگری از ائتلاف «تاد»، نیز معتقد است که «اتحادیه نباید در قبال مسائل مختلف سکوت کند و فقط نظاره‌گر وقایع باشد. ما از جایی ضربه خوردیم که اتفاقات مختلفی در حوزه رخ می‌داد اما اتحادیه به‌عنوان نهاد مشروع این عرصه فقط نظاره‌گر آن‌ها بود و سکوت می‌کرد. باید فعالانه مطالبه‌گری کنیم. ائتلاف تاد در چارچوب و ظرفیت‌هایی که دارد مسائل صنفی را پیگیری خواهد کرد.»

به گفته او، یکی از برنامه‌هایی که «تاد» در نظر دارد در صورت رسیدن به مدیریت اتحادیه پیاده‌سازی کند موضوع «اینترنتی کردن انتخابات اتحادیه در ادوار بعدی» است. امنیت‌بخشی به حوزه کسب‌وکارها موضوع دیگری بود که صادقی‌زاده به‌عنوان یکی از برنامه‌های «تاد» از آن یاد کرد:

امن کردن اکوسیستم یعنی کاری کنیم که سرمایه‌گذارها با خیال راحت سرمایه‌شان را به این حوزه بیاورند و خلق ثروت کنند. باید رگولاتوری را طوری انجام بدهیم که اعضای صنف درگیر اصناف مختلف برای انجام امورشان نشوند.
- کسری صادقی‌زاده، عضو ائتلاف «تاد» و مدیرعامل اسنپ‌باکس

همچنین، این عضو ائتلاف «تاد» با اشاره به اینکه «حقوقی در قانون برای اتحادیه وجود دارد که به ما داده نشده» اعلام کرد: «یکی از کارهایی که می‌خواهیم انجام بدهیم احقاق حقوقمان است تا ظرفیت‌های قانونی‌ای که باید داشته باشیم و به ما نداده‌اند، به دست بیاوریم.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات