گزارش مجلس از دلیل حادثه مرگبار معدن طبس؛ نبود تهویه، حسگر و سیستم‌های هشدار خودکار

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
مردان معدن‌کار در حال استراحت در یک تونل زیرزمینی
گزارش نهایی مجلس از دلایل حادثه معدن زغال‌سنگ پروده طبس بر نبود تجهیزات و حسگرهای هوشمند و ضعف در عملکرد دستگاه‌های مسئول تأکید دارد.
تبلیغات

گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وقوع حادثه معدن طبس به دلیل رعایت نکردن قوانین و استانداردها، کمبود تجهیزات حفاظتی، استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و ضف در عملکرد دستگاه‌های مسئول پرده برداشت. این گزارش همچنین به نبود تهویه، حسگر و سیستم‌های هشدار خودکار اشاره دارد.

به گفته‌ی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن وجود الزامات متعدد در بحث ایمنی معادن منجر به نوعی عادی‌سازی در زمینه نقایص ایمنی معادن شده است:

عامل بروز حادثه در بلوک سی این معدن ناشی از تجمع تدریجی گاز و نبود تهویه مناسب جهت جلوگیری از آن و نبود زهکشی مناسب، نبود حسگرهای دقیق و ثابت، سیستم مانیتورینگ گاز و سیستم‌های هشدار خودکار، حفاری غیراصولی و ریزش بخشی از توده ناشی از گام اول استخراج کارگاه ۸۲ که منجر به مدفون‌شدن تعدادی از کارگران و افزایش غلظت گاز متان و بروز انفجار در آن محل شده است.
- زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مجلس

«زومیت» پیش از این از نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی نقل کرده بود: «درخواست معادن طبس برای وارد کردن حسگر گاز چهار ماه در دفتر تخصصی معطل بود تا تأییدیه بیاورند که این دستگاه تولید داخلی ندارد.»

کپی لینک

باید هوشمندسازی معدن در دستور کار قرار گیرد

پس از قرائت این گزارش رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در سخنانی ارائه راهکارهای اصلاحی و هوشمند کردن مانیتورینگ هوای داخل معدن، سنجش خودکار گاز ذغال سنگ و خروج آن در معدن و تمرکز بر نظارت واحد و اصلاح قانون معادن را ضروری دانست.

نصرالله پژمان‌فر در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس به تکنولوژی قدیمی و نبود استانداردهای لازم در تجهیزات اشاره کرد و گفت که کمیسیون اصل ۹۰ قصورهایی که در سطوح مدیریتی رخ داده را بررسی کرده است.

به گفته‌ی او در این راستا ضعف‌های امنیتی معدن، بی‌توجهی به هوشمندی فعالیت‌های کارگران و تأمین امنیت هوشمند، اجرای الزامات ایمنی در طرح‌های استخراجی و توسعه معادن، متناسب نبودن حقوق کارگران با شرایط سختی کار، بی‌توجهی به اهلیت لازم در قراردادهای مرتبط با واگذاری‌ها، کمبود تجهیزات متناسب با معادن زغال سنگ و ضعف دانش مدیریت بحران در این شرایط مورد بررسی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس علت حادثه معدن زغال‌سنگ پروده طبس را نشت گاز متان و عمل نکردن سیستم سنجش گاز در مبادی ورودی معدن دانست و گفت: «در صورتی که چالش‌های موجود از جمله به‌روزرسانی تکنولوژی استخراج معدن و تجهیزات ایمنی، کارآمد نشود متأسفانه حوادث بعدی را هم شاهد خواهیم بود.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات