بخشنامه «شاد» ابلاغ شد؛ استفاده مدارس از پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی ممنوع است

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
پلتفرم شاد در موبایل
استفاده از پلتفرم «شاد» همچنان رایگان خواهد ماند و سرویس کلاس مجازی هم قرار است به‌زودی در دسترس قرار بگیرد.
تبلیغات

شورای عالی فضای مجازی بخشنامه ابلاغی برای اجراى مطلوب سند الزامات سامانه‌هاى الکترونیکى آموزش‌و‌پرورش و شبکه آموزشى دانش‌آموز (شاد) را تدوین کرده و علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، به‌تازگی از ابلاغ آن خبر داده است.

این بخشنامه شبکه «شاد» با تجربه پنج ساله فعالیت آن را فرصت ارزشمندی دانسته که امکان ارائه خدمات با‌کیفیت فراگیرتر براى همه دانش‌آموزان را به‌خصوص در شرایطى که امکان آموزش حضورى فراهم نیست، فراهم می‌کند.

تحقق این هدف در گروی انجام بندها و دستورات در نظر گرفته‌شده در سند الزامات سامانه‌هاى الکترونیکى آموزش‌و‌پرورش و شبکه آموزشى دانش‌آموز (شاد) امکان‌پذیر می‌شود. از این رو، «تمام واحدهای مجری در سراسر کشور باید موارد زیر را برای اطلاع و اقدام لازم، رعایت کنند.» در ادامه به بعضی از موارد مطرح‌شده در این بخشنامه اشاره می‌شود.

«شاد» همواره پلتفرم آموزشی رایگانی بوده تا فرصت آموزش را بدون توجه به دغدغه‌های مالی برای همه دانش‌آموزان فراهم کند. در این بخشنامه نیز بر رایگان ماندن این پلتفرم تأکید شده است:

استفاده از خدمات پایه آموزشى در چارچوب برنامه رسمى مصوب، توسط دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و مربیان و حتى خانواده‌ها، کماکان رایگان است و کاربران براى ترافیک مصرفى، هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد. بدیهى است، سرویس‌هاى خدمات افزوده، براساس تعرفه‌هاى تعیین‌شده در کمیسیون تنظیم مقررات خدمات افزوده شاد ارائه می‌شود.

حفظ اطلاعات و داده‌های کاربران نیز یکی دیگر از ضرورت‌هایی است که برای «شاد» در نظر گرفته شده است: «تیم فنى، اجرایى و پشتیبانى شاد از هیچ کاربرى، اطلاعات فردى را درخواست نخواهد کرد.»

درباره استفاده از «شاد»:

همچنین، در این بخش اعلام شده است که مدارس باید به معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان اعلام کنند که در بخش پیام‌رسان این پلتفرم از ارائه اطلاعات شخصى به افراد با هر عنوانی خوددارى کنند. در ادامه این مورد نیز آمده است: «صیانت از حساب کاربرى، وظیفه هر یک از کاربران است. به‌طور مجدد تأکید مى‌شود که ملاحظات حفاظتى اعلام‌شده از سوى تیم فنى، پشتیبانى و اجرایى در کانال @shadban منتشر شده است.»

هرچند در سال‌های اخیر، به‌ویژه در دوران کرونا که آموزش به حالت غیرحضوری درآمده بود، شاهد این بودیم که مدارس به دلایل مختلفی استفاده از پیام‌رسان‌ها یا ارائه خدمات آموزشی از طریق پلتفرم‌های جایگزین را به «شاد» ترجیح می‌دادند اما در بخشنامه جدید استفاده از هر پیام‌رسان دیگری ممنوع شده است:

شاد رسانه اصلی آموزش و پرورش است. بر همین اساس، انجام امور ادارى و آموزشى توسط واحدهای سازمانى و مدارس در سایر پیام‌رسان‌هاى داخلى و خارجى غیر از شاد، ممنوع است.

طبق دستور شورای عالی فضای مجازی در این بخشنامه، همه معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز و ادارات کل آموزش و پرورش استان و شهرستان موظف‌اند که جلسات صوتى و تصویرى را منحصراً در بستر شاد برگزار کنند.‌

کپی لینک

سرویس کلاس مجازى به‌زودی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد

مدت زیادی است که اعلام شده کلاس‌های مجازی به‌عنوان سرویس جدیدی به شبکه شاد اضافه خواهد شد تا معلمان و دانش‌آموزان امکان برگزاری این نوع کلاس‌ها را داشته باشند. بر اساس آنچه در این بخشنامه تدوین شده، این سرویس هنوز هم ارائه نشده و قرار است به‌زودی در دسترس کاربران قرار بگیرد:

سرویس کلاس مجازى در حال نهایی‌شدن است که پس از آماده‌شدن نسخه جدید، به‌زودى و در قالب‌ خدمات افزوده در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. تمامى مدیران، معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند بعد از احراز هویت با شماره تلفن همراه ثبت‌شده در «سیدا» به گروه‌کلاس‌ها دسترسى پیدا کرده و از سرویس‌هاى تکلیف، آزمون و سایر خدمات بخش «مدرسه من» در طول سال تحصیلى بهره‌مند شوند.

این بخشنامه مدارس را موظف کرده که کارگاه آموزشى نحوه بهره‌بردارى از شاد را براى همکاران خود برگزار کنند. در ادامه نیز آمده که «محتواى آموزشى مورد نیاز براى این کارگاه را هم در کانال @shadamouz قرار گرفته است.»

نظارت بر نحوه اجراى این بخشنامه بر عهده ‌مشاور ‌وزیر آموزش و پرورش و مسئول امور راهبرى شبکه شاد است که هم پاسخگویی درخواست‌هاى استان‌ها و واحدهای ستادى هستند و هم عملکرد مدیران سطوح عالى و میانی را ارزیابی می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات