عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: برای برگزاری انتخابات آنلاین مقاومت می‌کنند

سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
مطالعه 4 دقیقه
رضا الفت نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی
رضا الفت‌نسب: در سه سال گذشته اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ماشین امضای وزارت صمت بود، ارتباط اعضا با اتحادیه قطع شد و در نتیجه انتخابات به حد نصاب نرسید.
تبلیغات

کمتر از یک هفته مانده به دور دوم انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، عضو هیئت‌مدیره از مقاومت‌ها برای برگزاری آنلاین این انتخابات خبر داد.

رضا الفت‌نسب ظهر امروز در نشستی خبری که در اتاق اصناف تهران برگزار شد با اشاره به انتصابات وزارت صمت در سه سال گذشته در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، از مشکلات مختلف این نهاد و همین‌طور خطرات پیش روی آن گفت.

انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی که سی‌ام مهر برگزار شده بود، طبق پیش‌بینی‌ها و هشدارها به حد نصاب نرسید و به دور دوم رفت. بر اساس توضیحات عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، با اینکه قرار است یکشنبه، بیستم آبان دور بعدی انتخابات برگزار شود، هنوز مقاومت‌هایی برای برگزاری آنلاین وجود دارد و در این شرایط سناریوهایی پیش روی این نهاد صنفی قرار دارد؛ انحلال، تشکیل اتحادیه‌‌های استانی و اداره روند انتصابی سه سال اخیر. از نگاه الفت‌نسب هر سه سناریوی‌ احتمالی خطرناک خواهند بود و تنها راهکار برگزاری انتخابات به شکل آنلاین است.

در شرایط نیمه‌تعطیلی اتحادیه در سه سال گذشته، اتحادیه به ماشین امضای وزارت صمت تبدیل شده بود

الفت‌نسب در این نشست با اشاره به تشکیل این اتحادیه در سال ۹۶، لغو انتخابات سال ۱۴۰۰ و تأخیر سه‌ساله‌ی آن گفت: «اتفاقات زیادی در این وقفه سه ساله رخ داد؛ از جمله اینکه بدون انجام تشریفات قانونی، انتصاباتی در اتحادیه صورت گرفت و ارتباط اعضا با اتحادیه تقریباً قطع شد. در این مدت، در شرایط نیمه‌تعطیلی، اتحادیه ماشین امضای وزارت صمت شده بود و بخشنامه‌ها بدون توجه به شرایط بیرون می‌آمد. این باعث شد که میزان مشارکت در انتخابات به‌شدت کاهش یابد. به‌طوری از هفت هزار عضو اتحادیه، کمتر از ۵۰۰ نفر در انتخابات شرکت کردند در حالی که باید یک سوم در انتخابات رأی می‌دادند. اکنون در دور دوم باید تعداد شرکت‌کننده‌ها یک چهارم اعضا باشد که باز هم بعید می‌دانم به شکل حضوری رقم بخورد.»

او تأکید کرد: «اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مربوط به کسب‌وکارهای آنلاین است که بر بستر اینترنت فعالیت می‌کنند و توقع می‌رود این اتحادیه انتخاباتش به‌صورت آنلاین برگزار شود.»

کپی لینک

شاید به‌دلیل مخالفت با صیانت، با ما مشکل دارند

موضوع دیگری که الفت‌نسب مطرح کرد این بود که اعضای اتحادیه در سراسر شهرهای کشور پراکنده‌اند و از همین رو «توقع می‌رود نهادی که مربوط به کسب‌وکارهای آنلاین سراسر کشور است، انتخاباتش به‌صورت آنلاین انجام شود.»

او که خود عضو ائتلاف تاد در انتخابات پیش رو است، همچنین درباره آخرین پیگیری‌ها درباره انتخابات توضیح داد:

در دور اول انتخابات صرفاً در مراکز استان‌ها امکان رای‌گیری بود، که آن هم به درستی انجام نشد. به نظر من برگزارکنندگان انتخابات درباره شکل‌گیری اتحادیه دغدغه‌ای نداشتند و ندارند. به‌طور جدی درخواست کرده‌ایم که دور دوم انتخابات به‌صورت آنلاین برگزار شود اما متوجه شدیم که مرکز اصناف نامه‌ای زده و اعلام کرده است که انتخابات در روز بیستم آبان به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. این نشان می‌دهد که دوستان خیلی علاقه‌ای ندارند که اتحادیه با مشارکت تمام اعضا شکل بگیرد. شاید به‌خاطر مخالفت با صیانت با ما مشکل دارند.

او ادامه داد: «با این همه همچنان پیگیریم که انتخابات به‌صورت آنلاین هم انجام شود. تلاش‌های زیادی در معاونت علمی و وزارت صمت در این مورد صورت گرفته اما چیزی که الان روی میز داریم برگزار حضوری انتخابات است. با این شرایط میزان مشارکت احتمالاً حتی کمتر از سری قبل خواهد بود.»

الفت‌نسب درباره دلیل مخالفت‌ها با انتخابات آنلاین هم این توضیحات را مطرح کرد:

برخی در مرکز اصناف اعلام کرده‌اند که اگر انتخابات آنلاین باشد شاید تقلبی صورت بگیرد. به تصور من و بسیاری از همکارانم در اکوسیستم، با توجه به ابزارهای موجود، موضوع احراز هویت حل‌شده است و به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. امروز حتی در سامانه ثنای قوه قضاییه به‌صورت غیرحضوری می‌توان ثبت نام و احراز هویت کرد. وقتی خیلی راحت می‌شود از این روش‌ها استفاده کرد، احتمال تقلب به این شکل ضعیف است. بارها در انتخابات شهرهای مختلف در موضوع واحد‌های صنفی می‌شنیدیم که افرادی به دنبال خرید‌و‌فروش رأی و مخدوش کردن انتخابات هستند اما در شکل آنلاین، با وجود فناوری و ابزارهای موجود، انتخابات می‌تواند به‌صورت شفاف برگزار شود و همه‌ی اعضا هم در آن شرکت کنند؛ اما هنوز در شهرستان‌ها هم اتفاقی نیفتاده است. انگار بنا بر این است که این انتخابات بی‌رونق برگزار شود.
کپی لینک

سناریوهای پیش روی اتحادیه

در بخش دیگری از این نشست الفت‌نسب درباره سناریوهای پیش روی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در صورت شکست دور دوم انتخابات گفت: «اگر انتخابات دور دوم هم به نتیجه نرسد، چند سناریو پیش روی ماست؛ تبدیل اتحادیه به اتحادیه‌های استانی، انحلال و رفتن اعضا به اتحادیه‌های همگن و در نهایت ادامه روند انتصابی اتحادیه به شکل فعلی تا زمانی که شرایط مشارکت به وجود بیاید. هر سه گزینه بسیار خطرناک است. در حالی که انتخابات آنلاین می‌تواند کمک کند به حد نصاب برسیم.»

او اضافه کرد: «متوجه شده‌ایم که بعضی به دنبال تشکیل اتحادیه استانی هستند. به نظر من این کار خطرناک است و کسب‌وکارها را دچار مشکل می‌کند. در این صورت هر اتحادیه‌ای در هر استانی می‌تواند دستورالعمل‌های خودش را داشته باشد و این چالش بزرگی ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه اتحادیه‌های صنفی فعلی هم به چالش خواهند خورد.»

عضو هیئت‌مدیره کسب‌وکارهای مجازی درباره ضرورت وجود اتحادیه هم به این موارد اشاره کرد:

در شرایط فعلی ضرورت وجود اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به‌شدت حس می‌شود. مشکلات  مختلفی وجود دارد که برای حل آن‌ها این اتحادیه باید وسط میدان باشد. از محدودیت‌ها و فیلترینگ تا موضوع نماد الکترونیکی که در خیلی از جاها به ابزار قتل کسب‌وکارها شده است و نیاز است که صنف خیلی جدی وارد شود. در ابتدای فعالیت اتحادیه در سال 96 تعامل خوبی با اتحادیه‌های صنفی داشتیم که در این سه سال از بین رفت. نیاز است که دوباره این تعاملات را بسازیم.

او ادامه داد: «امروز هم در ائتلاف تاد اعتقاد داریم که صنوف و مغازه‌داران دیگر نیازی ندارند که مجوزشان را از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بگیرند. بلکه صرفاً می‌توانیم به اتحادیه‌ها و مشاغل کمک کنیم؛ یعنی برای مشاغلی که سایت دارند، به‌عنوان همکار، رعایت قوانین تجارت الکترونیک را بررسی کنیم. اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی باید اتحادیه پلتفرم‌ها، مارکت‌پلیس‌ها یا پاساژهای ایترنتی و کسب‌وکارهایی باشد که صفر تا صدشان به‌صورت آنلاین است.»

الفت‌نسب در آخر ابراز امیدواری کرد که انتخابات یا به صورت آنلاین برگزار شود یا به تأخیر بیفتد و تأکید کرد: «به‌نظر من انتخابات به شکل حضوری قطعاً به حد نصاب نمی‌رسد و تعداد شرکت‌کنندگان از دور قبل هم کمتر خواهد بود.»

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات