گزارش تابستان ۱۴۰۳ رگولاتوری؛ میزان شکایت از حوزه سیار ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است

یک‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
مطالعه 4 دقیقه
کار کردن با گوشی گلکسی A06
میزان شکایت‌های مردمی ثبت‌شده از حوزه تلفن و اینترنت سیار از ۲۵ درصد به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده که عمده این افزایش در شکایت از تلفن همراه بوده است.
تبلیغات

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پنجاهمین گزارش فصلی خود مربوط به تابستان ۱۴۰۳ را منتشر کرد. بر اساس آمارهای ارائه‌شده در این گزارش ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور نسبت به تابستان ۱۴۰۲، ۰٫۵۴ درصد رشد کرده و به ۱۲٫۹۳ درصد رسیده است. میزان رشد ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار نیز با رشد ۷٫۷۶ درصدی به حدود ۱۳۷ درصد رسیده است. در حال حاضر، تعداد مشترکین اینترنت همراه در کشور بیش از ۱۱۷ میلیون و ۶۱۳ هزار مشترک است، در حالی که تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند ثابت در ایران ۱۱ میلیون و ۱۱ هزار مشترک برآورد شده است.

در آمارهای ارائه‌شده توسط رگولاتوری، در تابستان ۱۴۰۳ ضریب نفوذ تلفن همراه با رشد ۴٫۵۵ درصدی به حدود ۱۸۷ درصد رسیده و تعداد مشترکان موبایل در کشور بیش از ۱۵۷ میلیون و ۱۹۰ هزار مشترک است. ضریب نفوذ تلفن ثابت اما همچنان روند کاهشی دارد. با کاهش ۲٫۶ درصدی ضریب نفوذ تلفن ثابت نسبت به تابستان ۱۴۰۲، در پایان تابستان امسال تعداد مشترکان اینترنت ثابت که سال قبل بیش از ۲۹ میلیون بود، حالا به حدود ۲۸ میلیون و ۴۳۰ هزار مشترک رسیده است.

آمارهای شبکه ثابت و سیار کشور
سازمان تنظیم مقررات

تعداد شهرها و خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری یکی از بخش‌هایی محسوب می‌شود که رگولاتوری در گزارش‌های فصلی خود درباره آن آمار و اطلاعات می‌دهد اما در گزارش تابستان ۱۴۰۳ در این خصوص همان آمارهایی ذکر شده است که در گزارش فصل بهار ۱۴۰۳ نیز منتشر شده بود.

بنابراین، در گزارش اخیر رگولاتوری هم بدون به‌روز شدن اطلاعات، همچنان تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبرنوری بیش از ۸ میلیون و ۶۹ هزار خانوار اعلام شده است. تعداد شهرهای دارای پوشش فیبرنوری نیز ۴۳۲ شهر بوده که از این تعداد ۲۱۰ شهر پوشش زیر ۳۰ درصد داشته‌اند. ۵۲ شهر به پوشش بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی و ۱۷۰ شهر هم به پوشش بیش از ۶۰ درصدی رسیده‌اند.

آمارهای پوشش فیبر نوری
سازمان تنظیم مقررات

آمارهای سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد که همچنان عمده بار اینترنت کشور روی شبکه ۴G است (به میزان ۹۵ درصد) و سهم اینترنت نسل سوم هم ۵ درصد است. این اعداد در مقایسه با آمارهای بهار ۱۴۰۳، افزایش یک درصدی تعداد مشترکین پهن‌باند ۴G را نشان می‌دهد. در آمارهای منتشرشده همچنان خبری از سهم شبکه ۵G نیست.

در سهم بازار مشترکین پهن‌باند سیار به تفکیک اپراتور نیز همچنان سهم بازار همراه اول (با ۵۴ درصد) بیشتر از دو اپراتور دیگر است. ایرانسل از این بازار ۴۳ درصد سهم دارد و سهم بازار رایتل نیز ۳ درصد است. این اعداد نشان می‌دهد سهم بازار رایتل نسبت به بهار ۱۴۰۳ یک درصد کاهش پیدا کرده، در مقابل سهم بازار همراه اول یک درصد بیشتر شده و سهم بازار اپراتور ایرانسل هم بدون تغییر باقی مانده است.

آمارهای شبکه اینترنت کشور
سازمان تنظیم مقررات
کپی لینک

اپراتورها در شاخص‌های کیفیت اینترنت چه عملکردی داشتند؟

در شاخص‌های کیفیت شبکه اینترنت عملکرد سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بررسی و گزارش شده است. بر اساس این آمار سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم (4G) اپراتور رایتل بالاتر است. در این شاخص دو اپراتور همراه اول و ایرانسل دارای سرعت تقریباً برابر هستند. در میزان قطع سرویس داده اپراتور همراه اول عملکرد بهتری داشته و مشترکین این اپراتور قطعی‌های کمتری را تجربه کرده‌اند؛ اما میزان قطع سرویس 4G در رایتل و ایرانسل بیشتر بوده است.

در شاخص میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس داده همراه اول وضعیت بهتری دارد. ایرانسل با فاصله‌ای اندک از رایتل جایگاه دوم را دارد و اپراتور رایتل در این شاخص کمی پایین‌تر قرار گرفته است.

همراه اول در اینترنت 3G به‌طور کلی عملکرد بهتری داشته است؛ به طوری که هم سرعت انتقال داده این اپراتور بیشتر از دو اپراتور دیگر بوده، هم قطعی سرویس کمتری داشته و هم میزان برقراری موفقیت‌آمیز این سرویس در همراه اول بیشتر بوده است. در نسل سوم اینترنت پس از همراه اول، رایتل است که عملکرد بهتری داشته و ایرانسل در رتبه سوم قرار گرفته است.

عملکرد اپراتورها
سازمان تنظیم مقررات

افزایش میزان شکایت‌های ثبت‌شده از حوزه سیار، موبایل و اینترنت همراه، در سامانه ۱۹۵ یکی از تغییراتی است که در گزارش تابستان ۱۴۰۳ رگولاتوری دیده می‌شود. در حالی که پیش از این، در گزارش بهار ۱۴۰۳، ۲۵ درصد از شکایت‌ها به حوزه سیار مربوط می‌شد، در تابستان ۱۴۰۳، میزان این شکایت‌ها به ۳۵ درصد رسیده است.

شکایت‌های ثبت‌شده در 195
ساز

این موضوع می‌تواند ناشی از افت کیفیت شبکه سیار کشور باشد که اعتراض مشترکان را به‌همراه داشته است. در این گزارش میزان شکایت‌های ثبت‌شده در سامانه ۱۹۵ از شبکه ثابت کشور ۶۵ درصد بوده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات