مدیرعامل تپسی: به رأی شورای رقابت در پرونده شکایت از اسنپفود امیدواریم
نشست خبری تپسی با عنوان «مروری بر عملکرد و رشد تپسی در سال ۱۴۰۳» امروز (۴ آذر) برگزار شد. در این نشست مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی، آمارهایی درباره عملکرد تپسی در سال ۱۴۰۳ ارائه کرده و از رشد درخورتوجه این شرکت تا پایان آبان امسال خبر داد:
عملکرد ما در تپسی در سال ۱۴۰۳ خوب بوده و رشد قابل توجهی برایمان اتفاق افتاده است. برای مثال، عملکرد آبانماه تپسی در حوزه تاکسی آنلاین رشد ۱۳۱ درصدی بهصورت ریالی را نشان میدهد. در ماه آبان ۱۴۰۳ متوسط تعداد سفر ۲۱/۲ درصد رشد کرده است؛ بنابراین، بخش عمده رشد درآمد ناشی از افزایش تعداد سفرها در سرویس تاکسی تپسی بوده است.- مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی
به گفته مدیرعامل تپسی، اندازه بازار آنلاین تاکسی آنلاین در کشور ازنظر تعداد سفرهای ماهانه تپسی و اسنپ در سال ۱۴۰۳ بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون سفر بوده است. آمارهای تپسی درخصوص توزیع سفرها در شهرهای مختلف کشور نشان میدهد با درنظرگرفتن متوسط ۴ میلیون سفر در ۳۰ روز ماه، ۳۰ درصد از سفرها در تهران و ۱۱ درصد در مشهد و ۷ درصد هم در شیراز و اصفهان انجام میشود.
سیدحسینی: سهم بازار تپسی افزایش پیدا کرده است
مدیرعامل تپسی در ادامه از افزایش سهم بازار تپسی در حوزه تاکسی آنلاین خبر داد و گفت: «سهم بازار تپسی در ۸ شهر اول کشور بالغ بر ۲۳ درصد است. تپسی در مشهد ۳۱ درصد بازار را در اختیار دارد. سهم بازار ما در تهران هم حدود ۲۶ درصد است. امسال ازنظر تعداد سفرها رشد ۲ برابری را تجربه کردهایم.»
سیدحسینی در ادامه نیز توضیح داد که تپسی در حوزه ارائه خدمات تاکسی اینترنتی در بیش از ۳۰ شهر کشور فعال است؛ اما تصمیم و انتخاب تپسی در سال جاری متمرکزشدن بر توسعه فعالیتهای خود در ۸ شهر بزرگ کشور بوده و هست؛ چراکه ۷۵ درصد سفرها در همین ۸ شهر انجام میشود.
مدیرعامل تپسی در جمعبندی عملکرد سال ۱۴۰۳ شرکت تپسی گفت: «درحالحاضر، ۱۰۰ درصد آن چیزی را که میخواستیم، محقق کردهایم و در بخشهایی حتی جلوتر از اهدافمان رفتهایم. امیدواریم در ادامه، بهویژه در ۴ ماه پیش رو تا پایان سال، نیز بتوانیم همین مسیر را ادامه بدهیم.»
ماجرای بحثبرانگیز شکایت تپسی از رقیب
یکی از مهمترین بحثهای مطرحشده در اکوسیستم استارتاپی کشور در حدود یک ماه اخیر، شکایت برخی کسبوکارها از گروه اسنپ بوده است. «ازکیوام» به رفتار انحصارگرایانه «اسنپپی» اعتراض کرده و «زودکس» و «تپسی» هم از قراردادهای انحصاری «اسنپفود» نزد شورای رقابت شکایت کردهاند. همه این کسبوکارها اعتقاد دارند اسنپ با قراردادهای ویژهای که میبندد، عرصه رقابت را تنگ میکند و فرصت رشد را از رقبا میگیرد.
بخشی از نشست امروز تپسی هم به موضوع این شکایت اختصاص پیدا کرد و مصطفی سیدحسینی در توضیح این ماجرا گفت:
قراردادهای انحصاری اسنپ یکی از موانع رشد ما در حوزه سفارش آنلاین غذا بوده است. این مشکل باعث ایجاد اختلال در بخش تأمین شده است؛ چون رستورانها، بهخصوص ۱۰۰ رستوران برتر، نمیتوانند با ما قرارداد ببندند. ۷۰ درصد از سفارشهای آنلاین غذا در تهران از ۱۰۰ رستوران انجام میشود که بهخاطر قراردادهای انحصاری هیچیک از این رستورانها نمیتوانند با تپسیفود قرارداد ببندند.- مصطفی سیدحسینی ، مدیرعامل تپسی
او درباره وضعیت فعلی این پرونده در شورای رقابت در پاسخ به خبرنگار زومیت گفت: «شکایتمان را در شورای رقابت ثبت کردهایم و امیدواریم به جای خوبی برسد. مستندات محکمی در شکایت خود ارائه کردهایم و با توجه به اینکه همزمان با ما «زودکس» و «ازکیوام» هم از اسنپ شکایت کردهاند، این احتمال وجود دارد که این پروندهها هر سه با هم بررسی شوند و تا دیماه امسال رأی نهایی شورا صادر شود.»
به گفته سیدحسینی، این پرونده درحالحاضر در مرحله پیگیری عادی شورای رقابت است و شورا از اسنپ درخواست پاسخ کرده؛ اما اسنپ هنوز پاسخی به شورای رقابت نداده است.
یکی از مهمترین نکات در این پرونده ارائه مستندات محکم از تعداد زیادی از رستورانها است برای اینکه اثبات شود اسنپفود با تعداد زیادی از رستورانها قرارداد انحصاری منعقد کرده و امکان رقابت در بازار را از بین برده است. مدیرعامل تپسی در توضیح مستندات ارائهشده در شکایت این شرکت به زومیت گفت:
با توجه به اینکه تعداد رستورانهای بزرگی که فقط با اسنپفود قرارداد دارند و نمیتوانند با ما قرارداد ببندند، زیاد است، سعی کردهایم مدارک و مستندات بسیاری در پرونده شکایت خود به شورا ارائه کنیم.- مصطفی سیدحسینی ، مدیرعامل تپسی
به گفته او، تپسی در بخشهای دیگری مثل شاپ هم با رویه ضدرقابتی اسنپ مواجه شده؛ اما در آن حوزهها توانسته موانع را با راهحلهای جایگزین از سر راه بردارد. بااینحال، در حوزه سفارش آنلاین غذا و در مقابل رویههای اسنپفود راهی جز شکایت باقی نمانده؛ چراکه قراردادهای انحصاری این شرکت مانعی جدی بر سر راه رشد تپسی در حوزه سفارش آنلاین غذا بوده است.
سیدحسینی ابراز امیدواری کرد که تپسی بتواند با این شکایت این مانع را بردارد تا مسیر برای سایر پلتفرمها در حوزه سفارش آنلاین غذا هموار شود؛ زیرا به اعتقاد او، حوزه سفارش آنلاین غذا بهشکلی نیست که فقط یک یا دو کسبوکار بتوانند در آن فعالیت کنند. سیدحسینی میگوید: «اگر تپسی در این پرونده موفق نشود، هیچ پلتفرم دیگری توان مقابله با انحصارطلبی اسنپ را نخواهد داشت.»
توسعه سرویسهای مختلف تپسی در ۸ ماه نخست ۱۴۰۳
علاوهبر رشد تعداد سفرها و افزایش سهم بازار تپسی، «توسعه سرویسهای جدید» نیز بخش دیگری از گزارش عملکرد تپسی در سال جاری را تشکیل میداد. مصطفی سیدحسینی به اقداماتی اشاره کرد که تپسی برای توسعه سرویسهای مختلف خود در سال ۱۴۰۳ انجام داده است.
رشد ۳ برابری در سرویس «دلیوری» تپسی یکی از موارد توسعه و رشد تپسی در سال جاری بوده که سیدحسینی در توضیح آن میگوید: «امسال در حوزه دلیوری نسبت به سرویس تاکسی آنلاین رشد بیشتری داشتهایم. درحالحاضر، سهم بازار ارسال فوری مرسولات درونشهری تپسی ۳۰ درصد است.»
تپسیفود نیز امسال تغییرات چشمگیری کرده که تغییر نام از «اُفود» به تپسیفود یکی از آنها است. علاوهبر این، این سرویس در ماههای اخیر در شهرهای شیراز و مشهد توسعه پیدا کرده و فعالیتش در تهران نیز آغاز شده است. مدیرعامل تپسی میگوید که سرویس تپسیفود از نیمه آذرماه روی سوپراپلیکیشن نیز قرار خواهد گرفت تا برای کاربران در دسترستر باشد.
«تپسیشاپ» سرویس دیگری است که به عرضه کالاهایی جز کالاهای زودمصرف مثل کالاهای سوپرمارکتی، غذا، دارو و… اختصاص دارد. در سال ۱۴۰۳ تغییر نام از «دارتیل» به تپسیشاپ و قرارگیری این سرویس در سوپراپلیکیشن تپسی اتفاق افتاده و در شهر تهران نیز توسعه پیدا کرده است. مدیرعامل تپسی درخصوص تپسیشاپ میگوید:
یک تغییر رویکرد درخصوص توسعه تپسیشاپ داشتهایم و حالا رویکرد و هدف ما اضافهکردن فروشگاههای برتر شهر به این سرویس است. البته در تپسیشاپ قصدمان این نیست که به دیجیکالا تبدیل شویم؛ چون احتمالاً نمیتوانیم در این حوزه مزیت رقابتی جدیدی نسبت به دیجیکالا ایجاد کنیم. مزیت رقابتی ما در این سرویس بازوی لجستیکی قوی تپسی است و با تکیه بر آن قصد داریم امکان خرید از فروشگاههای معتبر و برند و تحویل ۲ ساعته کالا به کاربر را ارائه کنیم. فعالیت تپسیشاپ فعلاً محدود به شهر تهران است.- مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی
تپسیمارکت و تپسیدکتر و تپسیگاراژ نیز دیگر سرویسهای تپسی است که این شرکت بر توسعه آنها تمرکز و سعی کرده است سهم بازار خود را در هریک از این حوزهها افزایش بدهد. توسعه این سرویسها تا امروز با هدف توسعه زیرساختها اتفاق افتاده و تپسی قصد دارد با اقداماتی نظیر قراردادن سرویسهای مذکور در سوپراپلیکیشن خود و رساندن خدمات به شهرهای بیشتر و گسترش سطح خدمترسانی خود این سرویسها را توسعه بدهد.
نظرات