معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: در حال تدوین دستیار هوش مصنوعی برای رئیس‌جمهور و وزرا هستیم

سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
حسین افشین
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تدوین دستیار هوش مصنوعی برای رئیس جمهوری و وزرا خبر داد.
تبلیغات

حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، امروز (۱۳ آذر ماه)، در نشست خبری صدمین روز فعالیت خود گفت: «در زمینه الگوریتم‌هایی که می‌تواند یادگیری عمیق ایجاد کند، یکی از دانشگاه‌های کشور را محور قرار داده‌ایم که سیستم عامل ملی هوش مصنوعی را تدوین کند. ملی بودن این سیستم نباید احساس بدی ایجاد کند چون همان سیستم عامل‌هایی که خارج از کشور هستند هم بیشتر با متخصصان ایرانی توسعه پیدا می‌کنند.»

به گفته افشین، نسخه آزمایشی این سکوها ۶ ماه دیگر می‌آید و تا یک سال دیگر نسخه کامل آن منتشر می‌شود. او ادامه داد:

ما در حال تدوین دستیار هوش مصنوعی برای رئیس جمهوری هستیم تا بتواند در همه حوزه‌ها داده‌ها را به روز بگیرد، اگر مدل‌سازی لازم است این کار را انجام دهد، روی هر موضعی که می‌گویند نظرات کارشناسی ارائه شود و به عنوان یک دستیار کارشناسی و هوشمند کنار رئیس جمهوری باشد. برای هر کدام از وزرا هم در حوزه خودشان یک دستیار هوش مصنوعی تدوین می‌کنیم.
- حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

برای شروع پروژه قطار و مترو ملی حدود ۳۰ میلیون دلار هزینه شده است

پروژه قطار و مترو ملی مورد دیگری بود که افشین در این نشست به آن اشاره کرد و درباره‌اش این طور توضیح داد: «بیش از یک دهه است که این پروژه در حال پیگیری است و هنوز هم به جواب نرسیده است. ما برای رشد در شرکت‌های دانش‌بنیان باید یک مگا پروژه تعریف کنیم و یکی از آن‌ها به نظر من پروژه قطار ملی است چون پارامترهای زیادی را درگیر می‌کند. منابع این پروژه تأمین نمی‌شد و کنسرسیوم کنار هم قرار نمی‌گرفت. قرار بود این پروژه در جای دیگری پیگیری شود که در زمان من به معاونت علمی منتقل شد.»

او درباره تأمین منابع مالی و ادامه پروژه اضافه کرد: «خوشبختانه الان منابع آن تأمین شده و به‌جز مبلغ یک همت که شهرداری تهران برای آن کنار گذاشته، حدود ۳۰ میلیون دلار برای شروع به آن اختصاص یافته است. امیدواریم دو رام قطار هفت واگنه کمی پس از پایان امسال به ناوگان متروی تهران وارد شود.»

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تست و آزمایش این قطارها با اشاره به اینکه «تست یک رام آن گرفته شده و ۵ هزار کیلومتر بدون مشکل راهبری شده است» گفت:

این قطار تمام تست‌هایی را که باید روی آن انجام می‌شد، با موفقیت پاس کرده است. واگن‌سازی تهران همراه یکسری کنسرسیوم که مپنا و سایر واگن‌سازی‌ها هستند در آن همکاری کرده‌اند. بنابراین ساخت اولین رام انجام شده و تست‌های آن با موفقیت بوده است.
- حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

افشین در ادامه از آغاز پروژه دوم قطار ملی خبر داد که قطارهای ۵ واگنه برای شهرهای اصفهان،‌ تبریز و مشهد هستند و از نظر شکلی نزدیک به هم هستند و برق بالاسری دارند که در مرحله ساخت قرار دارند. او در ادامه اضافه کرد:

«قرارداد این قطارها به شکل پروژه ساخت اول به مپنا واگذار شده و توافقات اولیه انجام شده است. ریسک‌ها و هزینه اضافه‌ای را که برای طراحی این قطار ایجاد می‌شود، معاونت علمی و فناوری می‌پذیرد. فکر می‌کنم در انتهای سال آینده می‌توانیم تست‌های آن قطار را هم بگیریم.»

کپی لینک

طراحی سامانه خرید و فروش ملک و خودرو با همکاری قوه قضائیه

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از طراحی سامانه خرید و فروش ملک و خودرو با همکاری قوه قضائیه خبر داد و گفت:

معاونت با کمک قوه قضائیه سامانه‌ای طراحی کرده است که افراد به راحتی ماشین یا مسکن خود را از طریق آن پیش‌فروش کنند. افراد وارد سامانه می‌شوند، استعلام هر دو طرف معامله گرفته می‌شود و تمام فرایند خرید و فروش در خود سامانه انجام می‌شود. اگر قرار باشد معامله صورت بگیرد با واسطه صورت می‌گیرد. مرحله آخر و تعویض پلاک به‌صورت حضوری انجام می‌شود. در لایحه بودجه هم بندی آورده‌ایم که تعویض پلاک در محل انجام شود.»
- حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

موضوع مالکیت کارخانه نوآوری آزادی چند ماه قبل بحث‌هایی را ایجاد کرده بود و این موضوع امروز مورد اشاره حسین افشین هم قرار گرفت. او درباره این موضوع گفت: «مالکیت کارخانه نوآوری آزادی در اختیار دولت نیست اما ما می‌خواهیم بین املاک دولت و کارخانه نوآوری آزادی تهاتر کنیم. می‌توانیم شرکت‌های این کارخانه را جابه‌جا کنیم اما این کار هزینه‌بر است و به صلاح نیست بنابرین به دنبال تهاتر هستیم و امیدواریم این کار صورت بگیرد.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از تلاش برای جلوگیری از بسته شدن درگاه کسب‌وکارها در صورت برداشته شدن اینماد خبر داد و گفت: «قرار است اینماد نمادی برای اعتماد باشد اما الان هر اتفاقی می‌افتد با بستن اینماد کل شرکت را می‌بندیم. ما در حال مذاکره هستیم که وقتی اینماد را برمی‌دارند، درگاه‌ها و آن کسب‌وکار بسته نشوند. در تلاش هستیم که این رابطه را اصلاح کنیم.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات