مدیرعامل دیجینکست: ارزش اگزیتهای موفق دیجینکست هزار میلیارد تومان است
کیوان محیطمافی، مدیرعامل دیجینکست در نشست خبری ریبرندینگ این شرکت درباره استارتآپهای فعال در دیجینکست گفت: «۲۶ استارتآپ در دیجینکست فعال هستند که از آنها ۵ اگزیت موفق داشتهایم و توانستهایم سهام این استارتآپها را به فروش برسانیم. ارزش این استارتآپها هزار میلیارد تومان ارزیابی میشود.»
به گفته محیطمافی، «آپتایم» و «گنجه» موفقترین سرمایهگذاریهای دیجینکست هستند. آپتایم دو سه سال است سودآور شده و الان گنجه هم به این روند اضافه شده است.
مدیرعامل دیجینکست از برنامههای این شرکت در راستای شناسایی استعدادها و راهحلهای استارتآپی گفت: «برای اینکه بتوانیم نوآوری را از دل دیجیکالا بیرون بیاوریم و با دیگران به اشتراک بگذاریم، Open API را آوردیم. بیش از ۷۵۰ نفر در اولین رویداد ما شرکت کردند که در نهایت ۱۰ تیم از آنها برای سرمایهگذاری انتخاب شد و سه تیم برنده نهایی شدند. از دیگر وظایف ما ارتباط با دانشگاه بود که در این راستا ۱۵ پنل نوآوری برگزار شد و مدیران دیجیکالا مسائل خود را با دانشجویان و اساتید به اشتراک گذاشتند.»
او درباره اولویتهای دیجینکست درباره سرمایهگذاری افزود: «ما ۸ تیم در حوزه تجارت الکترونیکی، ۸ تیم هوش مصنوعی مولد، ۴ تیم لجستیک، ۳ تیم فناوریهای بازاریابی، ۳ تیم سلامت، یک تیم بازی و یک تیم گردشگری داریم و در کمپ استارتآپی نهم هم ۶ تیم به استارتآپهای ما اضافه شدند.»
به گفته او دیجینکست قصد دارد با افزایش حجم سرمایهگذاری علاوه بر هوش مصنوعی، سرمایهگذاری در حوزه فینتک را تقویت کند و در فناوریهای مالی، تیمهای بیشتری در دیجینکست پذیرش شوند. علاوه بر این دیجینکست قصد دارد همکاری خود را با دانشگاهها و نهادهای دولتی افزایش دهد. محیطمافی اضافه کرد: «تزریق نوآوری یک بحث فرهنگی مهم است و سازمانهای کمی هستند که حاضرند از راهکارهای فناورانه استفاده کنند.»
ورود دیجیکالا به عرصه توزیع آنلاین دارو
حمید محمدی، همبنیانگذار دیجیکالا، درباره ورود دیجیکالا به حوزه توزیع آنلاین دارو گفت: «نزدیک به دو سال است که در حوزه توزیع دارو و با داروهای مکمل فعالیت خودمان را آغاز کردهایم و اگر بتوانیم قدمهای بعدی را با موفقیت برداریم و بحثهای رگولاتوری را شفاف کنیم، در حوزه داروهای نسخهای هم مثل داروهای OTC (بدون نسخه) امکان عرضه خواهیم داشت.»
او درباره سرمایهگذاری در هوش مصنوعی گفت: «تلاش ما این است که دیجینکست بتواند لیدر سرمایهگذاری در هوش مصنوعی برای پیادهسازی راهکارهای مناسب در زنجیره ارزش تجارت الکترونیکی باشد. هدف ما این است که بتوانیم حجم سرمایهگذاری را بیشتر کرده و از سرمایهگذاری در حوزه پریسید یک گام جلوتر برویم.»
محمدی در ادامه اضافه کرد: «شرط بقای سرمایهگذاری در یک اکوسیستم نوآوری این است که دستمان را دراز کنیم و سایر سرمایهگذاران در این اکوسیستم از صندوق نوآوری گرفته تا صندوق توسعه ملی وارد شوند. صندوقهای ثروت ملی کشورهای اطراف ما تقریباً در تمام نامهای آشنای حوزه فناوری سرمایهگذاری کردهاند.»
او درباره سرمایهگذاری صندوق نوآوری گفت: «صندوق نوآوری همواره در استارتآپهای مختلف سرمایهگذاری میکرده اما اکثراً محدود بوده و تعدد آنها زیاد بوده است. من فکر میکنم کار دولت و صندوقهای سرمایهگذاری بزرگ، سرمایهگذاری در زیرساختها است نه در حوزه تولید محصولات هوش مصنوعی.»