تعداد کاربران پلتفرم «میلی» از مرز ۲ میلیون گذشت

دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
مطالعه 6 دقیقه
مدیران پلتفرم خرید و فروش آنلاین طلای «میلی»
«میلی» برای بهبود شرایط نگه‌داری طلای کاربران به دنبال گسترش همکاری با بانک‌ها است تا طلاهای خریداری‌شده در یک بانک متمرکز نشود.
تبلیغات

نشست خبری «نوآوری در سرمایه‌گذاری طلا و اعتماد دو میلیون همراه» امروز، ۱۹ آذر ماه، به میزبانی اپلیکیشن خرید و فروش آنلاین «میلی» برگزار شد.

مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی، در این نشست دغدغه شکل‌گیری پلتفرم میلی را فراهم کردن روشی مشخص، شفاف و قانونی برای حفظ ارزش پول‌های خرد اعلام کرد چراکه طلا می‌تواند روشی برای حفظ ارزش پول‌های خرد مردم باشد، زیرا «یک کالای ارزشمند و پذیرفته‌شده در سطح جهان با بازار سنتی بسیار فراگیر است و می‌تواند نقش مهمی در حفظ ارزش پول داشته باشد.»

نام اپلیکیشن میلی از «میلی‌گرم» گرفته شده و به این معنا است که این اپلیکیشن فرصتی را فراهم می‌کند تا همه افراد با هر میزان دارایی بتوانند سرمایه‌گذاری خرد انجام دهند و میلی‌گرم به میلی‌گرم طلا بخرند. اکرمی درباره مهم‌ترین ویژگی‌هایی که اپلیکیشن میلی دارد، می‌گوید:

نرخ طلا هر ۳۰ ثانیه یک بار در پلتفرم به‌روزرسانی می‌شود و کاربر می‌تواند در هر ساعتی از شبانه‌روز طلا بخرد و بفروشد. همچنین، کاربر می‌تواند طلای خریداری‌شده را در کیف‌پول خود در پلتفرم ذخیره کند یا به‌صورت فیزیکی آن را تحویل بگیرد. در صورت فروش و تبدیل طلا به ریال هم سیکل زمانی معمول تراکنش‌های بانکی ساتنا و پایا برقرار است و پول به حساب کاربر واریز می‌شود.
- مصطفی اکرمی، مدیرعامل پلتفرم میلی

طلا در میلی تک‌نرخی است و نرخ خرید و فروش تفاوتی ندارد

تک‌نرخی بودن طلا در پلتفرم میلی یکی دیگر از ویژگی‌های این پلتفرم است: «اکثر سامانه‌ها دو نرخ برای طلا دارند که معمولا قیمت فروش در پلتفرم‌ها پایین و قیمت خرید بالا است اما در سامانه ما طلا تک‌نرخی ارائه می‌شود.»

میلی برای معاملات کارمزد نیم درصد لحاظ می‌کند که اکرمی می‌گوید «پایین‌ترین نرخ کارمزدی است که پلتفرم‌های آنلاین طلا ارائه می‌کنند. کارمزد در سایر پلتفرم‌ها یک تا یک‌ونیم درصد و در بازار سنتی ۳ تا ۷ درصد است. ما این نرخ کارمزد اندک و شفاف را در خرید و فروش‌هایمان رعایت می‌کنیم و به دنبال افزایش آن هم نیستیم.»

کپی لینک

تلاش میلی برای همکاری با شرکت‌های بیمه در حوزه ارسال طلا

مدیرعامل میلی با اشاره به این که در حال حاضر فقط امکان تحویل فیزیکی طلا در شهر تهران وجود دارد می‌گوید: «تا کمتر از ۶ ماه دیگر شعب و نمایندگی در شهرهای دیگر، از جمله مشهد، اصفهان و تبریز، افتتاح خواهد شد تا امکان تحویل طلا‌ برای مشتریان شهرستان‌ها هم فراهم شود.»

او در پاسخ به سوال زومیت در خصوص این که آیا به فرایند ارسال طلا برای ایجاد امکان تحویل به مشتریان ساکن در شهرستان‌ها فکر کرده‌اند یا نه نیز می‌گوید:

در حوزه تحویل و ارسال چالشی که داریم این است که شرکت پست ارسال طلا را ضمانت نمی‌کند و این کار ریسک بالایی دارد. در حال مذاکره با شرکت‌های بیمه‌ای هستیم تا بتوانند در حوزه ارسال به ما کمک کنند اما هنوز به جمع‌بندی مشخصی نرسیده‌ایم.
- مصطفی اکرمی، مدیرعامل پلتفرم میلی

مدیرعامل میلی: خالی‌فروشی نداریم

موضوع خالی‌فروشی که یکی از چالش‌های مهم در خصوص پلتفرم‌های آنلاین طلا مطرح است و اخیرا باعث تعلیق فعالیت دو پلتفرم فعال در این حوزه وجود دارد هم در این نشست مطرح شد و مدیرعامل میلی درباره آن این طور توضیح داد:

«ما طلا را کیلویی خرید می‌کنیم و میلی‌گرم میلی‌گرم می‌فروشیم. هر زمان به هر دلیلی موجودی طلا نداشته باشیم پلتفرم ارور می‌دهد و اجازه فروش نمی‌دهد. بنابراین، ما برنامه دقیق و مشخصی را از ابتدای فعالیتمان در نظر گرفته‌ایم تا امکان خالی‌فروشی در پلتفرممان وجود نداشته باشد.»

به گفته او، موضوع خالی‌فروشی توسط پلیس امنیت اقتصادی ردیابی می‌شود. کارگروه اقدام مشترک در وزارت صمت که متشکل از نهادهایی مثل پلیس فتا، پلیس امنیت اقتصادی، فراجا، دادستانی، مرکز مبادله بانک مرکزی و اتاق اصناف این نیز نهادهای ناظر بر این موضوع هستند.

اکرمی با اشاره به این که این پلتفرم پایبند به همه قوانین موجود در بازار سنتی طلا است و مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه از جمله اتحادیه طلای تهران، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و… دریافت کرده، می‌گوید: «ما همه این نظارت‌ها را صحیح و لازم می‌دانیم چون معتقدیم این صنعت که مورد استقبال مردم قرار گرفته باید کاملا امن باشد تا اعتماد کاربران را جلب کند.»

مدیرعامل مجموعه میلی آینده روشنی را پیش روی این پلتفرم می‌بیند و می‌گوید: «ذخیره حجم بالای طلا برای یک کسب‌وکار فضای اعتباری و اعتمادی را ایجاد می‌کند و بستر مناسبی برای کسب‌وکارهای دیگر، بانک‌ها و… خواهد بود تا با ما همکاری کنند.»

۹۵ درصد خریداران طلای خود را در کیف پول میلی نگه‌داری می‌کنند

اکرمی به سوال زومیت در خصوص برنامه‌ میلی برای گسترش همکاری با بانک‌ها این طور توضیح می‌دهد: «در حال حاضر بانک‌های ملت، صادرات، تجارت شروع به فعالیت‌هایی در حوزه طلا کرده‌اند و ما هم در حال وسعت دادن تعاملاتمان با این بانک‌ها هستیم تا طلای خریداری‌شده توسط کاربران ما در یک بانک متمرکز نباشد.»

معاون بازاریابی میلی: میان بازار سنتی طلا و حوزه فین‌تک پیوند برقرار کرده‌ایم

سعید صادقی، عضو هیئت مدیره و معاونت بازاریابی میلی، این پلتفرم را پاسخ به چالشی می‌داند که پیش از این در بازار سنتی طلا وجود داشته؛ یعنی موضوع عدم شفافیت، عدم امنیت در نگه‌داری طلای خریداری‌شده مشتری و چالش اصالت کالا. او می‌گوید میلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه فین‌تک توانسته «علاوه بر موضوع مدیریت ثروت برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شفافیت هم ایجاد کند. ما رابطه معناداری بین اکوسیستم فناوری و بازار سنتی طلا ایجاد کرده‌ایم.»

صادقی می‌گوید در طی ۹ ماه فعالیت اپلیکیشن میلی، این پلتفرم بیش از ۳ تُن طلا در گردش داشته است. سهولت استفاده از اپلیکیشن میلی کمک می‌کند که کاربران در کمتر از ۱۰ ثانیه و با هر میزان دانش و پولی که دارند طلا خرید و فروش کنند.

هرچند این پلتفرم امکان تحویل فیزیکی طلای خود را هم دارد اما صادقی می‌گوید «به دلیل دغدغه نگه‌داری و حفظ امنیت طلا، ۹۵ درصد کاربران طلایی که از ما می‌خرند را در پلتفرم ما نگاه می‌دارند و فقط ۵ درصد خواهان تحویل فیزیکی طلا شده‌اند.» او در توضیح علت این انتخاب کاربران می‌گوید:

یکی از دلایل این امر این است که امکان تامین امنیت طلایشان را ندارند و دلیل دیگر این است که امکان فروش و نقدشوندگی طلا فقط برای کاربرانی وجود دارد که طلای خود را در پلتفرم نگه‌داری می‌کنند. البته طلای خریداری‌شده توسط کاربران در بانک کارگشایی نگه‌داری می‌شود.
- سعید صادقی، عضو هیئت مدیره و معاونت بازاریابی میلی
کپی لینک

یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر در میلی دست‌کم یک تراکنش داشته‌اند

فرایند کار در مجموعه میلی به این صورت است که میلی طلا را می‌خرد و به خزانه خود منتقل می‌کند. پس از انتقال، کیف پول مرکزی شارژ شده و امکان فنی خرید طلا برای کاربر باز می‌شود. صادقی در خصوص تحویل فیزیک طلا نیز این طور توضیح می‌دهد: «تحویل در قالب پلمب‌های هوشمند قابل رصد و رهگیری طلای ۱۸ عیار در قالب ضریب ۵ گرم و ضریب یک گرم در شعب حضوری میلی در تهران انجام می‌شود.»

معاون بازاریابی میلی درباره مزیت فروش طلا در این پلتفرم می‌گوید: «در بازار سنتی طلای آب‌شده را ممکن است یک طلافروش با کارمزد یک درصد از شما بخرد و طلافروش دیگری آن را کارمزد ۵ درصد بردارد اما ما چه در فروش و چه خرید نرخ شفاف نیم‌درصد را داریم.»

به گفته او، میلی از اسفند ۱۴۰۲ که به‌صورت رسمی و عمومی لانچ شد تا امروز بیش از ۲ میلیون کاربر جذب کرده‌ و در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر مشتری دارد؛ یعنی کاربری که دست‌کم یک تراکنش در این پلتفرم انجام داده‌ است.

صادقی اضافه می‌کند: «طرح دعوت از دوستان را هم به اپ اضافه کرده‌ایم چون اعتقاد داریم هیچ روشی به اندازه معرفی پلتفرم از طریق افراد نمی‌تواند اعتماد مردم را جلب کند.»

معاون فنی میلی: سابقه ۵۰ تراکنش در ثانیه و یک میلیون تراکنش در ماه را داشته‌ایم

محمد حمزه‌ئی، معاونت فنی مجموعه میلی، نیز در این نشست تاکید کرد که برای طراحی اپلیکیشن میلی اصول خاصی باید در تولید نرم‌افزار رعایت شود. «اصل سادگی و سهولت استفاده از نرم‌افزار اصل اولی بود که در نظر داشتیم تا همه بتوانند از اپلیکیشن ما استفاده کنند. اصل شفافیت در خصوص ارائه طلای تک‌نرخی و به‌روزرسانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته هم اصل دیگری بود که باید در پلتفرممان دنبال می‌کردیم.»

امنیت یکی دیگر از اصولی است که پلتفرم‌هایی مانند میلی به‌عنوان پلتفرم‌هایی که با دارایی و سرمایه مردم سروکار دارند باید به آن پایبند باشد. حمزه‌ئی در خصوص رعایت این اصل گفت:

با یک تیم امنیت قوی در تمام مراحل تهیه نرم‌افزار پیش رفتیم. امن‌سازی ابزارها و پایش دائمی نسخه‌های نرم‌افزارها و ابزارهای مورد استفاده از دیگر مسائلی است که همواره دنبال می‌کنیم. ما در حال پایش دائمی عملکرد اپلیکیشن خود هستیم و از مکانیزم‌های ذخیره‌سازی دائم دیتای کاربران در دیتاسنترهای مختلف استفاده می‌کنیم تا در صورت بروز مشکل بتوانیم داده‌ها را به‌سرعت بازیابی کنیم.
- محمد حمزه‌ئی، معاون فنی پلتفرم میلی

معاون فنی پلتفرم میلی رعایت مقیاس‌پذیری را اصل دیگری می‌داند که این مجموعه ملزم به رعایت آن است: «باید متناسب با استقبالی که از سامانه می‌شود بتوانیم عملکرد و خدمات مناسبی به کاربران ارائه کنیم. به‌عنوان پلتفرمی که سابقه ۵۰ تراکنش در ثانیه، ۱۰۰ هزار تراکنش در روز و یک میلیون تراکنش در ماه داشته باید دائما در حال توسعه باشیم تا بتوانیم در هر مقیاس و با هر میزان کاربر همچنان سرویس مناسبی ارائه کنیم.»

به گفته حمزه‌ئی، در ۹ ماهی که از آغاز فعالیت اپلیکیشن میلی می‌گذرد تنها در دو مورد به مدت حدود دو ساعت قطعی را تجربه کرده است. او علت بروز این قطعی را اختلال در دیتاسنتری اعلام کرد که به بسیاری از بانک‌های کشور سرویس می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات