در اندروید O میتوانید درایور تراشه گرافیک خود را از طریق پلیاستور بهروزرسانی کنید
از بعضی جهات میتوان گفت پلتفرمهای موبایل بر روند رشد بازار کامپیوتر دسکتاپ تأثیر گذاشتهاند. بهعنوان مثال میتوان به محدود شدن دسترسی اپلیکیشنها و فروشگاههای نرمافزاری با نرمافزارهای معین و محدود اشاره کرد. اما به نظر میرسد روند معکوسی نیز در حال رخ دادن است. سیستمعاملهای دسکتاپ هم پلتفرمهای موبایل را تحت تأثیر قرار میدهند.
این تأثیر در اندروید O کاملا مشخص است. این سیستم عامل که بهزودی رسما منتشر میشود، سیستم بهروزرسانی نسبتا مشابه سیستمعاملهای دسکتاپ خواهد داشت. کاربران در اندروید O میتوانند درایور تراشه گرافیکی را بهصورت مجزا از طریق پلی استور بهروزرسانی کنند.
تغییرات ساختاری بهروزرسانیها در اندروید، از نسخه نوقا شروع شد. در این نسخه، سیستم بهروزرسانی A/B از سیستم عامل کروم به اندروید آمد. به بیان ساده، هنگامی که اقدام به بهروزرسانی میکنید، دو نسخه از سیستمعامل ذخیره میشود. در چنین حالتی، یک نسخه در حال بروزرسانی است و نسخه دیگری در دسترس کاربر قرار دارد. پس از راهاندازی دوباره سیستم، نسخه بهروز شده جایگزین نسخه قبلی میشود. به لطف این سیستم، نهتنها کاربر در هنگام بهروزرسانی به کامپیوتر دسترسی دارد، بلکه در صورت بروز مشکلی، بازگشت به حالت قبلی سادهتر خواهد بود.
گوگل اخیرا قابلیت «تربل» را معرفی کرده است و قصد دارد آن را به همراه اندروید O منتشر کند. در واقع تربل تعداد لایههای نرمافزاری سیستمعامل اندروید را بیشتر میکند. در نتیجه توسعهدهندگان مستقل، بهراحتی و بدون نیاز به کارهای پیچیده در سطوح پایین سیستم عامل، میتوانند تجربههای کاربری متفاوت و مختص خودشان را ایجاد کنند. کاربران لینوکس با این ساختار بیشتر آشنا هستند. آنها میتوانند محیط دسکتاپ خود را بهراحتی تغییر دهند؛ بدون اینکه با لایههای پاییندستی سیستمعامل درگیر شوند.
آخرین بخش از تغییراتی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم در کنفرانس I/O 2017 گوگل رخ داد. اگرچه جزییات زیادی از این تغییرات اعلام نشده است؛ اما در گفتگوهای آزاد و خارج از سخنرانیهای کنفرانس، رومین گای تأیید کرد که در اندروید O امکان دریافت درایور تراشه گرافیکی از طریق پلیاستور و مستقل از بهروزرسانی کل سیستم وجود دارد.
شخصیسازیهای بیشتر، اندروید O مزیتهای بیشتری برای توسعهدهندگان پیدا میکند. در نتیجه سازندگان تراشههای گرافیکی و توسعهدهندگان مستقل، امکان منتشر کردن بهروزرسانیهای بیشتر و مستقل از زمانبندی بهروزرسانیهای وسیع فرمور سیستم خواهند داشت. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا میکند که بدانیم در بسیاری از موارد، بهروزرسانیهای کلی برای فرمور سیستم ارائه نمیشود. در نگاه کلی، گوگل در اندروید O سعی دارد، بخشهای سطح پایین سیستم عامل را از بخشهایی که نیازمند بهروزرسانیهای مداوم هستند جدا کند.
در نهایت، گوگل با این استراتژی به شرکای سختافزاریاش اعلام میکند که منتشر نکردن بهموقع و مداوم بهروزرسانیهای درایورهایشان دیگر پذیرفتنی نخواهد بود. البته برای پاسخ به این سؤال که شرکای سختافزاری گوگل به نقش خود عمل میکنند یا خیر، باید صبر کرد.