هول فودز؛ سوپر مارکت ارگانیک در دستان آمازون
امروز آمازون خبری جالب منتشر کرد که نشان میدهد این شرکت به دنبال خرید سوپرمارکتهای زنجیرهای هول فودز است. این خرید برای آمازون هزینهای در حدود ۱۴ میلیارد دلار خواهد داشت.
فروشگاه هول فودز فعالیت خود را در شهر تگزاس و از سال ۱۹۸۰ آغاز کرد. این فروشگاه مخصوص عرضهی مواد غذایی طبیعی بوده و هیچ یک از اجناس این مرکز، نگهدارندههای مصنوعی، رنگهای غیر طبیعی یا شیرینکننده ندارند.
مدیر عامل آمازون، آقای جفبیزوس در طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است
در حال حاضر فروشگاه هول فودز میلیونها مشتری علاقمند دارد؛ چراکه این مرکز بهترین و ارگانیکترین مواد غذایی را به مشتریان خود عرضه میکند و مسلما خوردن این نوع غذاها باعث میشود تا سلامت جسمی افراد بالاتر رود. فعالیت فروشگاه هول فودز لذتبخش و رضایتبخش بوده و حالا نزدیک به چهار دهه است که به مشتریان خود خدمت رسانی میکند؛ کار این فروشگاه شگفتانگیز است و ما میخواهیم آن را ادامه دهیم.
هول فودز از سال ۱۹۹۲ به یک شرکت عمومی مبدل شده و ارزش سهام این کمپانی در سال ۲۰۱۳ به ۶۵ دلار رسید. اما در چند سال گذشته ارزش هر سهم فروشگاه یاد شده در حدود ۲۳ دلار باقی مانده است. در هرحال روز گذشته شاهد افزایش ارزش سهام هول فودز به ۳۳.۰۶ دلار بودیم. آمازون برای خرید فروشگاه مورد بحث مبلغ ۴۲ دلار را به ازای هر سهم پیشنهاد داده است. این یعنی پرداخت ۲۷ درصد مبلغ بیشتر نسبت به ارزش روز گذشتهی سهام هول فودز. در نهایت با پیشنهادی که آمازون ارائه داده، هزینهی مورد نیاز برای خرید کل سهام هول فودز ۱۳.۷ میلیارد دلار خواهد بود.
جان مکی مدیرعامل و موسس فروشگاههای زنجیرهای هول فودز در این مورد گفته: «این همکاری فرصتی ایجاد میکند تا ارزش سهام سهامداران هول فودز به بیشترین حد ممکن برسد و در عین حال ما میتوانیم فعالیتهای خود را گسترش داده و بالاترین کیفیت، بهترین تجربهی خرید و راحتی و نوآوری را به مشتریانمان ارائه دهیم.»
البته قرارداد خرید هول فودز توسط آمازون باید به تایید سهامداران این فروشگاه برسد و پس از آن مراحل معمول نظارتی و شرایط همکاری در پیش خواهد بود که انتظار میرود این مورد در نیمهی دوم سال ۲۰۱۷ انجام شود. اگر این خرید با موفقیت انجام شود، فروشگاه هول فودز همچنان تحت برند خود به فعالیتش ادامه میدهد و آقای مکی نیز سمت مدیرعاملی این کمپانی را بر عهده خواهد داشت.
آمازون اکنون علاوه بر هدف اصلی خود یعنی فروش آنلاین کتاب، در حوزههای مختلفی فعالیت دارد که از آن جمله میتوان به سرویسهای استریم ویدیو، فروش انواع کالاهای دیجیتال، ساخت سختافزار و ... اشاره کرد. حال با تصمیم جدیدی که آمازون گرفته، هول فودز نیز به عنوان یکی کسب و کار جدید به فعالیتهای دیگر این شرکت اضافه خواهد شد. اگرچه شاید در ظاهر این خرید چندان با فعالیتهای آمازون همسو به نظر نرسد؛ اما مسلما فعالیت در حوزهی فروش با تخصص آمازون همخوانی کامل دارد.
در حقیقت آمازون از یک دهه قبل فروش خوار و بار را با سرویسی بهنام AmazonFresh آغاز کرده است. این سرویس اولین بار در سال ۲۰۰۷ به طور آزمایشی در جزیرهی مرسر و واشنگتن ارائه شد و سپس در سراسر ایالات متحدهی آمریکا از جمله سیاتل، سانفرانسیسکو، لسآنجلس، سندیگو، نیویورک و فیلادلفیا و چندین شهر دیگر در دسترس مشتریان قرار گرفت. سال گذشته این سرویس در شهر لندن نیز فعال شد. لازم به ذکر است که هماکنون فروشگاه هول فودز در پایتخت انگلستان هفت نمایندگی دارد.
آماوزنفرِش یکسری کالاهای داخلی از جمله میوه، سبزیجات و گوشت را به مشتریان ارائه میدهد. زمان تحویل کالا در این سرویس همان روز سفارش یا نهایتا یک روز بعد از ثبت سفارش خواهد بود و این وضعیت در واقع به زمان ثبت سفارش بستگی دارد. سرویس یاد شده برای کاربران پرایم آمازون با مبلغ ۹۹ دلار در سال در دسترس است. برای استفاده از این سرویس کاربران باید هر ماه ۱۵ دلار دیگر نیز پرداخت کنند.
آمازون همچنین به دنبال برند مخصوص به خود برای ایجاد فروشگاههای لوازم ساختمانی و آجر است. این غول اینترنتی اخیرا یکی از این فروشگاهها را در شهر نیویورک افتتاح کرده است. آمازون در اواخر سال گذشته نیز فروشگاه خوار و بار خود را در سیاتل تاسیس کرد. یکی از قابلیتهای این فروشگاه که حس آیندهنگرانهای به آن بخشیده، خرید بدون نیاز به پرداخت است که یک تجربهی جدید را به مشتریان ارائه میکند.
بنابراین هیچ موضوع ناشناختهای در فعالیت آمازون در حوزهی خوار و بار وجود ندارد. اما چرا این کمپانی باید تصمیم به خرید هول فودز بگیرد؟ آماوزن یک شرکت فروشگاهی است که کاربران میتوانند کالاهایی چون حافظههای فلش، کتاب و گوشیهای هوشمند ارزانقیمت را از آن خریداری کنند. با خرید فروشگاه هول فودز، شرکت آمازون با قدرت به حوزهی خوار و بار وارد خواهد شد. هم اکنون هول فودز با اینستاکارت سفارش مشتریان خود را در یک ساعت به دست آنها میرساند.
این خرید همچنین به رشد همگرایی دنیاهای آنلاین و آفلاین کمک خواهد کرد. در ماه آگوست گذشته، والمارت اعلام کرد که در حال خرید خرده فروشی آنلاین و نوپای Jet.Com به مبلغ ۳ میلیارد دلار است. بسیاری از افراد این خرید والمارت را اقدامی برای رقابت مستقیم با آمازون میدانند. حال آمازون قصد دارد با خرید فروشگاه هول فودز و دسترسی به بیش از ۴۰۰ فروشگاه در سراسر آمریکای شمالی و انگلستان، یک مجرای جداگانه برای فروش محصولات در اختیار داشته باشد. در نتیجهی این اقدام به احتمال زیاد شاهد ارتباطاتی جدید بین فعالیتهای فروش آنلاین و آفلاین آمازون خواهیم بود.
در نهایت این خرید نشان میدهد که برای حضور مؤثر در بازار خوار و بار نیاز به فروشگاههای قدرتمند محلی خواهید داشت و این دقیقا همان هدفی است که آمازون تصمیم دارد با خرید هول فودز آن را تحقق بخشد.
نظر شما در این مورد چیست؟
نظرات