سامسونگ از باتری حالت جامد در گوشیهای خود استفاده میکند
بنظر میرسد باتریهای حالت جامد جایگزین مناسبی برای انواع لیتیوم - یونی باشند. به طول خلاصه میتوان گفت باتری های حالت جامد بر خلاف نمونههای لیتیومی از الکترولیت مایع استفاده میکنند و نسبت به انواع لیتیوم یونی از مزایایی مانند امکان ذخیره انرژی بیشتر، مقاومت و دوام بیشتر و امنیت بالاتر برخوردار هستند.
مشکلات رخ داده برای گلکسی نوت ۷، عمدتا مربوط به اشتعال پذیری مایع الکترولیت باتریهای لیتیوم یونی است. کمپانی سامسونگ SDI ادعا میکند که طی یکی دو سال آینده از تکنولوژی ساخت باتریهای حالت جامد برخوردار میشود که از آتش گرفتن مصون است.
یکی از عوامل اجرایی شرکت مذکور گفت: «طی یکی دو سال آینده، سطح تکنولوژی ما برای تولید باتریهای حالت جامد برای اسمارتفونها به اندازهی کافی رشد خواهد کرد؛ اما در نهایت تصمیم استفاده از باتری حالت جامد در گوشیهای هوشمند به عهدهی سامسونگ الکترونیکس خواهد بود. تا جایی که من اطلاع دارم سطح تکنولوژی شرکت رقیب (الجی کِم chem) در حوزهی باتریهای حالت جامد حدودا در سطح ما است.»
باتری های حالت جامد نسل بعدی باتری های قابل شارژ خواهند بود. این باتری ها در آیندهی نزدیک، دنیای دستگاههای الکترونیکی را دستخوش تغییر قرار خواهند داد و جایگزین نمونههای لیتیوم - یونی موجود میشوند. به طور کلی باتریها زمانی منفجر میشوند که مایع درون آنها به دلایلی از محفظه خارج شده و با هوا یا آب اطراف خود واکنش میدهد و باعث انفجار یا اشتعال میشود؛ به همین دلیل استفاده از باتریهایی با ماده الکترولیت جامد ریسک انفجار و اشتعال دستگاه را کاهش میدهند.
به دنبال انفجار باتری برخی گوشیهای هوشمند و مشکلات آن، توسعه این نسل از باتریها در کانون توجه قرار گرفته است. سال گذشته به دنبال گزارشهای متعدد از انفجار باتری گلکسی نوت ۷ سامسونگ تولید این گوشی مورد انتظار را متوقف کرد.
با توجه به اینکه توسعهی این نسل از باتریها به طور نسبی سریعتر از نسل بعدی باتری ها طی ۱۰ سال گذشته بوده است. تحلیلگر موسسهی تحقیقاتی ال جی اکونومیک گفت: «باتری های حالت جامد جایگزینی واقع بینانه برای انواع لیتیوم - یونی برای حل مشکل دیرینه ایمنی باتریها است.»
پیش از اینکه باتریهای حالت جامد را به صورت گسترده در صنعت خودروهای الکتریکی به کار گیرند، باید میزان ایمنی آن ها توسط تستهای خاص و البته سختگیرانه بررسی شوند، چرا که به طور مستقیم با زندگی سرنشینان خودروها مرتبط هستند.
سخنگوی سامسونگ SDI در خصوص ایمنی باتریهای جامد گفت: «در ابتدا باتریهای حالت جامد در گوشیهای هوشمند به کار گرفته میشوند و زمانی که ایمنی آنها اثبات شد، در وسایل نقلیهی الکتریکی نیز تعبیه خواهند شد. احتمالا کاربرد این باتریها را در خودروها تا سال ۲۰۲۵ مشاهده کنیم».
درحال حاضر شرکت ژاپنی تویوتا، به عنوان یکی از پیشرفتهترین خودروسازان فعال در حوزهی تکنولوژی باتریهای حالت جامد در جهان شناخته میشود. این شرکت در حدود ۲۰۰ مهندس توسعه باتری حالت جامد را در مرکز هیگاشی فوجی (Higashi Fuji) در اختیار گرفته تا این تکنولوژی را تا سال ۲۰۲۰ تجاریسازی کند.
برخلاف سامسونگ SDI و ال جی Chem که احتمالا باتری شبه جامد را برای خودروهای الکتریکی رونمایی کنند، تویوتا تصمیم دارد به طور مستقیم باتری حالت جامد را به مرحله تولید انبوه برساند. طبق اعلام کارشناسان، باتری شبه جامد که مقداری الکترولیت مایع نیز دارد، امن تر از نمونههای لیتیوم- یون فعلی هستند و همچنین تولید آنها آسانتر از انواع جامد است.