کارشناس سابق مایکروسافت علت شکست کورتانا در مقابل الکسا را توضیح میدهد
کیو لو، یکی از کارشناسان هوش مصنوعی در مایکروسافت بود که هماکنون در بایدو، غول جستجوی اینترنتی چین، مشغول به کار است. وی مدتزمانی را روی پروژههای کورتانا و پلتفرم بات مایکروسافت صرف کرده است و تجاربی نیز در بخش موتور جستجوی بینگ و تیم توسعه آفیس دارد. او در مصاحبهای با نشریه Wired، دیدگاههای جالبی در مورد رقابت مایکروسافت با دستیار صوتی الکسای آمازون بیان کرده است.
لو میگوید:
من چهار سال و نیم قبل روی کورتانا کار میکردم. در آن زمان همهی ما فکر میکردیم فناوری آمازون بسیار عقبتر از حال حاضر است. گوگل و مایکروسافت از نظر فناوری مربوطه با اختلاف بسیاری جلوتر از آمازون حرکت میکردند. اما امروزه با نگاه به رقابت هوش مصنوعی، میتوان فهمید که اکوسیستم الکسای آمازون توانسته است از تمام رقبای خود در ایالات متحده فراگیرتر باشد. دلیل برتری آمازون این است که توانست سناریوی این رقابت را پیشبینی کند و زودتر از سایر رقبا اقدام به عرضه محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی کرد.
لو معتقد است که مایکروسافت و گوگل هر دو اشتباه مشابهی مرتکب شدند. این دو شرکت تمرکز خود را در زمینه هوش مصنوعی، بر گوشیها و رایانهها قرار دادند و به سمت محصولی مجزا برای این امر نرفتند. اگرچه از نظر او گوشی هوشمند بیشترین پتانسیل را در این زمینه دارد و در آینده تمرکز اصلی روی آن خواهد بود. اما با این حال نیاز به یک وسیله کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی حس میشود تا بتواند دستگاههای مرتبط با اکوسیستم را یکپارچه کند.
مایکروسافت در ابتدا و زودتر از الکسا، پلتفرم کورتانا را بهعنوان دستیار دیجیتال برای محصولات مبتنی بر ویندوزفون خود معرفی کرد. در ادامه این غول فناوری تلاش کرد کورتانا را به ویندوز 10 و کنسول بازی خود یعنی ایکسباکس وان بیاورد. درحالیکه مایکروسافت در زمینه نرمافزاری پیشرفت بسیاری کرده بود؛ فراموش کرد محصولی اختصاصی برای هوش مصنوعی خود ارائه دهد. در حال حاضر شرکت هارمن کاردون قصد دارد بلندگویی مبتنی بر کورتانا در اواخر امسال عرضه کند. همچنین مایکروسافت در نظر دارد دستیار شخصی خود را برای محصولات بیشتری در دسترس قرار دهد. از جمله این محصولات میتوان به دستگاههایی که از اینترنت اشیاء پشتیبانی میکنند و خودروهای هوشمند اشاره کرد.