تلاشهای مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی شگفتیساز خواهد شد
شرکتهای شناختهشده در دنیای فناوری، دیگران را به استفاده از هوش مصنوعی تشویق میکنند. این شرکتها از منابع کافی جهت طراحی، ساخت و ارائهی خدماتی برخوردار هستند که ضمن ساده بودن، هزینهی معقولی داشته باشند تا بتوان از آنها در زندگی روزمره نیز استفاده کرد. مایکروسافت یکی از بازیگران اصلی در این زمینه است.
امسال در سند اهداف کلان ردموندیها عبارت «هوش مصنوعی» برای اولین بار ذکر شده بود تا تأکید شود که یادگیری هوشمند ماشینی نقشی محوری در برنامههای این شرکت خواهد داشت. هرچند اکنون در ابتدای مسیر توسعهی هوش مصنوعی قرار داریم، اما مدتی است که کارکردهای هوشمند به محصولات و خدمات ارائهشده توسط مایکروسافت راه پیدا کردهاند. اگر بهطور منظم از اسکایپ، آفیس ۳۶۵، کورتانا و بینگ استفاده میکنید، احتمالا متوجه این مسئله شدهاید.
امروزه معمولا از «یادگیری ماشین» با عنوان «هوش مصنوعی» یاد میشود؛ این پدیده امکان تطبیق جستجوها با نتایج مناسب را فراهم میآورد و به کورتانا اجازه میدهد با گذشت زمان، بهتر و مفیدتر شود. در اپلیکیشن اسکایپ نیز از چتباتهای فعال روی پلتفرم ارتباطی مایکروسافت برای ارائهی خدمات و دسترسی به سرویسهایی همچون آب و هوا یا اطلاعات سفر استفاده میشود. بهعلاوه، در مجموعهی تجاری آفیس و همچنین دستیار صوتی کورتانا، مایکروسافت ویژگیهایی مبتنی بر هوش مصنوعی را بهمنظور انجام امور روزانهی کاربران ارائه داده است. یکی از این موارد، امکان ترجمهی اصوات ضبطشده است.
اکنون نمونههای خوبی از هوش مصنوعی تخصصی در دسترس هستند که با هدف انجام کاری مشخص طراحی شدهاند؛ این نمونه از هوش مصنوعی اکنون در بطن زندگی ما جای گرفته است. اما ردموندیهای خیالات بزرگتری در سر دارند؛ هدف آنها تولید هوش مصنوعی عمومی است، ماشینهایی که میتوانند از هوش خود برای انجام هر کاری استفاده کنند.
هری شام، معاون اجرایی گروه هوش مصنوعی و تحقیقات مایکروسافت، میگوید:
رایانههای امروزی از توانایی خوبی برای انجام وظایف خاص برخوردار هستند، اما وقتی نوبت به وظایف عمومی میرسد، هوش مصنوعی [حتی] توانایی رقابت با یک کودک هم ندارد.
گروه هوش مصنوعی و تحقیقات در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت و پس از واحدهای مهندسی آفیس، ویندوز و رایانش ابری، بهعنوان چهارمین واحد مهندسی مایکروسافت شناخته میشود. جالب اینجا است که تعداد کارکنان این واحد در مدتی کمتر از یک سال به هشت هزار نفر رسیده است. پرواضح است که پس از شکست تلخ ردموندیها در عرصهی موبایل، آنها قصد ندارند شکستی دیگر را این بار در حوزهی نوین هوش مصنوعی، متحمل شوند.
بهغیراز خدماتی که در دسترس کاربران نهایی قرار میگیرد، مایکروسافت خدماتی را به سازمانهایی ارائه میکند که قصد دارند ابزارهای هوشمند مختص خود را تولید کنند. چهارچوب اصلی این خدمات با نام «پلتفرم هوش مصنوعی مایکروسافت» شناخته میشود و شامل تعدادی بستههای تخصصی است؛ برای مثال خدمات ادراکی مایکروسافت، ابزارهای ادراکی مایکروسافت و فریمورکِ باتهای مایکروسافت. الگوریتمهای هوش مصنوعی (یادگیری ماشین) روی دستگاههای پرطرفدار و قدرتمند پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت اجرا میشوند و کاربران تنها هزینههای مرتبط با توان پردازشی و حافظهی ذخیرهسازی را پرداخت میکنند. زیرساختهای مورد نیاز برای هوش مصنوعی گرانقیمت هستند و عمر کوتاهی دارند؛ برداشتن وظیفهی تهیهی این زیرساختها از دوش سازمانها، بخشی کلیدی از دیدگاه «دموکراتیکسازی هوش مصنوعی» است که توسط مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا مطرح شده است.
این غول دنیای فناوری علاقهی زیادی نیز به توسعهی فناوری وسایل نقلیهی خودران دارد. امسال مایکروسافت اعلام کرد که بهمنظور توسعهی پلتفرمی برای وسایل نقلیهی خودران، با شرکت چینی «بایدو» همکاری خواهد کرد. جالب است بدانید کسب و کار اصلی این شرکت چینی در زمینهی جستجو است. پلتفرمی که توسط این دو شرکت توسعه داده خواهد شد، برای تحلیل دادههای دریافتی از حسگرها و واکنش مناسب به مخاطرات جادهای، شدیدا به هوش مصنوعی وابسته است.
مدتی پیش، مایکروسافت اعلام کرد به فناوری جدیدی برای افزایش لحظهای سرعت الگوریتمهای یادگیری مصنوعی دست پیدا کرده است که با نام پروژهی Brainwave شناخته میشود. در این پروژه از پردازندههای قابل برنامهریزی موسوم به FPGA (مدار مجتمع دیجیتال برنامهپذیر)، برای اجرای الگوریتمهای پیچیدهای که به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارند استفاده میشود. در این حالت، برنامهریزی نرمافزاری بهطور مستقیم روی پردازنده اعمال خواهد شد که به سختافزار موجود اجازه میدهد همچون واحدهای پردازش عمیق نورونی عمل کنند. بهواسطهی سرمایهگذاری ردموندیها جهت نصب FPGA در دیتاسنترهای این شرکت در سراسر جهان، مایکروسافت علاقهی زیادی نسبت به این تکنولوژی نشان میدهد.
مایکروسافت همچنین در حال توسعهی اپلیکیشنهای هوش مصنوعی صنعتی است. این شرکت اخیرا دست به تشکیل بخش پزشکی، با محوریت هوش مصنوعی زده است. هدف این بخش جدید، توسعهی ابزارهای تحلیلی و پیشبینی است که میتوانند افراد را از مشکلات پزشکی آگاه سازند، به تشخیص بیماریها کمک کنند و درمانهای مناسب را پیشنهاد دهند.
وقتی تمام موارد مطرحشده در این مقاله را همچون قطعات پازل در کنار یکدیگر قرار دهیم، به دیدگاهی میرسیم که در سال ۱۹۹۱ توسط شخصیت نمادین مایکروسافت، بیل گیتس مطرح شده بود. وی معتقد است، روزی فرا خواهد رسید که رایانهها، همچون انسان میبینند، میشنوند و یاد میگیرند.
امروزه قدرت پردازشی رایانهها به سطحی رسیده که رؤیای ماشینهای هوشمند با توانایی یادگیری در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است. اگر در مسئله هوش مصنوعی، خود را جای شخصیت دکتر فرانکشتاین قرار دهیم، آنچه خلق کردهایم هنوز روی پای خود نایستاده است و در حال راه رفتن نیست؛ اما چشمان خود را گشوده است! پیشرفتهای حاصلشده توسط مایکروسافت، به میلیونها نفر این قدرت را میبخشند که تنها با استفاده از سرانگشتان خود، دنیایی بهتر بنا کنند. اگر ردموندیها از کاربران فراوان و توانمندیهای خود در زمینهی زیرساختهای فنی هوش مصنوعی استفاده کنند، ممکن است روزی در حوزهی هوش مصنوعی نشان رهبری را از آن خود کنند.