ماهیت واقعی و طبیعی‌تر Football Manager 2018 با نقش پررنگ‌تر هوش مصنوعی

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بازی Football Manager 2018 در ۱۰ نوامبر عرضه می‌شود. این بازی سال، هوش مصنوعی را به همه عناصر بازی می‌آورد.
تبلیغات

درد و رنج‌های مفرط فوتبال می‌تواند در دست‌های شکست‌خورده جو هارت خلاصه شود. در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶، وقتی کلبین سیگپرسن توپ را به سمت او روانه کرد، هارت شیرجه زد و موفق نشد توپ را بگیرد؛ در نتیجه انگلستان در یورو ۲۰۱۶ مقابل ایسلندی‌های شادمان بازی را باخت. انگلستان به دلایل زیادی بازی را واگذار کرد؛ اما یکی از دلایل کاملا واضح بود: آن‌ها ناامید و دلسرد شده بودند. برای بازی Football Manager، که شبیه‌سازی یک جهان غیر قابل توضیح است، تسلیم شدن هارت ریشه در سؤالی پیچیده دارد: چگونه مغز یک فوتبالیست شبیه‌سازی می شود؟ در ادامه، آخرین Football Manager، این بازی زیبا که در ۱۰ نوامبر منتشر می‌شود با بررسی روانشناسانه که هرگز قبل از آن وجود نداشت مورد بحث قرار می‌گیرد.

فوتبال

مایلز یاکوبسون، مدیر استودیوی Sports Interactive Games توسعه‌دهنده بخش لندن، می‌گوید:

ما به‌طور مداوم به هوش مصنوعی در بازی نگاه می‌کنیم. ما ۲۵ سال است که این کار را انجام داده‌ایم و همیشه به آنچه می‌توانیم با هوش مصنوعی انجام دهیم فکر می‌کنیم.

برای بازیکنان قدیم و جدید، هوش مصنوعی Football Manager لایه‌های دیگری مانند پیچیدگی، عمق و واقع‌گرایی را به بازی اضافه می‌کند. نسخه‌ی جدید بازی مربیگری فوتبال، به اندازه‌ای پیچیدگی و عمق دارد که می‌تواند ترس را در دل گیمرهای جدید بیندازد و وفاداری کم‌نظیری در ذهن طرفداران قدیمی این بازی ایجاد کند.

منتقدین سری‌های مختلف این بازی، آن را کم‌تر به‌عنوان بازی و بیشتر به‌عنوان مرتب کردن المان‌ها در لیست‌های مختلف در نظر می‌گیرند که در واقع شامل یک تمرین ماهرانه‌ در دوباره مرتب کردن اسم‌ها و شماره‌ها بین لیست‌های مختلف است؛ در واقع بازی مربیگری فوتبال در زمینه‌ی انتقال گرامر و مکانیک فوتبال موفق عمل کرده؛ اما خبری از بعد انسانیت و شخصیت‌ها که هسته اصلی یک بازی زیبا است در Football Manager نیست. وعده بزرگ هوش مصنوعی در نسخه‌ی جدید، اضافه کردن هر چه بیشتر عوامل انسان‌‌گرایانه به بازی است. در میان تغییرات بی‌شمار Football Manager 2018 در زیرشاخه اصلی هوش مصنوعی، پیشرفت‌هایی در اجرا و ارائه مهم‌ترین دلایلی هستند که بازی را بیشتر به واقعیت نزدیک می‌کنند.

یاکوبسون می‌گوید:

هوش مصنوعی به دسته‌های متفاوت زیادی مانند هوش مصنوعی مربی، هوش مصنوعی شخصی بازیکن، هوش مصنوعی تاکتیکی، هوش مصنوعی موتور بازی، هوش مصنوعی نقل و انتقالات، هوش مصنوعی مالکان تیم و موارد دیگر تقسیم می‌شود؛ بسیاری از شخصیت‌ها در بازی به‌عنوان بازیکن نیستند و به معنای واقعی کلمه، صدها هزار شخصیت مختلف دیگر وجود دارند که بازیکن نیستند؛ اما در بازی فوتبال تاثیرگذارند. همه آن‌ها توسط ماژول‌های مختلف هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، همه با یکدیگر تعامل دارندو  یکدیگر را حس می‌کنند. همه چیز به هم گره خورده است.
فوتبال

در هسته اصلی نسخه‌ی جدید بازی مربیگری فوتبال، تمرکز بر احساسات است که در واقع ماهیت پویا دارد و با استفاده از آن، ارتباط و تعامل با بازیکنان تیم در سطحی نزدیک به تعاملات انسانی شبیه‌سازی شده است.

بازیکن‌ها دارای ویژگی‌های روحی و روانی هستند و آرمان‌های کاری خود را تعیین می‌کنند؛ روابط با هم‌تیمی‌ها، صبر و حوصله در جا ماندن از لیست بازیکنان اصلی که بازی خواهند کرد، اینکه به شما و باشگاه چقدر وفادارند و این‌که آیا آن‌ها دوست دارند به‌عنوان یک رهبر ایفای نقش کنند یا ترجیح می‌دهند حضور آن‌ها آنچنان که باید جلوه ظاهری نداشته باشد. این ویژگی‌های انسانی نه‌تنها بر هر فرد به‌طور مجزا بلکه بر کل روابط پیچیده شبکه درون‌تیمی اثرگذار هستند.

برخی از این ویژگی‌ها در نسخه قبلی Football Manager بود؛ اما آن‌ها بیشتر در پشت پرده بودند. در نسخه‌ی جدید، این ویژگی‌ها و کاراکترها بیشتر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. المان‌های جدید پویا، اطلاعات زیادی در مورد این‌که بازیکن‌ها به چه فکر می‌کنند در اختیار گیمرها قرار می‌دهند. برای مثال، یک بازیکن شاد را در نظر بگیرید. به احتمال زیاد یک بازیکن خوشحال و سرزنده به ایده‌های تاکتیکی شما با اشتیاق بیشتری نسبت به یک بازیکن ناراحت پاسخ‌ می‌دهد و همچنین بازی بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

یاکوبسون می‌گوید:

شما یک صفحه به نام «خوشحالی» دارید که به بخش‌های مختلفی تقسیم شده‌ است. پس شما همیشه قادر هستید ببینید که چرا یک بازیکن خوشحال یا ناراضی است. ما تأثیرات احتمالی شادی را نیز توضیح می‌دهیم. اگر شما کاپیتان و رهبر تیم خود را اذیت کنید؛ احتمالا اثرات مخرب در آن گروه خواهد داشت.

ارتباط با شماری از بازیکنان به‌سادگی امکان‌پذیر است. ضمنا باید به این نکته نیز اشاره کرد که داشتن رابطه خود با افرادی کلیدی، این اطمینان خاطر را ایجاد خواهد کرد که سایر افراد نیز به دستورات شما گوش فرامی‌دهند.

وابستگی بیشتر به هوش مصنوعی پیشرفته‌تر به این معنی است که Football Manager دیگر تنها یک بازی یا شبیه‌ساز خشک برای انتخاب تمرین، انتخاب و انتقال بازیکنان نیست؛ بلکه درباره اینکه بازیکنان چگونه افرادی هستند و چگونه می‌توان با تعامل بهتر به آن‌ها انگیزه داد که بهتر بازی کنند، ساخته شده است. در دنیای واقعی، مدیران به همان اندازه که برای بهره‌گیری از توانایی‌های فیزیکی بازیکنان نقش دارند، در خصوص داشتن ارتباط خوب و تقویت بعد روحی و روانی بازیکنان نیز مؤثر هستند. حال به لطف هوش مصنوعی، شما در نهایت می‌توانید رؤیای خود را از داشتن مهارت‌های مدیریتی مائوریسیو پوچتینو، مربی کنونی تاتنهام تحقق ببخشید.

مایوریسیو پوچتینو

یا در سمت مخالف، باید به اتفاقات رخ‌داده بین دو ستاره‌ی باشگاه پاری‌سن‌ژرمن طی یکی از دیدارهای این تیم اشاره کرد. در این بازی ادینسون کاوانی و نیمار برای زدن یک ضربه‌ی پنالتی، درگیری کوچکی با یکدیگر داشتند.

یاکوبسون می‌گوید:

رخ دادن حوادثی در بازی مربیگیری فوتبال همچون اختلاف موجود بین کاوانی و نیمار محتمل است. می‌توان چنین مواردی را در بازی نیز مشاهده کرد که به‌طور کاملا اتفاقی برطرف ‌شوند؛ هیچ چیز در بازی از قبل تعریف‌شده نیست و هیچگاه نبوده است.

یاکوبسون برای تشریح هر چه بیشتر تغییرات بازی، اتفاقاتی را که در زمان بازی شاهد آن بوده بیان می‌کند. وی اخیرا در Football Manager 2018 مربیگری واتفورد را بر عهده داشت. یاکوبسون از وضعیت پیش‌آمده برای چینش بازیکنان تیم عصبانی شد؛ چراکه تروی دینی و آندره گری هر دو می‌خواستند در نوک حمله باشند؛ یاکوبسون مهاجم دیگری را انتخاب کرد. دینی برای این‌که در موقعیت خط حمله باشد از جنگیدن هراسی نداشت، اما گری عصبانی شد.

یاکوبسون توضیح می‌دهد:

به او گفتم که نمی‌تواند در تیم حضور داشته باشد. او هم گفت تیم را ترک می‌کند. مشکلی نبود و من فکر کردم ماجرا تمام شده است؛ اما تعدادی از بازیکنان فکر می‌کردند که آندره باید در تیم بازی کند و معتقد بودند که بازیکن دیگری نباید جای او را در تیم بگیرد.
فوتبال

در نتیجه‌ی این موضوع، تعدادی از بازیکنان تیم ناراحت شدند و یاکوبسون شاهدی شورشی زیرپوستی در تیم خود بود.

یاکوبسون می‌گوید:

شما مجبور هستید تصمیم بگیرید که آیا به اصول خود پایبند باشید یا به او بازی دهید تا کمی آرام شود و در نتیجه همه چیز به روال عادی خود بازگردد.

 اخراج یک بازیکن از تیم در Football Manager چیز جدیدی نیست؛ مورد جدید، سلسله اتفاقاتی است که در نتیجه‌ی اخراج یک بازیکن می‌توان تیم را درگیر کند. تفکرات و بینش‌های جدید و ارتباط شبکه‌ای پیچیده‌ی بین بازیکنان با یکدیگر باعث می‌شود که برخورد با موقعیت‌ها متفاوت شود و به شما قدرت بیشتری برای ساختن یا انحلال تیم می‌هد.

در نسخه‌ی جدید بازی، حاکم کردن جو عصبی در تیم به‌سادگی امکان‌پذیر است. در واقع این موضوع بیشتر به دلیل کار‌ها و اشتباهاتی که شما انجام داده‌اید میسر شده و سناریوی بازی نقشی در این بین ندارد. همانطور که احساسات منفی تشدید می‌شوند، مدیران و مربیان نیز کنترلشان را از دست می‌دهند. با شبیه‌ شدن بیشتر بازیکنان به انسان، آ‌‌‌ن‌ها کمتر قابل پیش‌بینی می‌شوند، بنابراین ساخت یک تیم کلیشه‌ای بر اساس رهبر، شاگرد، بازیکنان عاقل و کارآزموده غیر ممکن می‌شود. این، به نوبه خود شما را ترغیب می‌کند که نسبت به دنیای بازی بیشتر از پیش دیدی انسانی داشته باشید.

هدف بازی این است که شما خود را در نقش یک مربی ببینید که شاید روزی در فینال FA Cup بریتانیا تیمی از جزیره را به قهرمانی نزدیک‌تر می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات