اپل بهصورت رسمی خرید شازم را تأیید کرد. چند روز پیش انتشار خبری در دنیای فناوری حکایت از این داشت که اپل در پی تصاحب شازم با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار استو دقایقی پیش این خبر از سوی اپل تأیید شد. شازم سرویسی است که شناسایی قطعات موسیقی، فیلمهای سینمایی و شوهای تلویزیونی یا حتی آگهیها را تنها از طریق شنیدن بخشی از صوت قطعهی مورد نظر را برعهده دارد و مشخصات محتوای مورد نظر را در اختیار کاربر قرار میدهد.
سخنگوی اپل در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
ما بسیار هیجانزدهایم که شازم و تیم بااستعداد این سرویس به اپل ملحق خواهند شد. اپل موزیک و شازم را باید مکملهای خوبی برای هم خواند که شور و هیجان لازم برای پیدا کردن قطعات موسیقی باکیفیت و تجربهی بینظیر گوش سپردن به این قطعات توسط کاربرانمان را در ما ایجاد میکند. ما برنامههای جالب توجهی داریم و پس از نهایی شدن خرید شازم، در پی ترکیب سرویس شازم هستیم.
شازم نیز با انتشار بیانیهای از پیوستن به اپل اظهار خشنودی کرده است. بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط شازم، این سرویس بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد.
مبلغ پرداختشده توسط اپل برای تصاحب شازم فاصلهی زیادی با یک میلیارد دلاری دارد که در آخرین ارزشگذاری شازم، برای این کمپانی در نظر گرفته شده بود. هر چند شازم یک کسب و کار موفق است، اما این کمپانی در یافتن مدل کسب و کار چندان موفق نبود؛ بهطوریکه طی سال ۲۰۱۶ تنها ۵۴ میلیون دلار درآمد کسب کرد.
با وجود درآمد پایین شازم، این سرویس میتواند کمک بسیار بزرگی برای اپل باشد. بزرگترین استفاده از این سرویس را باید ترکیب آن با اپل موزیک خواند؛ بهطوریکه تیم توسعهی شازم میتواند اپل موزیک را در زمینهی موسیقی به سرویسی قدرتمندتر تبدیل کنند. در صورتی که اپل تصمیم به توقف فعالیت اپلیکیشن شازم بگیرد، باید ارتباط این سرویس با اسپاتیفای، رقیب خود را نیز قطع کند. دو سرویس اپل موزیک و اسپاتیفای در مجموع روزانه بیش از یک میلیون ریفرال از سوی شازم دریافت میکنند. همچنین باید با ترکیب شازم با سیری اشاره کرد و به نظر میرسد از این پس شاهد ارتباط عمیقتری بین iOS و سرویس شازم باشیم.
همچنین نباید از علاقهی احتمالی اپل به فناوری واقعیت افزوده شازم غافل شد. شازم فناوری بینایی ماشینی را در کنار پلتفرم واقعیت افزودهای در اختیار دارد که میتواند به پیشبرد اهداف اپل کمک کند.