هدف آلفابت تبدیل زیرمجموعه‌هایش به شرکت‌هایی مستقل است

پنج‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال، هدف آلفابت این است که استارت‌آپ‌های متعلق به این مجموعه، عملکردی مشابه شرکت‌های مستقل داشته باشند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هولدینگ آلفابت که اخیرا شکل گرفته است، زیرمجموعه‌هایی را نظیر گوگل، فایبر، نِست و دیگر شرکت‌هایی که قبلا زیر نظر گوگل مشغول فعالیت بوده‌اند، شامل می‌شود. با شکل‌گیری آلفابت تغییرات زیادی در ساز و کار شرکت گوگل صورت گرفت، در نتیجه‌ی این تغییرات، شرکت‌هایی نظیر گوگل ایکس، Calico و Life Sciences باید هزینه‌ی استفاده از خدمات زیرمجموعه‌های دیگر را پرداخت کنند.

بنابراین به عنوان مثال اگر شرکت تحقیقاتی بیوتکنولوژیکی Calico قصد استفاده از پلتفرم ابری گوگل را دارد، باید هزینه آن را به شرکت گوگل پرداخت کند. به همین ترتیب اگر گوگل ایکس قصد به خدمت گرفتن فردی به کمک سیستم استخدام گوگل را دارد یا در پی انجام بازاریابی برای یکی از پروژه‌های خود است باید هزینه‌ی استفاده از سرویس‌های مرتبط را بپردازد. البته این مطلب به مفهوم آن نیست که زیرمجموعه‌ها مجبور به استفاده از سرویس‌های گوگل هستند، آن‌ها می‌توانند در جهت تعدیل هزینه‌ها سرویس‌های جایگزین خود را توسعه دهند.

در اینجا عامل تاثیرگذار در تصمیم‌گیری، مقرون به صرفه بودن است؛ زیرمجموعه‌هایی که در گذشته محدودیتی در صرف هزینه برای طرح‌های مختلف خود نداشتند، اکنون باید در مورد هزینه‌های صرف شده‌ی خود پاسخگو باشند. براساس منابع وال استریت ژورنال این طرح در نهایت می‌تواند به "صرف هزینه‌ی محتاطانه‌تر" منتهی شود.

بزرگ‌ترین نگرانی پیرامون این طرح، احتمال تعطیلی پروژه‌های بلندمدت یا “moonshot” گوگل است. اگرچه وجود این نگرانی‌ها منطقی به نظر می‌رسد، اما ما با نحوه‌ی داوری آلفابت در مورد میزان زیست‌پذیری تحقیق و توسعه، آشنایی نداریم. اما احتمالا تیمی که روی پروژه‌‌ای از گوگل ایکس کار می‌کند نسبت به تیمی که مشغول توسعه‌ی یک سخت‌افزار در گوگل است، فرصت بیشتری برای رسیدن به موفقیت مالی خواهد داشت.

احتمال آن که شرکت‌های تازه‌کار دیگر نظیر فایبر و نست در آینده‌ی نزدیک به سوددهی برسند بسیار پایین است. اگرچه گزارش مالی فایبر منتشر نشده، اما واضح است که این شرکت مجبور به صرف هزینه‌ی زیادی جهت ایجاد پوشش کابلی برای تعداد بسیار کمی از کاربران است. به همین ترتیب در مورد استارت‌آپ نوپایی مانند نست با داشتن کاربران محدود، احتمالا نسبت هزینه به درآمد بسیار بالا است.

با توجه به تغییرات اعمال شده، به نظر می‌رسد که آلفابت بیشتر از سوددهی انتظار مسئول و پاسخگو بودن را از زیرمجموعه‌های خود دارد. اگر یکی از زیرمجموعه‌های نوپای این هولدینگ در حال صرف هزینه‌های بسیاری روی یک پروژه است، زیرمجموعه‌ی یادشده باید قادر به توضیح باشد که این پروژه چگونه در آینده به تولید ثروت منجر خواهد شد. روث پورات، مدیر امور مالی آلفابت، پیش از این اطلاعاتی کلی در مورد طرح‌های هولدینگ یاد شده، ارائه داده بود. وی می‌گوید:

شرکت‌هایی مانند فایبر، Life Science و به خصوص نست همانند محصولاتی هستند که در مراحل ابتدایی توسعه به سر می‌برند و در طولانی مدت تبدیل به منابع درآمدزایی خواهند شد. تمرکز آلفابت روی تخصیص مناسب منابع برای این شرکت‌ها خواهد بود.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات