اطلاعاتی که فیسبوک از کاربران می‌داند و نحوه‌ ثبت این اطلاعات

دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حدود ۱۰ سال از عمر فیسبوک می‌گذرد. این پلتفرم محبوب توانسته است در طول این مدت نزدیک به ۱.۴ میلیارد کاربر جذب کند؛ اما سؤال اساسی این است که فیسبوک با اطلاعات کاربران چه می‌کند؟
تبلیغات

مدت مدیدی است فیسبوک به شما اجازه داده آرشیوی از اطلاعاتی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهند دانلود کنید، حالا ابی هیلا از HackerNoon’s Georges تصمیم گرفته است کشف کند که فیسبوک دقیقا چه چیزهعایی درباره‌ی کاربران خود می‌داند.

آرشیو ابی هیلا در قالب یک فایل زیپ ۵۰۰ مگابایتی است که شامل همه‌ی موارد از زمان پیوستن او به این شبکه‌ی اجتماعی می‌شود. ابی هیلا می‌گوید:

فیسبوک هرگز چیزی را حذف نمی‌کند. دوستانی که دیگر دنبال نمی‌کنید، روابط گذشته، کارفرمایان سابق، اسم‌های پیشین، آدرس‌ها و موارد دیگر همه در پایگاه‌های داده‌ی فیسبوک ذخیره می‌شوند.من حساب کاربری خود را روز جمعه، ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ در ساعت ۱۰:۵۹ صبح ایجاد کرده‌ام و همه‌ی فعالیت‌های من تاکنون در این پلتفرم ثبت شده است. احساس می‌کنم برای اولین بار در تاریخ، رفتار و عملکرد ثابت انسان در طول ۱۰ سال با دقت و وسواس زیاد جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل شده است.

بعضی از اطلاعات جزئیاتی بیشتری از آنچه فکر می‌کنید در بر می‌گیرند.

هر زمان که عکسی را به فیسبوک ارسال می‌کنید، یک رکورد از تمام داده‌هایی که به آن پیوست شده‌اند نگه می‌دارد. این موضوع کاملا بدیهی است؛ اما گمان نمی‌کردم که این اطلاعات تا این حد دقیق باشند. برای مثال اطلاعات شرکت سازنده‌ی دوربین، مدل، جهت، نوردهی، F-Stop، سرعت ایزو، فاصله کانونی، عرض جغرافیایی، طول و آدرس IP از این دست هستند.

بنابراین فیسبوک هر زمان که عکسی را در صفحه‌ی خود آپلود می‌کنید از موقعیت مکانی شما با خبر است و Data session علاوه بر مکان، IP را نیز اعلام می‌کند.

اگر یکی از ۱.۴ میلیارد کاربری هستید که به‌صورت روزانه از فیسبوک استفاده می‌کنند، این پلتفرم برای تعیین الگوهای زندگی روزمره شما به اندازه‌ی کافی اطلاعات دقیق در اختیار دارد؛ آدرس خانه و محل کار، رفت‌وآمد روزانه، زمان بیداری و خواب، طول سفر و مقصد و ...

پلتفرم فیسبوک صرف نظر از اینکه برچسب گذاری کرده‌اید یا خیر، می‌تواند شما را در عکس‌ها تشخیص دهد.

فیسبوک می‌گوید مدل‌های تشخیص تصویر در این شبکه اجتماعی می‌تواند چهره انسان را با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهد. همچنین می‌تواند شخصی را در یک عکس در میان ۸۰۰ میلیون نفر دیگر، در کمتر از ۵ ثانیه تشخیص دهد.

اگر به فیسبوک اجازه دسترسی به دفترچه‌ی آدرس خود داده‌اید، فیسبوک آن را تا ابد نگه می‌دارد.

ابی هیلا متوجه شده که تعداد اندکی از تبلیغ‌کنندگان به هر نوع اطلاعات خصوصی او دسترسی داشته‌اند. این اتفاق زمانی می‌افتد که تنها شما این اجازه را به فیسبوک داده باشید و خیلی غافل‌گیر کننده نیست؛ اما تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از طیف وسیعی از داده‌های ناشناس برای هدف گرفتن شما استفاده کنند.

پلتفرم تجاری فیسبوک برخی جزئیات را درباره‌ی اینکه چه اطلاعاتی در هدف قرار دادن سفارشی مخاطبان استفاده شده است، ارائه می‌دهد؛ از جمله شهر، ایالت، کشور، تاریخ تولد، سن و جنسیت.

می‌توانید یک کپی از داده‌های خود را با کلیک روی Chevron در بالای سمت راست صفحه فیسبوک و سپس بخش تنظیمات دانلود کنید. در یک مکان تقریبا مبهم در زیر تنظیمات یک لینک برای دانلود وجود دارد.

فیسبوک اخیرا به‌دلیل شیوه‌ای که اطلاعات شخصی و محرمانه‌ی شما را برای تحلیل در دسترس قرار می‌دهد تحت بررسی دقیق قرار گرفته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات