طبق نظر کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل متحد، کودک به فردی اطلاق میشود که هنوز هجده سال تمام از زندگی وی نگذشته باشد؛ البته بسته به قوانین حاکم ممکن است سن کمتری برای رشد فرد مقرر شده باشد. به طور کلی دوران کودکی به زمانی بین تولد تا دوران بلوغ نسبت داده میشود و چهار مرحلهی کلی زیر برای آن در نظر گرفته میشود؛
- نوپایی: به دوران شروع زندگی و فراگرفتن اعمالی همچون راه رفتن گفته میشود
- دوران کودکی آغازین: دوران شروع بازی کودک و پیش از آمادگی او برای رفتن به مدرسه
- دوران کودکی میانه: سن مدرسه
- نوجوانی: گذر از سن بلوغ
پیشرفت تکنولوژی و راه یافتن آن به زندگی خانوادهها امری اجتنابناپذیر است. از این رو به نظر میرسد مقابله با چنین موج بزرگی سخت از تطابق با آن خواهد بود. تغییر سبک بازیها، آموزش و گاه تحتتاثیر قرار گرفتن سلامت فرد تنها بخشی از تغییرات به وجود آمده در جامعهی کودکان امروز است. بسیاری از تغییرات به وجود آمده به کودکان اختصاص نداشته و تمام گروههای سنی را تحتتاثیر قرار میدهد؛ اما تاثیر این تغییر عادات روی کودکان که در ایدهآلترین سن یادگیری و شکلگیری روحیات هستند بیش از دیگر گروههای سنی ملموس و البته حساس است.
سن دسترسی کودکان به اینترنت و گجتها روز به روز در حال کاهش است به طوری که طبق یک تحقیق انجام شده در ایالات متحده ۶۴ درصد کودکان به نحوی به اینترنت دسترسی دارند؛ این میزان در سال ۲۰۱۲ تنها ۴۲ درصد بوده است. پیش از به رای گذاشتن میزان مناسب استفاده کودکان از اینترنت و تجهیزات الکترونیکی میبایست به مضرات و فواید دسترسی به فناوری برای کودکان اشارهای داشت. ابزار الکترونیکی جدید و اینترنت برای افراد بالغ نیز در بسیاری از موارد اعتیادآور هستند و این مساله در کودکان شدت بسیار بیشتری به خود میگیرد؛ بسیاری از والدین برای مشغول نگاه داشتن فرزندان و رسیدگی به کارهای خود دسترسی زمانی و متنوعی به آنها میدهند.
بیتحرکی زیاد و دیگر مسائل سلامتی، گوشهگیری و افت روابط اجتماعی تنها بخشی از آسیبهای مرتبط با زمان استفاده از چنین ابزاری است و کنترل هدفمند آنها تا حد زیادی آسیبهای ذکر شده را کاهش خواهد داد. محتوا و سطوح دسترسی کودکان به آنها نیز از جمله مسائلی است که سهلانگاری در آن گاه مشکلساز میشود؛ اینترنت فضایی است که به صورت پیشفرض محدودیتی برای سن کاربر قرار نمیدهد، از این رو هیچگاه با اطمینان نمیتوان از محدود شدن دسترسی افراد کم سن به محتوای غیر اخلاقی و مروج خشونت اطمینان حاصل کرد؛ والدین و بزرگسالان در این بخش علاوه بر محدودیتهای عملی، میبایست فرزندان خود را از آسیبهای چنین محتوایی آگاه کنند. استفاده از محتوای مناسب و یادگیری استفاده از آنها نه تنها برای رشد فکری کودکان سودمند بوده، بلکه بهرهوری آنها در آینده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
بازیهای رایانهای به چنان صنعت بزرگی مبدل شده که دیگر سرگرمیهای دیجیتالی را به چالش کشیده است. کودکان اصلیترین جامعهی هدف این بازیها هستند. متاسفانه بازار بازیهای کامپیوتری کشورمان و خانوادهها به اندازهی کافی با شرایط سنی بازیها و انواع بازیها آشنایی ندارند، از این رو ممکن است مضرات استفادهی طولانی مدت از چنین تفریحاتی بیشتر از فواید آنها شود. رشد خلاقیتهای مربوط به تکنولوژی در کودکان به خودی خود یک امر مثبت است، اما در صورت افسارگسیخته بودن، خلاقیتهای آنها در بخشهای مختلف مانند هنر و روابط اجتماعی را تحت شعاع قرار میدهد.
در نظرسنجی این هفته با توجه به فصل تابستان، زمان مناسب و میزان دسترسی کودکان به تجهیزات ارتباطی و وسایل الکترونیکی جدید را به رای گذاشته ایم؛ با این حال بخش دیدگاههای این پست محل مناسبی برای ارائهی نظرات و تبادل نظر شما در مورد این فرصتها و تهدیدها خواهد بود.
به نظر شما چه میزان استفادهی کودکان از اینترنت، موبایل و تجهیزات الکترونیکی مناسب است؟
_
_
_
_
_
نظرات