جریمه ۵۰ میلیون یورویی گوگل در اروپا به دلیل تخطی از قوانین GDPR

سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی فرانسه به‌عنوان نهاد ناظر بر رعایت حریم خصوصی کاربران، جریمه‌ای ۵۰ میلیون یورویی را برای گوگل به دلیل تخطی از قوانین GDPR تعیین کرده است.
تبلیغات

کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی فرانسه که به اختصار CNIL نام گرفته، جریمه‌ای ۵۰ میلیون یورویی (۵۷ میلیون دلار) را به دلیل رعایت نکردن قوانین GDPR توسط گوگل تعیین کرده است. براساس اطلاعات ارائه‌شده، گوگل این قوانین را در زمان پیوستن کاربران جدید به اکوسیستم اندروید زیر پا گذاشته است. به نظر می‌رسد کاربرانی که برای اولین بار تنظیمات گوشی‌هوشمند اندرویدی را انجام می‌دهند، مراحلی را پشت سر می‌گذارند که طی آن حریم خصوصی آن‌ها براساس قوانین GDPR به خطر می‌افتد.

دو موسسه‌ی غیرانتفاعی None of Your Business و La QQuadrature du Net در ماه مِه ۲۰۱۸ شکایتی را علیه گوگل و فیسبوک تنظیم کردند. قوانین اروپا شکایت برای رسیدگی به رعایت قوانین GDPR را به نهادهای محلی نظارتی منتقل می‌کند و در نتیجه گوگل توسط رگولاتوری فرانسوی مورد نظر به پرداخت جریمه‌ای ۵۰ میلیون یورویی محکوم شده است.

با توجه به اینکه دفتر مرکزی اروپای گوگل در شهر دوبلین ایرلند واقع شده، در ابتدا CNIL به این نتیجه رسیده که دفتر اروپایی گوگل مسئولیت و قدرت اجرایی در رابطه با با مسئله‌ی موجود که با قوانین GDPR در تقابل است، نداشته و از این‌رو تحقیقات خود را در پاریس و با مخاطب قراردادن دفتر مرکزی گوگل در مانتن‌ویو ادامه داده است. CNIL در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که گوگل شفافیت و رضایت کافی را برای عمل به GDPR ندارد.

CNIL اعلام کرده که گوگل اطلاعات مورد نیاز برای آگاه کردن کاربران از چرخه‌ی ذخیره و به‌کارگیری اطلاعات را به‌روشنی و وضوح در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. همچنین CNIL به این نکته اشاره کرده که گوگل باید فرایند ایجاد یک حساب کاربری گوگل را از فرایند تنظیمات اولیه گوشی تفکیک کند. CNIL همچنین به این نکته اشاره کرده که شماری از سوالات و تاییدیه‌های دریافتی از کاربر در زمان ثبت‌نام مبهم بوده و به روشنی کاربر را از نظر دریافت اطلاعات آگاه نمی‌کند.

گوگل در واکنش به حکم جدید رگولاتوری فرانسوی اعلام کرده که غول جست‌وجو به رعایت قوانین GDPR متعهد است و در آینده‌ی نزدیک با بررسی حکم جدید، قدم‌های بعدی را اعلام خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات