تقریبا نیمی از درآمد صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۸، توسط سرویسهای استریم بهدست آمده است
ظاهرا هرچه زمان میگذرد، سهم سرویسهای استریم در کسب درآمد صنعت موسیقی بیشتر و بیشتر میشود؛ براساس گزارشی جدید از سوی سازمان IFPI، درآمد صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۸ با رشدی ۹.۷ درصدی به ۱۹.۱ میلیارد دلار رسیده است که رقم درخورتوجهی بهشمار میآید (این میزان در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۷.۴ میلیارد دلار بود).
درآمد حاصلاز سرویسهای استریم، هماکنون ۴۷ درصد از کل درآمد صنعت موسیقی را تشکیل میدهد؛ این اتفاق بیشتر بهخاطر رشد ۳۲.۹ درصدی درآمد حاصل از کاربران اشتراکی بهدست آمده است. بهعبارتی دیگر، درآمد سرویسهای استریم در سال گذشتهی میلادی ۸.۹ میلیارد دلار بوده است. پیشبینی میشود که این روند صعودی در سال ۲۰۱۹ هم ادامهدار باشد.
این چهارمین سال متوالی است که شاهد رشد درآمد صنعت موسیقی هستیم؛ درضمن بالاترین نرخ رشد این صنعت از سال ۱۹۹۷ تاکنون، درسال ۲۰۱۸ ثبت شده است.
استریم اشتراکی بخش مهمی از درآمد سرویسهای استریم را شامل میشود؛ براساس گزارش رسمی، ۳۷ درصد از درآمد سرویسها ازطریق استریم اشتراکی بهدست آمده است؛ درضمن ۱۰ درصد نیز به استریم رایگان (همراهبا تبلیغات) تعلق دارد. ظاهرا در پایان سال ۲۰۱۸، ۲۵۵ میلیون حساب کاربری در سرویسهای مختلف، دارای اشتراک ویژه بودهاند.
در همینحین، درآمد حاصلاز دیسکهای فیزیکی طی سال گذشته افتی ۱۰.۱ درصدی را تجربه کرده و تنها ۲۴.۷ درصد از درآمد کلی را بهخود اختصاص داده است. البته در بین دیسکهای فیزیکی، صفحههای گرامافون (وینیل) همچنان روندی صعودی دارند؛ درواقع درآمد حاصل از آنها برای سیزدهمین سال پیاپی است که رشد میکند. بااینحال سهم صفحههای گرامافون آنقدری بالا نیست که حقیقت مهمی را نقض کند: اینکه تمایل مردم به تهیهی موسیقی بهصورت فیزیکی، شدیدا کاهش یافته است.
درواقع هرچه مردم تمایلشان را به تهیهی دیسکهای فیزیکی از دست دادهاند، بهسمت موسیقیهای دیجیتالی روی آوردهاند. براساس آمار، درآمد بخش دیجیتالی رشد ۲۱.۱ درصدی را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده و به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. این نخستین بار است که درآمد این بخش، مرز ۱۰ میلیارد دلار را رد میکند. درضمن میزان دانلود موسیقیها در سرویسهای استریم نیز کاهش یافته است. در ۳۸ بازار مختلف، بخش دیجیتال بیش از نیمی از درآمد کلی را بهخود اختصاص داده است.
بهعلاوه بخش مهمی از درآمد امسال توسط کاربران ساکن در آمریکای شمالی بهدست آمده؛ این درآمد طی سال گذشته، رشدی ۱۱.۷ درصدی را تجربه کرده است. براساس گزارش IFPI، سودآورترین بازارها برای صنعت موسیقی طی سال گذشته بهترتیب شامل این موارد است: ایالات متحدهی آمریکا، ژاپن، بریتانیا، آلمان، فرانسه، کرهجنوبی، چین، استرالیا، کانادا و برزیل.
دیدگاه شما در اینباره چیست؟ آیا از سرویسهای استریم موسیقی نظیر اسپاتیفای، پاندورا و اپل موزیک استفاده میکنید؟
نظرات