آیا تامین نمایشگر OLED اپل واچ سری 5 به ژاپن دیسپلی سپرده می‌شود؟

پنج‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
مطالعه 4 دقیقه
براساس اعلام منابع آگاه از زنجیره‌ی تأمین، باید منتظر تغییری بزرگ در تأمین نمایشگر نسل بعدی اپل واچ باشیم. آیا ممکن است ژاپن دیسپلی وارد زنجیره‌ی تأمین اپل واچ شود؟
تبلیغات

انتظار می‌رود اپل واچ سری ۵ پاییز معرفی شود. باتوجه به اینکه زمانی زیادی تا تاریخ رونمایی ساعت هوشمند اپل باقی‌ مانده است، نمی‌توان پیش‌بینی صحیحی در مورد مشخصات اصلی اپل واچ داشت. 

البته، تولیدکننده‌ی محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند در جهان، برای تأمین قطعات مورد نیاز دستگاه جدید خود باید خیلی زودتر از موعد معرفی اقدام کند و برنامه‌های کلی تولید خود را مدون سازد. 

بررسی اپل واچ سری ۴ / Apple watch series 4

اگرچه برنامه‌‌ی تولید شرکت‌ها به‌ندرت به‌صورت عمومی منتشر می‌شود، بخشی از اخبار نیز ازطریق منابع مطلع، در اختیار خبرگزاری‌هایی همچون رویترز قرار می‌‌گیرند. براساس اعلام برخی منابع آگاه، اپل قصد دارد وارد همکاری جدیدی با ژاپن دیسپلی شود و ظاهرا به توافق‌ هم رسیده‌اند. اگر این خبر صحت داشته باشد، در وضعیتی که ژاپن دیسپلی با فشارهای مالی رو‌به‌رو است؛ چنین قراردادی می‌تواند برای این شرکت موفقیت بزرگی محسوب شود. انتظار می‌رود شریک طولانی‌مدت اپل، در سال جاری میلادی، تأمین نمایشگر OLED اپل واچ نسل بعدی را آغاز کند.

چنین تصمیمی برای اپل چه معنایی دارد؟

با وجودی که در نمایشگر اپل واچ سری ۴، مشکل خاصی وجود ندارد، اما رقابت زنجیره‌ی تأمین همیشه خوب بوده و باعث می‌شود شرکت‌ها در مقایسه با حالتی که یک شرکتی به‌صورت انحصاری قطعات مورد نیاز را تأمین می‌کند، با سرعت بیشتری به سمت پیشرفت و نوآوری حرکت کنند. البته در این مورد سامسونگ یک مورد استثنایی است که به‌صورت انحصاری نمایشگرهای OLED آیفون ۱۰، آیفون XS و آیفون XS MAX را با استاندارد، کیفیت و عملکرد بالایی تولید می‌کند.

به هر حال، شاید برای بسیاری از کاربران شنیدن این موضوع جالب باشد که سامسونگ، مسئولیت تأمین نمایشگر کوچک OLED اپل واچ سری ۴ را برعهده ندارد. ال‌جی مسئول تأمین نمایشگر ساعت هوشمند اپل است که براساس آخرین اخبار، انتظار می‌رود به‌زودی ژاپن دیسپلی نیز در زنجیره‌ی تأمین نمایشگر اپل واچ وارد شود. اگر ژاپن دیسپلی واقعا تأمین نمایشگر OLED ساعت هوشمند بعدی اپل را برعهده بگیرد، انتظار می‌رود باتوجه‌به رویکردهای اپل و رقابت بین تأمین‌کنندگان، هزینه‌ی مواد اولیه‌ برای اپل کاهش پیدا کند.

با تأمین بخشی از نمایشگر نسل بعدی اپل واچ توسط ژاپن دیسپلی، انتظار می‌رود تأمین حجم کمتری از نمایشگر اپل واچ سری ۵ برعهده‌ی ال‌جی باشد. شرکت ژاپن-دیسپلی که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک سونی، هیتاچی و توشیبا است، با هدف تولید نمایشگر LCD کار خود را آغاز کرد. به‌نظر می‌رسد که ژاپن دیسپلی کمی دیر برای ورود به بازار نمایشگرهای OLED اقدام کرده و بر نمایشگرهای LCD متمرکز بوده است. پیش‌تر گفته شده بود که ژاپن دیسپلی به‌دنبال جذب سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری برای تولید نمایشگر LCD آیفون است. با ورود این شرکت به زنجیره‌ی تأمین نمایشگر اپل می‌توان به خروج این شرکت از شرایط سخت مالی امید داشت.

بررسی اپل واچ سری ۴ / Apple watch series 4

چنین تصمیمی چه تاثیری بر گوشی‌های آیفون آینده دارد؟

زمان طولانی سپری شد تا ال‌جی بتواند تأمین بخشی از نمایشگر اولد مورد نیاز آیفون اپل را برعهده بگیرد. اما در عین حال انتظار می‌رود دو گوشی آیفون ۲۰۱۹ و سه گوشی آیفون ۲۰۲۰ با نمایشگر OLED سامسونگ به بازار معرفی شوند. بدیهی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند امکان تولید نمایشگرهای پیشرفته‌تری را در اختیار دارد و به‌همین دلیل در طی این سال‌ها از ال‌جی دیسپلی و ژاپن‌دیسپلی در تأمین نمایشگر دستگاه‌های اپل پیشی گرفته است. 

باوجودی که اپل تمایل دارد با شرکت‌های مختلفی از زنجیره‌ی تأمین وارد همکاری شود و وابستگی خود را به شرکت رقیب کمتر کند؛ اما کیفیتی که سامسونگ در مقایسه با سایر رقبا ارائه می‌دهد، باعث می‌شود اپل کماکان به تأمین قطعات مورد نیاز خود ازطریق این شرکت فکر کند. اگر روزی اپل تصمیم بگیرد که گوشی آیفون خود را با نمایشگر اولد با کیفیت پایین‌تر و البته قیمت پایین‌‌تری در آینده‌ی نزدیک به بازار عرضه کند، ممکن است ژاپن دیسپلی در این نبرد پیروز شود. 

همین وضیت برای ال‌جی نیز صادق است. باوجودی که ال‌جی سهم کمی از سفارشات آیفون ۲۰۱۹ و آیفون ۲۰۲۰ اپل با نمایشگر OLED برعهده خواهد داشت، اما ورود ژاپن دیسپلی برای تأمین نمایشگر اپل واچ می‌تواند به‌عنوان موفقیتی برای این شرکت درنظر گرفته شود.

از نظر تئوری، تغییر تأمین‌کننده قطعات می‌تواند درنهایت قیمت تمام‌شده‌ی محصولات اپل را پایین بیاورد، اما باتوجه‌به استراتژی اپل، بهتر است  هیجان‌زده نشویم. چرا که بهترین راه برای مواجهه با کاهش آمار فروش، بالا بردن حاشیه‌ی سود است و در حقیقت راحت‌ترین راهکار محسوب می‌شود.  

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات