اپل و سرمایهگذاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری روی سرویس آرکید
براساس گفتههای برخی رسانهها، اپل قصد دارد مبلغ هنگفت ۵۰۰ میلیون دلار روی سرویس اشتراک بازی اختصاصیاش، یعنی اپلآرکید، سرمایهگذاری کند. گمانهزنیها حاکی از آن است که اپلآرکید هنگام آغازبهکارِ رسمی، بیش از ۱۰۰ بازی متنوع خواهد داشت.
فایننشیالتایمز اخیرا بهنقل از منابعی مؤثق، اعلام کرده اپل بهمنظور تولید و توسعهی هریک از بازیهای نامبرده، میلیونها دلار هزینه کرده تا از موفقیت آنها مطمئن شود. این موضوع باعث شده هزینهی کلی خرجشده از مرز نیممیلیارد دلار عبور کند.
براساس همین گزارش، اپل قصد دارد توسعهدهندگان را ترغیب کند بازیهایشان را بهصورت انحصار زمانی ازطریق سرویس آرکید منتشر کنند؛ یعنی کوپرتینوییها حاضرند به توسعهدهندگان مبلغ مشخصی پرداخت کنند تا درقبال آن، بازیها در چند ماه اول عرضه، تنها ازطریق سرویس اپلآرکید دردسترس باشد و بعدازآن، بهصورت گسترده در دیگر فروشگاهها منتشر شوند.
گفته میشود این استراتژی بعد از راهاندازی سرویس آرکید همچنان ادامهدار خواهد بود و اپل برنامههای ویژهای برای آن در سر دارد. درواقع، فایننشیالتایمز مدعی است اپل میخواهد بیشتر بازیهای جدید و مهم ابتدا بهصورت انحصاری ازطریق سرویس آرکید عرضه شوند.
اپل سرویس آرکید را در رویداد ویژهی ۵فروردین رونمایی کرد. اپلآرکید سرویس بازی با پرداخت حق اشتراک برای تجربهی بازیهایی است که ازطریق اپاستور نصب میشوند. وقتی این سرویس بزرگ دردسترس کاربران iOS و macOS قرار گیرد، آنان خواهند توانست با پرداخت هزینهای مشخص بهصورت ماهانه به مجموعهای شامل بازیهای برتر دسترسی پیدا کنند. در بین توسعهدهندگان این بازیها، هم نامهای بزرگ و شناختهشدهای دیده میشوند و هم استودیوهای مستقل.
برندهای مشهوری همچون کارتون نتورک (Cartoon Network)، دیزنی (Disney)، کونامی (Konami) و سگا (Sega) جزو شرکتهایی هستند که بازیهایشان ازطریق سرویس آرکید منتشر خواهد شد. درضمن در بین این توسعهدهندگان، اسامی دیگری هم بهچشم میخورد که شاید برای شما آشنا نباشند؛ اما سابقهی درخشانی در حوزهی توسعهی بازی موبایلی دارند و در گذشته، به موفقیتهای مهمی دست پیدا کردهاند؛ مثلا Annapurna.
البته با درنظرگرفتن هزینههای پیشین اپل برای دیگر سرویسها، انتشار گزارش مربوطبه سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری این شرکت روی سرویس آرکید چندان هم تعجببرانگیز نبود. برخی رسانهها مدتی پیش، از سرمایهگذاری یکمیلیارد دلاری اپل روی تولید محتوای اختصاصی برای سرویس موردانتظار تیوی پلاس خبر داده بودند.
تحلیلگران مؤسسهی HSBC پیشبینی کردهاند اپل میتواند تا سال ۲۰۲۰، درآمد ۳۷۰ میلیون دلاری از سرویس آرکید کسب کند. طبق انتظارات، این میزان در سال ۲۰۲۲ به ۲.۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. اپل انتظار دارد سرویس آرکید بتواند تا سال ۲۰۲۴، ۲۹ میلیون نفر مشترک جذب کند؛ مشترکانی که بهصورت ماهانه مبلغ ۱۲.۹۹ دلار پرداخت خواهند کرد.
HSBC مدعی است آرکید ظرفیت بیشتری درمقایسهبا تیوی پلاس (+Apple TV) برای درآمدزایی دارد. این مؤسسه میگوید سرویس اپل تیوی پلاس میتواند تا سال ۲۰۲۲، درآمدی معادل ۲.۶ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۴، درآمدی معادل ۴.۱ میلیارد دلار را برای کوپرتینوییها بهارمغان بیاورد. افزونبراین، سرویس خبری اپل نیوز پلاس (+Apple News) احتمالا خواهد توانست تا سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴، بهترتیب درآمد ۱.۷ و ۲.۷ میلیارد دلاری برای اپل بههمراه داشته باشد.
اپل تاکنون، هزینهی استفاده از سرویسهای آرکید و TV پلاس را اعلام نکرده است. گفتنی است این دو سرویس در پاییز امسال بهصورت رسمی آغازبهکار خواهند کرد.
دیدگاه شما کاربران زومیت دربارهی سرویسهای جدید اپل چیست؟