مایکروسافت: پلتفرم یونیورسال نقشی در آینده برنامههای ویندوزی ندارد
پیشتر در قالب مطلب جداگانهای، تحلیلِ پاول توروت، تحلیلگر مطرح مسائل مربوطبه مایکروسافت را به اطلاع شما رساندیم که در آن از پایان راه برنامههای یونیورسال صحبت شد.
حال پساز گذشتِ اندکزمانی از انتشار آن خبر، مایکروسافت بهصورترسمی از قرارنداشتنِ پلتفرم یونیورسال برنامههای ویندوزی در چشمانداز آتی خود خبر داد.
کوین گالو مطلبی را برای توسعهدهندگان ویندوزی در وبلاگ مایکروسافت منتشر کرده که این موضوع را تأیید میکند. او با اشاره به پایانِ راه برنامههای ویندوز، از جداسازی برخی از قسمتهای مهم از این پلتفرم برای استفاده مجدد از آنها در قالب اپلیکیشنهای عادی ویندوز خبر داد.
اتخاذ چنین تصمیمی باتوجه به عدم استقبال گسترده توسعهدهندگان از پلتفرم یونیورسال، هوشمندانه و بجا بود. ردموندیها بهجایاینکه روی تصمیم خود مبنیبر استفاده از پلتفرم یونیورسال بهعنوان تنها راه توسعه اپلیکیشنهای مدرن برای ویندوز ۱۰ پافشاری کنند، قابلیتهای پیشگامِ این پلتفرم را بهمرور در پلتفرمهای قدیمی توسعه اپلیکیشنِ خود نظیر Win32، WPF و WinForms گسترش دادند؛ بنابراین آنچه که تا پیشازاین قدیمی پنداشته میشد، اکنون روح جدیدی در کالبدش دمیده شده است.
بااینحال، تصمیمِ اخیر ردموندیها بهمعنی مرگِ پلتفرم یونیورسال نیست؛ بلکه فقط ادامه توسعه این پلتفرم متوقف میشود؛ همچنین فروشگاه نرمافزاری مایکروسافت نیز همچنان به مسیر خود مانند گذشته ادامه خواهد داد. گالو دراینباره میگوید:
ازاینپس، هرآنچه در فروشگاه نرمافزاری مایکروسافت منتشر شود، صرفاً اپلیکیشن ویندوز (Windows App) نامیده میشود؛ هدف نهایی این است که تمام ویژگیهای پلتفرم دردسترس همهی توسعهدهندگان قرار گیرد... اما فعلاً تا رسیدن به این مرحله فاصله داریم.
نکتهی حائزاهمیت در گفتههای گالو، اشاره وی به رویکرد اشتباه مایکروسافت درقبال توسعهدهندگان و برنامههای یونیورسال بود. او باور دارد که شرگت متبوعش با جداسازی توسعهدهندگان برنامههای یونیورسال از توسعهدهندگان سنتی ویندوز تصمیم نادرستی گرفته است.
حال، استراتژی کنونی مایکروسافت حول محور راحتی توسعهدهندگان و آزادیعمل آنها جریان دارد؛ فرقی ندارد که از چه چارچوبی برای توسعه اپلیکیشنهای ویندوزی استفاده کنید؛ زیرا پدر دنیای ویندوزی قصد دارد امکان استفاده از ویژگیهای پلتفرم یونیورسال را برای همه فریمورکها فراهم سازد.
مایکروسافت حالا تبدیل به شرکتی شده که بهگفتهی توسعهدهندگانش گوش فرا میدهد و مسیری را برمیگزنید که بابطبع آنها باشد.
امروز دوران فشار به توسعهدهندگان برای انتشار ساختههایشان در قالب برنامههای یونیورسالِ تحتِ استور بهپایان رسیده است و اگر تصمیمی برای اتخاذ وجود داشته باشد، این توسعهدهندگان هستند که انتخاب میکنند؛ البته اگر همچنان کسی علاقه به ساخت برنامهاش برای دستگاههای هولولنز، سرفیسهاب، ایکسباکس و... باشد، همچنان معقولترین راه استفاده از پلتفرم یونیورسال است.
نظرات