دیزنی کنترل کامل سرویس استریم هولو را دراختیار می‌گیرد

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
دیزنی، طی توافق اخیرا با کام‌کست، قرار است کنترل کامل سرویس استریم هولو را تصاحب کند.
تبلیغات

اکنون دیزنی، تنها شرکتی است که فرمان هدایت سرویس استریم هولو را دراختیار دارد.

دیزنی و کام‌کست (Comcast)، قراردادی را اعلام کردند که به‌واسطه آن، دیزنی (Disney) کنترل عملیاتی کامل سرویس استریم هولو (Hulu) را دراختیار می‌گیرد.

کام‌کست پس از پنج سال موافقت کرده است که سهم خود از سرویس استریم هولو را به‌قیمت حداقل ۵.۸ میلیارد دلار به دیزنی بفروشد.

طبق این قرارداد، شرکت رسانه‌ای ان‌بی‌سی یونیورسال (NBCUniversal) که متعلق‌به کام‌کست است، تا اواخر سال ۲۰۲۴ به‌ ارائه مجوز پخش محتوای خود در سرویس استریم هولو، ادامه می‌دهد. بااین‌حال ان‌بی‌سی یونیورسال در سال بعد این حق را خواهد داشت تا مجوز برنامه‌هایی را که اخیرا با پخش انحصاری آن‌ها در هولو موافقت کرده بود، لغو کند (آن‌ها را به‌صورت غیرانحصاری و با هزینه کمتر دراختیار هولو قرار دهد). به‌علاوه، ان‌بی‌سی یونیورسال تا سال ۲۰۲۲ حق لغو بیشتر قراردادهای مجوز محتوای خود با هولو را خواهد داشت. ان‌بی‌سی یونیورسال همچنین قصد دارد یک سرویس استریم رایگان و برپایه تبلیغات را سال آینده راه‌اندازی کند.

مدیرعامل دیزنی درمورد این قرارداد بیان کرد:

اکنون ما می‌توانیم هولو را با کسب‌وکار بی‌واسطه خود یکپارچه کنیم و از قدرت برندها و موتورهای خلاق شرکت والت دیزنی استفاده کنیم تا این سرویس را برای کاربران متقاعدکننده‌تر و ارزشمند‌تر کنیم.
کامکست / Comcast / کام کست

دیزنی با دراختیار‌گرفتن کنترل عملیاتی کامل هولو می‌تواند نقشه راه استراتژیک جدیدی برای این سرویس طراحی کند؛ مثلا می‌تواند آن را به‌صورت بین‌المللی دردسترس کاربران قرار دهد.

بنابر گفته یکی از منابع آگاه، این قرارداد اخیرا میان دیزنی و کام‌کست امضا شد و طرفین هنوز درحال تصمیم گیری روی بخش‌هایی از آن هستند‌.

ان‌بی‌سی یونیورسال کام‌کست سهم ۳۳ درصدی خود از مالکیت هولو را حفظ خواهد کرد.بنابر اعلام دو شرکت در روز سه‌شنبه، ان‌بی‌سی یونیورسال در اوایل سال ۲۰۲۴ می‌تواند از دیزنی درخواست کند تا این مقدار سهم را نیز بخرد. به همین صورت، دیزنی نیز می‌تواند از ان‌بی‌سی یونیورسال درخواست کند تا سهمش را به‌قیمت منصفانه ارزش بازارش در آن زمان، به این شرکت بفروشد.

دیزنی قیمت فروشی برای سهم کام‌کست در هولو تضمین کرده که نمایانگر ارزش‌گذاری ۲۷.۵ میلیارد دلاری برای این سرمایه‌گذاری مشترک استریم ویدئو است.

دو شرکت می‌گوید وقتی که سهم ان‌بی‌سی یونیورسال در سال ۲۰۲۴ به فروش برسد، ارزش منصفانه بازار هولو توسط «متخصصان مستقل ارزیابی ‌می‌شود».

استیو برک، مدیرعامل ان‌بی‌سی یونیورسال، قرارداد با دیزنی برسر هولو را «یک نتیجه خوب» برای شرکتش خوانده است.

دیزنی

برک در این زمینه بیان کرد:

ما به فضای کسب‌وکار بی‌واسطه ایمان قوی داریم و محتوای ما گرداننده کلیدی این اکوسیستم است.تمدید قرارداد مجوز محتوای هولو، جریان نقدی زیادی برایمان تولید می‌کند و حداکثر انعطاف برای تولید برنامه و عرضه آن به‌ پلتفرم بی‌واسطه‌مان را فراهم می‌کند. این معامله همچنین ارزش سهام ما را تأیید کرده و مسیر نقدینگی را برایمان فراهم و مشارکت ادامه‌دار سهام ما را در موفقیت هولو تضمین می‌کند.

کام‌کست با تمدید مجوز ارائه محتوای ان‌بی‌سی یونیورسال به هولو تا اواخر سال ۲۰۲۴ و همچنین عرضه هولو در پلتفرم Xfinity X1 خود موافقت کرد. کام‌کست قصد دارد تا اواخر ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰ سرویس SVOD هولو را در پلتفرم‌های X1 و Flex ادغام کند و دراختیار مشترکان هولو قرار دهد.

با‌این‌حال، دو شرکت اعلام کرده‌اند که یونیورسال می‌تواند اکثر مجوزهایش را تا سال ۲۰۲۲ لغو کند. بنابر گفته‌های لیندا یاکارینو در رویدادی درحضور برنامه‌نویسان، مدیر بخش تبلیغات و مشارکت مشتریان ان‌بی‌سی یونیورسال، سرویس استریم این شرکت که قرار است در سال آینده راه‌اندازی شود، نسخه اصلی آثار جدید و کتابخانه عظیمی از آثار محبوب قدیمی را دارا خواهد بود و برنامه‌هایی که تماشاگران بیشتر تماشا می‌کنند به این سرویس اضافه می‌شوند.

ماه گذشته، AT&T سهم ۹.۵ درصدی خود در هولو را به ارزش ۱.۴۳ میلیارد دلار به دیزنی و ان‌بی‌سی یونیورسال فروخت و ارزش این سرویس را به ۱۵ میلیارد دلار رساند.

دیزنی و کام‌کست توافق کردند تا پول حاصل از این معامله را به تناسب میزان سهم خود تقسیم کنند؛ بنابراین دیزنی ۶۶ درصد و کام‌کست ۳۳ درصد آن را سهیم شدند. دیزنی پس از تصاحب شرکت 21st Century Fox به‌ارزش ۷۱ میلیارد دلار، ۶۰ درصد مالکیت هولو را از آن خود کرد و در گفت‌وگوهای خود با کام‌کست به‌دنبال اخذ کل مالکیت هولو بود.

والت دیزنی

اینکه میزان ارزش سهام کام‌کست در هولو در پنج سال آینده چقدر خواهد بود، به میزان پولی که در این سرمایه‌گذاری مشترک هزینه می‌کند بستگی دارد.

کام‌کست درنظر دارد سهم متناسب خود از الزامات سرمایه‌ای آتی هولو را سرمایه‌گذاری کند؛ اما این شرکت خوشه‌ای نیاز یه انجام چنین کاری ندارد. هولو، طی چند سال اخیر با سرمایه‌گذاری بیشتر، بیشتر ضرر کرده است. طبق گزارش کام‌کست، هولو در سال ۲۰۱۸حدود ۱.۵ میلیارد دلار ضرر کرد که خیلی بیشتر از ضرر ۹۲۰ میلیون دلاری آن در سال ۲۰۱۷ بود.

بنابر اعلام دیزنی، بودجه سرمایه‌ای هولو برای دو شرکت والد باقی‌مانده، در حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال خواهد بود که هولو به مقداری بیش از این نیاز خواهد داشت.

اگر کام‌کست از سرمایه‌گذاری خود در هولو منصرف شود، سهمش رقیق خواهد شد. دیزنی بدون توجه به احتمال رخ‌دادن چنین اتفاقی، موافقت کرده است که سهم مالکیت کام‌کست در هولو هیچوقت به زیر ۲۱ درصد کاهش نیابد؛ به عبارت دیگر، دیزنی تضمین کرده که حداقل ۵.۸ میلیارد دلار برای خرید سهام کام‌کست/ان‌بی‌سی یونیورسال به کام‌کست می‌پردازد.

دیزنی، هولو را به‌ دید یک رکن اساسی در استراتژی کسب‌وکار بی‌واسطه خود می‌بیند که به‌همراه دیزنی‌پلاس (Disney Plus) و ESPN Plus به‌عنوان محلی برای کسب سرمایه بیشتر از سرگرمی‌های متناسب با بزرگسالان عمل می‌کند.

دیزنی می‌گوید که احتمالا این سه سرویس استریم، زمانی با هم ادغام و با قیمت کمتر ارائه شوند.

در رویداد سرمایه‌گذاران دیزنی در ۱۱ آوریل, کریستین مک کارتی، مدیر ارشد مالی دیزنی اعلام کرد که تعداد مشترکان هولو تا پایان سال مالی ۲۰۲۴ به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد. این آمار بیش از دوبرابر تعداد ۲۶.۸ میلیون مشترک است که هولو در اوایل ماه جاری اعلام کرد.

مک کارتی همچنین به تحلیل‌گران گفت که زیان‌های عملیاتی دیزنی در سال مالی ۲۰۱۹ به ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد؛ به‌علاوه او بیان کرد که در سال مالی ۲۰۲۳ هولو سودآوری خوبی خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات