iOS 13 در مقابل اندروید Q؛ نبردی از جنس اپل و گوگل
دیشب درجریان کنفرانس توسعهدهندگان WWDC 2019، اپل از iOS 13 با ویژگیهایی جدید رونمایی کرد. در آنسو، گوگل نیز در ماه مارس، اولین نسخه بتا از اندروید Q را منتشر کرد که ویژگیهایی چون مدیریت بهتر روی حریم خصوصی و تم تیره فراگیر را با خود بهارمغان میآورد.
برای بیشاز یک دهه، گوگل و اپل بهعنوان دو بازیگر بزرگ در حوزهی سیستمعامل موبایل، بهروزرسانیهای متعددی برای پلتفرم خود منتشر کردهاند؛ از دستیارهای صوتی، بهبود قابلیتهای دوربین و هوشمندسازی گوشی گرفته تا هموارسازی راههای پیامرسانی.
طبق گفتهی گوگل، درست بهمانند iOS 13، اندروید کیو نیز در پاییز سال جاری بهصورترسمی منتشر خواهد شد. حال در این مقاله قصد داریم ویژگیهای جدید این دو سیستمعامل را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تم تیره فراگیر
پیروز: iOS 13
جدا از اینکه با تم تیره میتوانید نور ساطعشده از صفحهنمایش را برای راحتی چشمها در محیطهای تاریک کاهش دهید، تم تیره با خاموشکردنِ تعداد بیشتری از پیکسلهای نمایشگر، در کاهش مصرف باتری نیز نقش بهسزایی ایفا میکند.
گوگل در اندروید ۹ بهصورت نصفهونیمه تم تیره را درون سیستمعامل خود قرار داد؛ اما نوار اعلانات تنها جایی بود که شاهد اعمالشدن تم تیره بودیم؛ بااینحال، در اندروید کیو، گوگل این ویژگی را به تمامِ سیستمعامل گسترش داده است و اگرچه هنوز برنامههایی چون جیمیل و کروم از وجود تم تیره بیبهره هستند، اما بسیاری از اپلیکیشنهای پیشفرض با فعالسازی تم تیره، ظاهری مشکیرنگ پیدا میکنند.
اپل سال گذشته تم تیره را برای MacOS Mojave معرفی کرد و امسال با کسب تجربه، آن را برای سیستمعامل موبایلی خود، یعنی iOS 13 نیز فراهم آورد. طبق گفتهی کوپرتینوییها، تم تیره در بخشهای متعددی نظیر والپیپرها، ویجتها، اعلانات و اپلیکیشنهای پیشفرض اعمال خواهد شد. در این زمینه، بهنظر میرسد که iOS 13 در ارائهی تجربهای یکپارچهتر بهتر عمل کرده است.
گسترش کاربری اپلیکیشنهای موبایل
پیروز: iOS 13 و MacOS
در کنفرانس WWDC سالِ گذشته، اپل اعلام کرد که در آینده توسعهدهندگان میتوانند برنامههای iOS را ازطریق ابزاری بهنام Marzipan، برای سیستمعامل MacOS پورت کنند.
اکنون گویی زمانِ واقعی این کار فرارسیده است؛ زیرا کوپرتینونشینها با خرسندی ابزاری بهنام پروژهی کاتالیست را معرفی کردند که اجازهی پورت اپلیکیشنهای حرفهای آیپد برای سیستمعامل مک را به توسعهدهندگان میدهد. چنین حرکتی نهتنها به توسعهدهندگان اجازهی دسترسی به جامعهی بزرگتری از کاربران را میدهد؛ بلکه سیستمعامل مک را نیز ازلحاظ غناء نرمافزاری تحتتأثیر میگذارد.
در آنطرف، گوگل نیز به دارندگان دستگاههای کرومبوک اجازه داده است تا با دسترسی به فروشگاه نرمافزاری گوگلپلی، به اپلیکیشنهای اندرویدی دسترسی داشته باشند؛ اما محدودیتهای موجود در سیستمعامل کروم ازجمله نیاز به اتصال اینترنت و نبود برنامههای حرفهای و محبوب ویندوز و MacOS نظیر مایکروسافت آفیس و فتوشاپ، کاربری دستگاههای کرومبوک را چندان بالا نمیبرد.
اپل آرکید و گوگل استیدیا
پیروز: بستگی دارد
با اپل آرکید، شما میتوانید روی آیفون، آیپد، مک و اپل تیوی برخی از بازیهای باکیفیت را تنها با خرید اشتراک انجام بدهید. اپل در کنفرانس امسال از سازگاری اپل آرکید با کنترلر ایکسباکس وان اس و پلیاستیشن ۴ سخن گفت که تشویق حضار را بههمراه داشت.
اما گوگل با سرویس استیدیا راهوروش متفاوتی را پیش گرفته است. استیدیا به کاربران اجازه میدهد تا بازیهای باکیفیت پیسی و کنسول را تنها ازطریق اینترنت و بهواسطهی مرورگر کروم روی دستگاه خود استریم کنند؛ آنهم بدون اینکه نیازی به سختافزار قدرتمند داشته باشند. پلتفرم گوگل علاوهبراینکه کنترلر اختصاصی خود را دارد، با کنترلرهای ساختهشده توسط شرکتهای دیگر نیز کار میکند.
ازآنجاییکه هر دو سرویس تا اواخر سال جاری منتشر نمیشوند، فعلا نمیتوان بهجز اتکا به دموها، دربارهی آنها نظر قاطعی داد. بااینحال، اگر به بازیهای کنسول علاقه دارید و از اینترنت پرسرعت برخوردار هستید، احتمالا استیدیا در جلب نظر شما عملکرد بهتری از خود نشان دهد.
در آنسو، اپل آرکید تنها به گیمرهای کژوال که گاهبهگاه و در اوقات فراغت بازی میکنند، پیشنهاد میشود.
پیامرسانی
پیروز: iOS 13
قدرت فیستایم و آیمسیج بر همگان روشن است و نیازی به توضیح دراینباره نیست. پیوستگی گفتوگوها و پیامها در سراسر دستگاههای اپلی و رمزنگاری سرتاسری پیامها درکنار قابلیتهای جانبی نظیر انیموجی و میموجی، ویژگیهایی هستند که پلتفرمهای اپل را در حوزه پیامرسانی شکستناپذیر میکنند.
اما رویکرد گوگل در قبال پیامرسانی بسیار متفاوت و البته متنوع است. گوگل با Google Voice اجازهی برقراری تماس صوتی میدهد، با هنگاوت و Duo تماس صوتی و تصویری را میسر میسازد، با هنگاوت میت (Meet) و چت (Chat) ارتباط بین کسبوکارها را فراهم میکند و در انتها، ارسال پیامهای متنی را ازطریق اپلیکیشن Messages ممکن میسازد.
تمامی گفتوگوهای انجامشده روی این سرویسها ازطریق نسخههای تحتوب روی هردستگاهی نمایش داده میشود؛ اما پیوستگی که در iOS شاهد هستیم، در اندروید نمیبینیم.
دستیارهای صوتی
پیروز: اندروید Q
اپل نخستین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۱، با معرفی سیری وارد حوزهی دستیارهای صوتی شد. امروزه این دستیار صوتی نهتنها روی iOS، بلکه روی سیستمعامل مک، WatchOS و هومپاد نیز دردسترس قرار دارد. با اضافهشدن قابلیت شورتکات در iOS 12، کاربران قادر به تعریفِ جملاتِ شخصسازیشده برای انجام وظایف گوناگون ازطریق سیری شدند.
گوگل ورود به بازار دستیارهای صوتی را با تأخیر بسیار زیادی نسبت به اپل شروع کرد. این شرکت دستیار صوتی خود را ابتدا با بلندگوی هوشمند گوگل هوم در سال ۲۰۱۶ عرضه کرد؛ اما طولی نکشید و گوگل اسیستنت توانست محبوبیت خود را در بین کاربران افزایش دهد. باتوجه به موفقیت گوگل اسیستنت روی بلندگوهای هوشمند، این شرکت دستیار صوتی خود را وارد گوشیهای پیکسل کرد و بعدها با گسترش قابلیتهای آن و انتشارش برای تمام دستگاههای اندرویدی، توانست بهنوعی در بازار دستیارهای صوتی حکمران شود.
اپل در سالهای اخیر تمرکز بیشتری روی سیری و قابلیتهای آن گذاشته است و در کنفرانس روز گذشته نیز از ویژگیهای جدیدی نظیر جستوجوی اپلیکیشنها در اپاستورِ WatchOS یا پاسخگویی به پیامهای دریافتی ازطریق ایرپاد رونمایی کرد؛ اما همچنان گوگل اسیستنت از منظر کاربردپذیری، فرسنگها از رقیب اپلی خود جلوتر است.
حریم خصوصی
پیروز: iOS 13
اپل بارها از حریم خصوصی کاربران دفاع کرده است. از سال ۲۰۱۴ که تیم کوک کاملا دیدگاه خود را درباره اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران برای شرکتش مطرح کرد، اپل همواره از این موضوع بهعنوان برگ برنده استفاده کرده است.
درآمدزایی اپل ازطریق نمایش تبلیغات هدفمند اتفاق نمیافتاد؛ بلکه این شرکت تنها به فروش محصولات سختافزاری خود و برخی سرویسهایش وابسته است. کوپرتینوییها در WWDC از کنترل بیشتر کاربران روی حریم خصوصیشان خبر دادند. بهعنواننمونه، تنها درصورتی دادههای مکانی کاربر با اپلیکیشن بهاشتراک گذاشته میشود که اپلیکیشن آن را از کاربر درخواست کند؛ همچنین بهواسطه ویژگی Sign-in with Apple، کاربران میتوانند آدرس ایمیل واقعی خود را از دید توسعهدهندگان مخفی کنند.
گوگل نیز در سالهای اخیر و باتوجه به رسواییهای پیشآمده برای شرکتهای فناوری، تأکید خود روی حفظ حریم خصوصی کاربرانش را بیشتر کرده است. در جدیدترین گفتوگویی که ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل با نشریه نیویورک تایمز انجام داد، وی بهنوعی اپل را مخاطب قرار داد:
حریم خصوصی چیزی نیست که بتوان آن را بهعنوان یک ویژگی لوکس تنها به افرادی ارائه کرد که از پس هزینه خرید محصولات و سرویسهای گرانقیمت برمیآیند.
بااینحال، شرایط برای گوگل متفاوت است. بخش اعظمی از درآمدهای این شرکت ازطریق نمایش تبلیغات هدفمند انجام میشود؛ تبلیغاتی که برای نمایش آنها، جستوجوی کاربران در اینترنت تا تماشای ویدئو در یوتیوب رصد میشود.
حال گوگل در اندروید Q یک قدم مثبت دراینراستا برداشته است. در اندروید کیو، کاربران میتوانند نوع دادههایی که با اپلیکیشنها و سرویسها بهاشتراک میگذارند، مدیریت کنند.
ایندرحالیاست که بهتازگی گوگل با تغییراتی که در سیستم API مرورگر کروم ایجاد کرده، دیگر به توسعهدهندگان اجازه مسدودسازی تبلیغات و افزایش کنترل بر حریم خصوصی را نمیدهد؛ در آنسو اپل در مرورگر سافاری دسترسی افراد شخصثالث به فعالیتهای سطح وب کاربران را مسدود کرده است؛ رویکردی کاملا متفاوت!
کیبورد سوایپی
پیروز: اندروید Q
اپل بالأخره امکان تایپکردن ازطریق سوایپ روی کیبورد را در iOS 13 فراهم کرد؛ درحالیکه قابلیت مشابه از مدتها قبل در اندروید یافت میشد.
اگرچه اضافهشدن این قابلیت برای بسیاری از کاربران مفید خواهد بود؛ اما همچنان ویژگیهای جانبی که جیبورد در اندروید ارائه میکند، چندین قدم از iOS جلوتر است.