نسخه جدید فایرفاکس از کاربران دربرابر ردیابی محافظت می‌کند

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی جدید فایرفاکس با محدود کردن ردگیرهای نامطمئن، از حریم خصوصی کاربران دربرابر شرکت‌های تبلیغاتی و تحلیل داده، محافظت خواهد کرد.
تبلیغات

نسخه‌ی جدید فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض ردگیرها (tracker) را بلاک خواهد کرد و از کاربرانش دربرابر وب‌سایت‌ها و شرکت‌های تحلیل داده و تبلیغات، که خواهان دنبال کردن مسیرهای جستجوی کاربران در سطح وب هستند، محافظت خواهد کرد. تغییرات جدید موجب افزایش سرعت مرورگر و حفظ حریم خصوصی کابران می‌شود و مزاحمت پیام‌های تبلیغاتی را نیز کم‌تر می‌کند.

این تغییرات گام بسیار مهمی جهت حفظ حریم خصوصی کاربران محسوب می‌شود؛ اما موزیلا (Mozilla) مانند اپل که ویژگی مشابهی را چند سال پیش به مرورگر سافاری اضافه کرده بود، به‌طور کامل همه‌ی ردگیرها را بلاک نخواهد کرد. مرورگر اپل هرگونه ردگیر ثالث را بدون آنکه حتی در فهرست سیاه ردگیر‌ها باشد، می‌بندد. همچنین این شرکت هرگونه ردگیر  ثالث که توسط وب‌سایتی استفاده می‌شود و کاربر یک روز کامل به آن وب‌سایت سر نزده‌ است را محدود می‌کند.

این رویکرد سخت‌گیرانه‌ی اپل برای محافظت از حریم خصوصی افراد است، اما گاهی برای کاربران دردسر ایجاد می‌کند. بسیاری از بخش‌های وب به کوکی‌ها، ابزار ردیابی رمز‌های عبور یا کلید عبوری، جهت نگه داشتن افراد در حالت لاگین (logged in) یا ارائه‌ی اطلاعات مربوطه به آن‌ها نیاز دارند. با این حرکت سخت‌گیرانه در بستن کوکی‌ها، اگرچه اپل از اطلاعاتی که هر وب‌سایت می‌تواند از کاربران در اختیار داشته باشد محافظت می‌کند، ولی احتمال مختل شدن کار کاربران هنگام استفاده از وب‌سایت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

موزیلا تلاش می‌کند تا تنها با بستن ردگیرها و نه همه‌ی کوکی‌ها، راه میانه‌ای در پیش گیرد. سخن‌گوی این شرکت عقیده‌دارد بستن همه‌ی کوکی‌ها «احتمال دارد منجر به عملکرد نامناسب برخی وب‌سایت‌ها شود» بنابراین، موزیلا این رویکرد میانه را برای مقابله با «مسائل بالقوه‌ی مربوط‌به قابلیت استفاده» اتخاذ کرده است. از این‌رو، هر کس که مایل باشد می‌تواند با مراجعه به منوی تنظیمات فایرفاکس، تنظیمات مربوط‌به ردگیری‌ها را از حالت پیش‌فرض «استاندارد»، به حالت «سخت‌گیرانه یا strict» تغییر دهد.

بستن تبلیغات سایت

مسدود کردن ردیاب‌ها به‌طور پیش‌فرض برای همه‌ی کاربران جدید فایرفاکس که کار با این مرورگر را از امروز آغاز می‌کنند، صورت خواهد گرفت. همچنین، این تنظیمات برای کاربران کنونی فایرفاکس «از ماه‌های آینده» فعال خواهد شد. اگر شما هم‌اکنون از فایرفاکس استفاده می‌کنید و می‌خواهید از مزایای این ویژگی قبل از فعال شدن خودکار آن برای همه در ماه اکتبر بهره‌مند شوید، می‌توانید به بخش تنظیمات مرورگر خود مراجعه و این امکان را فعال کنید.

اگرچه فایرفاکس پیشتاز محدود کردن ردیاب‌ها نیست؛ اما، همچنان نسبت به گوگل‌کروم پیشتاز است. مرورگر گوگل، تنها بخشی از ردگیرها را محدود می‌کند. این غول جست‌وجو علاقه‌ی خاصی به حفظ برخی ردگیرها دارد، زیرا بسیاری از این ردگیرها جنبه‌ی تبلیغات هدفمند دارند؛ ولی اپل و موزیلا از این تبلیغات استفاده نمی‌کنند. به همین جهت کروم در این زمینه نسبت به رقبایش بسیار عقب‌تر است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات