فیسبوک از فهرست شرکت‌های اخلاق‌مدار S&P کنار گذاشته شد

یک‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک به‌علت نظارت ضعیف و نگرانی‌های امنیتی، از فهرست شاخص اخلاقی مهم S&P که مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها را پیگیری می‌کند، کنار گذاشته شده است.
تبلیغات

شاخص ESG (محیط زیستی، اجتماعی و حکمرانی) S&P 500 که فهرستی از ۵۰۰ شرکت برتر بازار سهام ایالات متحده ارائه می‌کند، به‌عنوان معیاری برای رتبه‌بندی شرکت‌ها از منظر اخلاقی درنظر گرفته می‌شود. S&P اخیرا اعلام کرده که فیسبوک را از فهرست خود کنار گذاشته است؛ چراکه غول شبکه‌های اجتماعی در زمینه‌ی نظارت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی عملکرد ضعیفی داشته و به ترتیب امتیازهای ۶ و ۲۲ را از ۱۰۰، کسب کرده است.

راید استیدمن (Reid Steadman)، رئیس بخش اجتماعی و حکمرانی بازار سهام گفته است: «نتایج ناامیدکننده‌ی فیسبوک به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی در این شبکه‌ی اجتماعی شامل عدم شفافیت این شرکت درباره‌ی جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات معین کاربران در سال‌های اخیر است.»

بنا به‌گفته‌ی S&P، این عدم شفافیت شامل اجازه‌ی دسترسی بیش از ۱۵۰ شرکت به اکثر اطلاعات شخصی کاربران بدون اطلاع خودشان، سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران، رسوایی اطلاعاتی کمبریج آنالیتیکا و نشت اطلاعاتی و هک شدن ۵۰ میلیون کاربر است.

استیدمن می‌گوید:

این اتفاقات باعث ایجاد عدم اطمینان درباره‌ی تلاش فیسبوک برای حفاظت از حریم خصوصی، مفید بودن فرایند‌ مدیریت ریسک شرکت و نحوه‌ی تأکید شرکت بر اجرای آن‌ها شد. این مشکلات سبب شد تا فیسبوک از نظر شاخص ESG عقب بیفتد.

S&P در ۳۰ آوریل سال جاری فهرست خود را بازبینی کرده و دو غول دنیای فناوری، اوراکل و IBM را از فهرست خود حذف کرده بود. اما فیسبوک بزرگ‌ترین شرکتی است که از این فهرست حذف می‌شود. یک روز قبل از حذف شدن، این شرکت ۲/۵ پی‌سی‌آر از کل شاخص ESG را به خود اختصاص داده بود (PCR نسبت اختیار فروش به اختیار معامله است). فیسبوک پس از مایکروسافت، اپل و آمازون، چهارمین شرکت بزرگ در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر بازار سهام محسوب می‌شود. شایان ذکر است که هولدینگ آلفابت در جایگاه ششم فهرست S&P 500  قرار دارد.

اپلیکیشن های فیسبوک

شاخص ESG عملکرد مسئولانه‌ی شرکت‌ها، به‌ویژه حکمرانی خوب و سیاست‌های زیست‌محیطی آن‌ها را بررسی می‌کند. این شاخص عمدتا به‌عنوان اولین مرجع سرمایه‌گذاران اخلاق‌مدار شناخته می‌شود.

این مسئله جدید‌ترین چالش فیسبوک محسوب می‌شود که هم‌اکنون نیز با تقاضای سیاست‌مداران و سرمایه‌گذاران برای تجزیه آن و سوالاتی پیرامون رهبری مارک زاکربرگ، مواجه است.

فیسبوک هنوز در این‌باره اظهارنظر نکرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات