صنعت استریم سلیقه موسیقایی بدنه جامعه را تغییر میدهد
آمارهای استریم موسیقی نشان میدهد که نامهای مشهوری همچون آریانا گرانده، پست مالون و بیلی ایلیش سهم عمدهای از پخش موسیقی را در اختیار دارند. دراینمیان نامهای کمترشنیدهشدهای هم هستند که سهم بیشتری را در مصرف موسیقی کاربران به خود اختصاص میدهند.
جورج برا، بنیانگذار و مدیرعامل Symphonic Distribution اعتقاد دارد سرویسهای استریم صنعت مستقل جدیدی را در موسیقی ایجاد کردهاند. شرکت او بهصورت مستقل در تامپا فلوریدا فعالیت میکند و در روزهای ابتدایی کار آثاری از Waka Flocka Flame و Deadmau5 را توزیع کرد. در توضیح تحلیل او باید بگوییم که سرویسهایی همچون اسپاتیفای، اپل موزیک و پاندورا، در پیشنهادهای خود یک قطعه موسیقایی را به کاربر عرضه میکنند که شاید قبلا نشنیده باشد؛ حرکتی که به مرور باعث ظهور نسلی طلایی در موسیقی مستقل میشود.
شهرت روزافزون و برقآسای سرویسهای استریم موسیقی باعث افزایش فرصتها در بازار موسیقی شده است. بهعلاوه همین رویکرد جدید باعث شد تا بخش مستقل (مشهور به Indie) که خارج از سلطهی نامهای بزرگ تولیدکنندهی موسیقی قرار دارند، پشتوانهای قابلتوجه پیدا کنند. سرویسهای موجود کاربران را به شنیدن موسیقیهای متنوع تشویق میکنند. درنتیجه علاقهمندان به موسیقی در سرتاسر جهان به خروج از دایرهی همیشگی نامهای مشهور تشویق میشوند. بهعلاوه با تغییر سیستم پرداخت برای موسیقیها، نحوهی درآمدزایی دستهی ایندی (ایندی، شکل کوتاهشده ایندیپندنت و بهمعنای مستقل است که عموما برای هنرمندان مستقل موسیقی بهکار میرود) هم تغییر میکند و آنها سهم بیشتری از ثروت موجود در صنعت را در اختیار میگیرند.
گروه مرلین از نمایندههای توزیع ۲۰ هزار گروه مستقل محسوب میشود. آنها در آمار ماه جاری و با بررسی عضویتهای سالانه دریافتند که نرخ امیدواری فعالان مستقل صنعت موسیقی به بالاترین حد خود رسیده است. ۸۵ درصد از اعضای این گروه اعلام کردند که به آیندهی کسبوکار خود امید دارند. آنها درآمد حاصل از حضور در سرویسهای استریم را بهعنوان دلیل امیدواری خود بیان کردند.
در صنعت موسیقی جهانی سه نام بزرگ بهعنوان تهیهکنندههای اصلی دیده میشود. Universal Music Group، Sony Music Entertainment و Warner Music Group، بزرگان صنعت هستند که درآمدهایشان بیشترین تأثیر را در پیشرفت صنعت موسیقی خصوصا در آمریکا دارد. اخیرا درآمدهای این شبکهها افزایش قابلتوجهی را تجربه کرده است. از چهار سال پیش که صنعت استریم سهم خود را از یک سوم به سه چهارم بازار موسیقی افزایش داد، مجموع درآمد شرکتهای مذکور رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد. چنین پیشرفتی برای فعالان ایندی هم رخ داد و آنها هم بخشی از دلارهای سرازیرشده را تصاحب کردند.
استریم آگاهی
امسال استریم به جریان درآمدی اصلی صنعت موسیقی تبدیل خواهد شد
آمریکاییها بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندهها و مصرفکنندههای موسیقی در جهان، بخش عمدهای از کسبوکار خود را (با فاصلهی زیاد نسبت به صنایع دیگر) مدیون صنعت استریم هستند. بهعلاوه پیشبینی میشود امسال استریم به بزرگترین بازار موسیقی در جهان هم تبدیل شود.
برایان ویتمن، مدیرعامل استارتاپ یادگیری ماشین Canopy اعتقاد دارد استریم در خدمت فعالان مستقل موسیقی فعالیت میکند؛ فعالیتی که همهی موسیقی حاضر در جهان را برای ارائه به علاقهمندان آماده و شخصیسازی میکند. برایان به مدت سه سال بهعنوان یکی از دانشمندان اصلی بخش پیشنهادهای اسپاتیفای فعالیت میکرد. او دربارهی صنعت استریم میگوید:
هرچه قابلیتهای کشف بیشتری را به کاربران عرضه کنید، تنوع روند مصرف موسیقی آنها هم بیشتر میشود. اگر قبلا شنوندههای موسیقی به شنیدن آثار مستقل علاقه نداشتند، امروز تمایل بیشتری به ارائهی آن از سوی سرویسها دارند.
هنوز هنرمندانی که نامهای بزرگ را بهعنوان پشتیبان در اختیار دارند، در بزرگترین رتبهبندی سرویسهای استریم دیده میشوند. بهعنوان مثال در اسپاتیفای (بزرگترین سرویس استریم موسیقی در جهان) نامهای برتر همگی عضو برندهای مشهور هستند. اد شیران، جی بالوین، بیلی ایلیش، جاستین بیبر و خالد، رتبههای برتر این سرویس هستند. بهعلاوه فهرست پخشی که بیشترین مشتری را در اسپاتیفای به خود اختصاص میدهد، Today's Top Hits نام دارد که آن هم مملو از نامهای مشهور است.
رولینگ استونز در ابتدای ماه جاری میلادی تحلیلی در سرویسهای استریم انجام داد که نتایج قابلتوجهی بههمراه داشت. آنها اعلام کردند که برترین هنرمندان جهان در سه سال اخیر کاهش قابلتوجهی در سهم خود از استریم موسیقی تجربه کردهاند. آمارها نشان میدهد بیش از ۹۸ درصد رشد استریم موسیقی در ایالات متحده به آهنگهایی اختصاص یافته است که هیچگاه در فهرست ۵۰۰ آهنگ برتر نبودهاند.
آثار هنرمندان مستقل که رشد بالایی داشتهاند، لزوما در دستهی برترین آهنگها نبودهاند
یکی از دلایل افزایش محبوبیت فعالان مستقل میتواند در نحوهی بهرهبرداری از آثار قدیمی، آلبومها و رفتار شرکتها و هنرمندان با آلبومها جستوجو شود. پورتیا سابین، مدیرعامل شرمت مستقل Kill Rock Stars اعتقاد دارد برندهای مطرح بیشتر بهدنبال بهرهبرداری از آثار تکی موسیقی هستند. او میگوید شرکتش یک آلبوم هنرمند را بهصورت مستقل یک محصول میداند و برنامههای آسانتری برای بهرهبرداری از آن دارد.
انتشار آهنگهای قدیمی در سرویسهای استریم یکی دیگر از مسیرهای درآمدی را برای شرکتهای فعال در صنعت فراهم میکند. در سال گذشتهی میلادی فیلمی بهنام Rocketman از زندگی التون جان در سینماهای آمریکا پخش شد. یک هفته پس از نمایش فیلم، پخش موسیقیهای این خوانندهی مشهور در سرویسهای استریم افزایش ۸۴ درصدی را تجربه کرد. رخداد مشابهی برای گروه افسانهای دیگر بهنام ماتلی کرو اتفاق افتاد که پس از پخش فیلمی دربارهی آنها در نتفلیکس، افزایش ۶۸۳ درصدی را در استریم تجربه کردند.
استریم درآمد
افزایش استریم آثار هنرمندان مستقل، قطعا بهمعنای افزایش درآمد آنها خواهد بود. قبلا علاقهمندان به موسیقی پیش از دریافت محصول مورد نظر که بهصورت CD، کاست یا دانلود دیجیتال بود، هزینهی آن را پرداخت میکردند. در دوران استریم، دسترسی به حجم عظیمی از آثار هنری جهان تنها با پرداخت هزینهی اشتراک ممکن است. درآمد حاصل نیز طبق الگوریتمهای مورد نظر شرکت استریم، بین هنرمندان و شرکتهای مرتبط پخش میشود.
سرویسهایی همچون اسپاتیفای و اپل موزیک، تمامی درآمد جذبشدهی ماهانه را جمعآوری کرده و آن را نسبت به تعداد و حجم استریم آثار، بین هنرمندان تقسیم میکنند. با چنین مدل درآمدی، هنرمند مستقل برای راضی کردن مخاطب به پرداخت هزینه، نیاز چندانی به تلاش برای جلب توجه و علاقهی او نخواهد داشت. همین که قطعات موسیقی یک خواننده در میان فهرست پخش مخاطب قرار گیرد و بخشهایی از آن پخش شود، درآمد هنرمند تضمینشده خواهد بود.
در نتایج تحقیقات رولینگ استونز پیرامون تأثیر صنعت استریم روی دنیای موسیقی میخوانیم:
صنعت استریم به آسانی و با قدرت، اکوسیستم تجاری ایجاد میکند که در آن بخش بیشتری از جامعهی هنرمندان توانایی کسب درآمد خواهند داشت. درنتیجه بزرگترین نامهای هنری حاضر در جهان هم مجبور به تقسیم سهمی از درآمد خود میشوند.
توضیحات و نتیجهگیریهای بالا به این معنا نیستند که هنرمندان مستقل امروز درآمد و زندگی آسانی دارند. حتی در دنیای کنونی هم هنرمندان میانرده باید تلاش بیشتری داشته باشند تا درآمد خود را از کانالهای متعددی همچون انتشار، استریم، فروش فیزیکی و تورهای کنسرت تأمین کنند. بهعلاوه اکنون مخاطبان انتظارات بیشتری دارند و هنرمند به تولید اثر جدید در دورههای زمانی مشخص مجبور میشود.
سابین اعتقاد دارد در دورههای گذشته همین که یک هنرمند فروش فیزیکی خوبی را تجربه میکرد، میتوانست با برگزاری تور هم درآمد مناسبی را کسب کند. امروزه با ظهور خیل عظیمی هنرمندان مستقل و رقابتهای شدید، بازیگران میانرده باید تمام توان خود را به کار بگیرند تا جریانی مناسب از درآمد را برای خود حفظ کنند. درنهایت تمامی تلاشها برای حفظ درآمدی نسبی در دنیای امروزی، وضعیت هنرمندان مستقل و میانرده را بهتر از سالهای گذشته کرده است. برا در پایان مصاحبه دربارهی وضعیت هنرمندان مستقل در دنیای امروز میگوید:
قبلا فعالیت بهعنوان هنرمند مستقل واقعا دشوار بود. امروز بازیگران مستقل میتوانند بهمرور به بازیگران اصلی صنعت تبدیل شوند.