نظارت بر شنود مکالمات دستیار صوتی اپل و گوگل به حالت تعلیق درآمد
پس از انتشار گزارشهایی مبنی بر اینکه کارمندانی استخدام شدند تا به منظور توسعه عملکرد دستیار صوتی به مکالمات گوش دهند، اپل استفاده از مکالمات ضبطشده سیری را در سطح جهانی به حالت تعلیق درآورد.
به گزارش TechCrunch، اپل قصد دارد برای جلب رضایت کاربران، بهروزرسانی نرمافزاری را صادر کند تا از قبل کاربران به آنها اجازه دهند در برنامه توسعه محصول مشارکت داشته باشند.
اپل به رسانهها گفت:
اپل، متعهد است که ضمن محافظت از حریم خصوصی کاربران، تجربهی بینقصی از خدمات سیری را نیز ارائه دهد. بنابراین، تا زمان انجام بررسی کامل و نهایی، امتیازبندی سیری در سطح جهانی به حالت تعلیق درخواهد آمد. همچنین، بهعنوان بخشی از بهروزرسانی نرمافزار در آینده، کاربران درصورت تمایل میتوانند در امتیازبندی شرکت کنند.
گوگل نیز در توسعه مشابهی اعلام کرد که براساس اطلاعات قانونگذاران آلمان (German data regulators) بهطور داوطلبانه گوش دادن و رونویسی مکالمههای دستیار صوتی خود را به مدت سه ماه در اتحادیه اروپا متوقف خواهد کرد.
مرجع قانونی حفاظت اطلاعات آلمان (German data protection authority) گفت:
ثابت شده است که استفاده از دستیاران صوتی خودکار گوگل، اپل و آمازون حفظ حریم خصوصی افراد را به مخاطره میاندازد و دارای ریسکپذیری بالایی است. این امر نهتنها برای افرادی که دستیار صوتی را اجرا میکنند، بلکه برای همه کسانی که با آن ارتباط برقرار میکنند، صادق میکند. برای نمونه، کافی است در خانوادهای زندگی کنید که در آن دستگاههایی مانند دستیار صوتی گوگل نصب شده است و از آن استفاده میشود.
هفته گذشته گاردین گزارش داده بود که چگونه نمونههای بیشماری از مکالمههای ضبطشده بین پزشکان و مریضهایشان، مکالمههای تجاری، مکالمههایی که بهنظر میرسد مربوط به کار خلاف باشند، مکالمههای بسیار خصوصی زوجها و مواردی شبیه به این توسط کارمندان شاغل در این شرکت در سراسر جهان شنود شده است.
هدف شنود مکالمات از سوی آمازون و گوگل، امتیازبندی پاسخ و عملکرد دستیار صوتی به سوالات بوده است. از جمله بررسی اینکه آیا چیزی به اشتباه استعلام شده است و آیا پاسخ مناسب به سؤال داده شده است یا خیر. همچنین، کوپرتینوییها میگویند صداهای ضبطشده به اپل آیدی افراد متصل نیست.
به گفته اپل، کمتر از یک درصد از فعالیتهای روزانه برای توسعه و بهبود املایی سیری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفته است. اپل در این زمینه الزاماتی هم برای کارمندان خود ایجاد کرده بود. به گفته یکی از کارمندان، به دلیل ترس از اینکه این اطلاعات مورد سوءاستفاده قرار گیرد، به آنها سفارش شده بود که درباره شغلشان چیزی نگویند.
سرویس خدمات شرکت اپل میگوید:
از درخواستهای سیری بهطور مستعار میتوان برای کنترل کیفیت استفاده کرد. اگرچه، از صراحت موضوع کاسته میشود چرا که این کار درواقع تحت نظارت انسان صورت میگیرد.
سازندگان آیفون تنها شرکتی نیستند که از نیروی انسانی برای نظارت مکالمات دستیار صوتی بهره میبرند. درخواستهای ضبط صوتی الکسا و گوگل اسیستنت نیز با روشی مشابه نظارت و کنترل میشوند.
افشای مکالمات صوتی گوگل اسیستنت نیز به وسیله خبرگزاری بلژیکی VRT News به بیرون درز کرد و گوگل اواسط ماه ژوئیه، افشای مکالمات دستیار صوتی خود را تأیید کرد که در آن اطلاعاتی مانند شرایط پزشکی و آدرس مشتری فاش شده است.
جمع آوری ضبطشده مکالمات صوتی برای بهبود الگوریتمهای تشخیص گفتار یک عمل گسترده در صنعت محسوب میشود، زیرا این تکنولوژی یکی از فناوریهای در حال تحول است. اما جلب رضایت آگاهانه از سوی کاربران، مسیری طولانی را در پرداختن به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی دربرمیگیرد. همچنین، لازم به ذکر است که اطمینان از انطباق قانون حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا (GDPR) نیز یکی از دیگر ملزومات است.
تعلیق بهوجود آمده باعث میشود تا موشکافی نظارتی از مدلهای کسبوکار غولهای بزرگ فناوری افزایش پیدا کند. همچنین آنها را مجبور میکند تا نسبت به نحوه جمع آوری دادههای خود، پردازش و و شیوه های اشتراکگذاری آنها شفاف تر باشند.
اپل مدتها است که خود را بهعنوان یک الگوی کامل حفظ حریم خصوصی به دنیا شناسانده است. اما این شرکت باید اقدامات روشنی را در جهت رفع این اتهامها انجام دهد و اطمینان حاصل کند که همه تلاش خود را برای اعتماد از دست رفته کاربران انجام داده است.
نظرات