اینستاگرام با محتوای تشویق به خودکشی برای ایجاد محیطی امن مقابله می‌کند

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام اعلام کرد، این اپلیکیشن در تلاش است تا محیط امنی برای کاربران خود ایجاد کند.
تبلیغات

اینستاگرام بعد از اینکه با انتقادهایی درباره‌ی کوتاهی در ایجاد محیط امن برای نوجوانان آسیب‌پذیر مواجه شد، طیف محتوای غیرمجاز برای انتشار روی این اپلیکیشن را گسترده‌تر کرد. کاربران این شبکه‌ی اجتماعی مبتنی بر تصویر، بعد از این اجازه ندارند داستان‌های مصوری که در آن‌ها آسیب به خود یا خودکشی ترویج می‌شود را به اشتراک بگذارند. این ممنوعیت شامل نقاشی، شوخی‌های تصویری، میم‌ها و تصاویری که از روی فیلم‌ها یا مجله‌های کمیک تهیه شده باشند هم می‌شود.

اینستاگرام همچنین تصاویری که چنین محتوایی را تبلیغ نمی‌کنند اما شامل نکاتی مرتبط با خودکشی یا آسیب به خود هستند را هم حذف خواهد کرد. حساب‌های کاربری که چنین محتوایی منتشر می‌کنند، در هیچ‌کدام از بخش‌های این اپلیکیشن به دیگران معرفی نخواهند شد.

تلاش‌های اخیر اینستاگرام برای مقابله با محتوای ترویج خودکشی از سال ۲۰۱۷ شدت گرفت؛ زمانی‌که مولی راسل، نوجوان بریتانیایی، تحت تأثیر این محتوا خودکشی کرد. راسل تحت تأثیر پست‌هایی مرتبط با افسردگی و خودکشی قرار داشت. خانواده‌ی این نوجوان، اینستاگرام را مسئول مرگ فرزند خود می‌دانند.

مولی راسل

مولی راسل

اینستاگرام اعلام کرد، در تلاش است تا بین مسئله‌ی محافظت از نوجوان‌های آسیب‌پذیر در مقابل محتوای مرتبط با خودکشی و انتشار تجریبات دیگران درباره‌ی سلامت روح و روان توازن برقرار کند.

آدام موسری در این‌باره در بلاگ خود نوشت:

واقعیت غم‌انگیز این است که گروهی از نوجوان‌ها تحت تأثیر محتوای منفی‌گرایانه‌ای که روی اینترنت می‌بینند قرار می‌گیرند و نتیجه‌ی این تاثیرپذیری ممکن است آسیب‌رساندن به خودشان باشد. این خطر کاملا جدی است.

در مقابل، گروهی از کاربران اینستاگرام از این شبکه‌ی اجتماعی برای درد دل کردن و بیان مشکلات روحی خود استفاده می‌کنند و از دیگر کاربران با مشکلات مشابه درخواست کمک می‌کنند. موسری اعلام کرد، ممنوع کردن انتشار چنین محتوایی ممکن است نتایج مشابهی داشته باشد.

اینستاگرام از ماه فوریه، انتشار هرگونه محتوای شامل آسیب به خود را ممنوع کرد. این ممنوعیت شامل محتوای شامل تصاویر زخم‌های بهبودیافته هم می‌شود. موسری اعلام کرد، در سه ماه نخست اجرای این سیاست، اینستاگرام بیشتر از ۸۳۴ هزار پست را حذف، اصلاح یا از معرض دید خارج کرده است.

موسری همان ماه در گفت‌وگو با نشریه‌ی دیلی تلگراف اعلام کرد، شرکت او در تلاش است تا با حساب‌های کاربری که محتوای تشویق به خودکشی یا آسیب به خود منتشر می‌کنند برخورد کند.

خبرگزاری BBC می‌گوید، باوجود تلاش‌های اینستاگرام، کاربران همچنان با محتوای مرتبط با خودکشی روی این شبکه‌ی اجتماعی مواجه می‌شوند.

دکتر فری هش، فعال امنیت فضای مجازی معتقد است، هشتگ به کاربران جوان اجازه می‌دهد تا به چنین محتوایی دسترسی داشته باشند. او که نشان داده چنین محتوایی هنوز روی اینستاگرام در دسترس است، در این‌باره گفت:

این محتوا کاربران جوان را تشویق می‌کند به خودشان آسیب برسانند و بیشتر به خودکشی کردن فکر کنند.

یان راسل، پدر مولی راسل، مبارزه‌ی اینستاگرام با چنین محتوایی را حقیقی می‌داند، اما معتقد است این مبارزه باید سریع‌تر انجام شود. او به BBC گفته، امیدوار است موسری موفق به اجرای وعده‌های خود شود.

اینستاگرام اعلام کرده در یک‌چهارم ابتدای سال ۲۰۱۹، تعداد محتوایی که با آن‌ها برخورد کرده، دو برابر میزانی بوده که در مدت مشابه سال گذشته با‌ آن برخورد شده است.

مراکز فعال در زمینه سلامت روان از اینستاگرام خواسته‌اند، برای مقابله با محتوای خطرناک تلاش بیشتری کند

تعدادی از مراکز فعال در زمینه‌ی سلامت روان مانند بنیاد خیریه‌ی سلامت روان بریتانیا، تلاش‌های اخیر اینستاگرام را حرکتی مثبت و قدمی رو به جلو می‌دانند و از این شرکت خواسته‌اند تا اقدامات مشابه بیشتری انجام دهد. حساب کاربری این بنیاد خیریه در توییتر روز جمعه نوشت:

امیدوار به‌زودی شاهد حمایت‌ آن‌ها از کاربرانی که با افسردگی مواجه هستند و چنین محتوایی منتشر می‌کنند هم باشیم.

موسری اعلام کرد، قدم‌های بیشتری در راه مقابله با محتوای ترویج‌کننده‌ی آسیب به خود در نظر دارد که در آینده برداشته خواهند شد. او در این‌باره به BBC گفت:

مشخص است که کارهای بیشتری هستند که باید انجام دهیم. این مسیر هرگز به پایان نخواهد رسید.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات