یاهو ژاپن و لاین با یکدیگر ادغام میشوند
گروه سافتبانک اعلام کرد امروز برای ادغام هولدینگ Z، زیرمجموعهای از سافتبانک معروف به یاهو ژاپن و پیامرسان لاین به توافق دست یافته است. آنها امیدوارند با این اقدام موقعیت بهتری درمقایسهبا رقبا پیدا کنند. Nekkei خبر این ادغام را گزارش داده و انتظار میرود تا اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) کامل شود.
سافتبانک و ناور (Naver)، مالک لاین، هرکدام ۵۰ درصد از هولدینگ جدید را دراختیار خواهند داشت و لاین و هولدینگ Z را اداره خواهند کرد. با این همکاری، سافتبانک و ناور امیدوار هستند تا موقعیت بهتری با پرتال جستوجوی یاهو ژاپن و نرمافزار پیامرسان لاین و دیگر کسبوکارهایشان درمقایسهبا رقبای آمریکایی و چینی خود پیدا کنند.
سافتبانک در بیانیهی خود آورده است:
در بازار اینترنت، شرکتهای خارجی، بهویژه شرکتهای واقع در ایالات متحده و چین، حکمفرمایی میکنند و حتی وقتی بحث ابعاد شرکتها میشود، فرق بزرگی بین شرکتهای خارجی و شرکتهای موجود در آسیا، بهغیر از چین است.
لاین یکی از محبوبترین پیامرسانهای ژاپن و تایوان و تایلند است؛ اما با وجود ارائهی سرویسهای بیشمار، مانند لاینپی و لاینتاکسی و لاینموزیک، با دیگر رقبا دستوپنجه نرم میکند. یاهو ژاپن یکی از بزرگترین موتورهای جستوجوی این کشور است؛ اما با گوگل و دیگر رقبا مانند سایتهای فروش اینترنتی علیبابا و راکوتن (Rakuten) در حال رقابت است.
بهگفتهی سافتبانک و ناور، پس از ادغام همکاری بین زیرمجموعهها و نهادهای سرمایهگذاری این دو شرکت، آنها میتوانند در هوش مصنوعی و دیگر بخشها مانند جستوجو، تبلیغات، پرداخت و خدمات مالی پیشرفت کنند.
این ادغام داراییهای لاین ازقبیل سهام و ابزارها و اوراق بهادار قابلتبدیل آن را دربر میگیرد. سهام قابلعرضه و باقیماندهی لاین ۵۲۰۰ ین خواهد بود؛ یعنی ۱۳/۴۱ درصد از ارزش باقیماندهی سهام عادی لاین که صرافی سهام توکیو ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) قبل از اخبار این ادغام اعلام کرده بود.