مدیرعامل یوتیوب از عملکرد سیستم پیشنهاد ویدئوی سایت دفاع کرد
با ادامه یافتن مشاجرههای منتقدان با یوتیوب (YouTube) بر سر مسائل مختلف از ترویج افراطگرایی تا سوءاستفاده از کودکان، اکنون این منتقدان سیستم قدرتمند پیشنهاد ویدئوی این سایت را هدف قرار دادهاند. سیستم فوق از الگوریتم برای هدایت کاربران بهسمت محتواهای جدید استفاده میکند. روز یکشنبه، سوزان وژکیکی، مدیرعامل یوتیوب، طی مصاحبهای که با برنامهی ۶۰ دقیقهی شبکهی CBS داشت، از مکانیسم پیشنهاد ویدئو در سایت متبوع خود دفاع کرد و گفت که در هر دقیقه، بیش از ۵۰۰ ساعت ویدئو در یوتیوب بارگذاری میشود و بهخاطر همین حجم زیاد، امکان بررسی دستی ویدئوها برای پیشنهاد آنها وجود ندارد.
سیستم پیشنهاد ویدئوی یوتیوب بحثهای زیادی را برانگیخته است. عدهای معتقد هستند که این سیستم کاربران را به هزارتوی تماشای محتواهای اعتراضبرانگیز و حاشیهدار میکشاند. سیاستمداران نیز با انتقاد از قانون محافظت قانونی موسوم به بخش ۲۳۰ (Section 230)، که پلتفرمهای فناوری را مسئول محتوای تولیدشده توسط کاربران نمیداند، بهشدت به یوتیوب تاختهاند.
وژکیکی در مصاحبهی خود گفت:
اگر ما مسئول هر کدام از بخشهای محتوایی بودیم که [دیدن آن را به دیگران] پیشنهاد میکنیم، آن را بررسی میکردیم. این بدان معنی خواهد بود که اطلاعات بسیار کمتری در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.
سیستم پیشنهاد ویدئوی یوتیوب، عامل اصلی برخی از مهمترین رسواییهایی است که این سایت دچار آن شده است. در ابتدای سال جاری، یوتیوب بهخاطر ایجاد حلقهای برای تماشای فیلمهای مرتبط با اختلال پدوفیلی بهشدت مورد حمله قرار گرفت. این اتفاقات پس از آن افتاد که یوتیوبری بهنام مت واتسون چگونگی افتادن به دام ویدئوهای یوتیوب و تماشای کودکانی در موقعیتهای تحریککنندهی جنسی را تشریح کرد. زیر همان پست، کاربران لینکهایی به سایر ویدئوهای مشابه را با دیگران به اشتراک میگذاشتند و حتی الگوریتمهای یوتیوب هم ویدئوهای بیشتری از آن قبیل موارد را برای دیدن به کاربران پیشنهاد میکرد. کمک به ترویج آموزههای افراطگرایان و نژادپرستان سفیدپوست نیز عامل دیگری است که موجب شد سیستم پیشنهاد ویدئوی یوتیوب زیر سؤال برود.
وژکیکی در پاسخ به سوالات گفت که یوتیوب با همکاری کارشناسان مشغول کار برای پیدا کردن راهی برای مقابله با این نوع محتواها است. علاوه بر این، در روزهای ابتدایی سال جاری، یوتیوب الگوریتم پیشنهاد ویدئوی خود کمی دستکاری کرد و همین کار موجب کاهش ۷۰ درصدی ویدئوهای سؤالبرانگیز در ایالات متحدهی آمریکا شد. با این حال، او معتقد است که شرکت نباید پا را از این فراتر بگذارد و راه سانسور را در پیش بگیرد:
ما واقعا تلاشهای زیادی کردیم تا راه درست برای برقراری توازن بین مسئولیتپذیری با آزادی بیان را دریابیم.
بسیاری از دردسرها ناشی از این واقعیت است که یوتیوب، پلتفرمی باز است؛ یعنی هر فردی که به اینترنت متصل است اجازهی بارگذاری ویدئو در آن را دارد. پیشرفت و بزرگتر شدن یوتیوب عاملی چالشزا شده که اکنون، سیاستگذاری برای آن را بدل به امری مشکل کرده است. علاوه بر آن، یوتیوب هنوز نتوانسته گریبان خود را از پیامدهای نقشی که در انتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا داشت، برهاند. در آن انتخابات، عوامل روسی با استفاده از این پلتفرم بههمراه فیسبوک و توییتر، اقدام به توزیع اطلاعات نادرست و درنتیجه تفرقهپراکنی در میان آمریکاییها کرد.
وژکیکی گفت:
یوتیوب همیشه تلاش میکرد تا متفاوت از رسانههای سنتی باشد که هر بخش از محتوای خود را تولید و بازنگری میکنند. ما یک پلتفرم باز داریم اما میدانم که میتوانم آن را بهتر کنم و به همین دلیل است که اینجا هستم.
نظرات