اشتراک رایگان گوگل استادیا در چند ماه آتی عرضه خواهد شد

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
فیل هریسون اخیرا در مصاحبه‌ای، از نزدیک بودن زمان عرضه‌ی اشتراک رایگان برای سرویس استریم بازی گوگل خبر داده است.
تبلیغات

حدوداً سه ماه پیش در اواخر آبان ماه سال جاری، گوگل بالاخره سرویس استریم بازی خود را با نام استادیا (Stadia) راه‌اندازی کرد. گوگل در آن زمان، وعده‌ی ارائه‌ی یک اشتراک رایگان را نیز در کنار اشتراک پولی داده بود. مطمئناً بسیاری از افراد منتظر راه‌اندازی سرویس رایگان استادیا هستند تا بتوانند آن را تجربه کنند. این غول نرم‌افزاری جهان، در آن زمان تنها به ذکر اینکه اشتراک رایگان در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی خواهد شد بسنده کرده بود. اکنون فیل هریسون، مدیر اجرایی گوگل و سرپرست پروژه گوگل استادیا، این بازه‌ی یک ساله را اندکی تقلیل داده و اظهار کرده است که سرویس مذکور ظرف «چند ماه آتی» قابل دسترسی خواهد بود. البته گفته‌ی این مقام گوگل بسیار مبهم است و نمی‌توان با اطمینان گفت که منظور از عبارت چند ماه آتی دقیقاً چه زمانی است. ممکن است منظور اوایل فصل بهار یا حتی اواسط تابستان باشد. گوگل از اظهارنظر دقیق‌تر در این مورد خودداری کرده است. فیل هریسون در مورد اشتراک رایگان استادیا به سایت خبری پروتکل چنین گفته است:

ظرف چند ماه آتی با راه‌اندازی سرویس رایگان می‌توانید بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای و حتی بدون خرید یک باکس سخت‌افزاری تنها با یک کلیک بازی‌های شگفت‌انگیزی را مستقیماً از روی مراکز داده‌ی ما بازی کنید.

در شرایط فعلی برای دسترسی به سرویس استادیا باید با پرداخت مبلغ ۱۳۰ دلار، اشتراک Premiere Edition را خریداری کنید. این اشتراک شامل یک دستگاه کروم کست اولترا، کنترلر مخصوص استادیا و یک اشتراک سه‌ماهه‌ی استادیا پرو است. با اینکه در اشتراک استادیا پرو به‌طور ماهانه چندین بازی رایگان به کاربران ارائه می‌شود اما برای استریم کردن اکثر بازی‌ها ابتدا باید آن‌ها را خریداری کنید. علاوه بر این پس از اتمام مدت سه‌ماهه‌ی اشتراک استادیا پرو، باید ماهانه ۱۰ دلار برای تمدید آن و ادامه‌ی استریم کردن بازی‌ها هزینه کنید. با اشتراک رایگان استادیا تحت عنوان Stadia Base دیگر نیازی به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ی اولیه‌ای وجود نخواهد داشت و برای استریم یک بازی تنها کافی است همان بازی را بخرید. البته استریم با رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه تنها در سرویس پولی ارائه می‌شود.

گوگل استادیا / Google Stadia

تقریبا برای تمام کنسول‌ها، تعداد بازی‌ها در ابتدای عرضه‌ی کنسول پایین است و به‌مرور زمان بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. استادیا نیز مطمئناً از این قاعده مستثنی نخواهد بود. استادیا در زمان راه‌اندازی تنها شامل ۲۲ بازی بود که به‌جز یک مورد همگی در سایر پلتفرم‌ها نیز قابل دسترس بودند. گوگل برای امسال وعده‌ی ۱۲۰ بازی را داده است که از این تعداد ۱۰ بازی به‌طور انحصاری برای پلتفرم استادیا عرضه خواهند شد. گوگل همچنین عنوان کرده است که کاربران نمی‌توانند بازی‌هایی که در سایر فروشگاه‌ها خریداری کرده‌اند را به مجموعه بازی‌های خود در استادیا اضافه کنند.

رقابت در عرصه‌ی گیمینگ ابری رو به افزایش است. انویدیا به‌تازگی سرویس گیمینگ ابری خود را با نام Geforce Now معرفی کرده است که هزینه‌ی اشتراک آن از ۵ دلار در ماه شروع می‌شود. همچنین در این سرویس، امکان یک ساعت بازی رایگان در هر بار ورود به کاربران داده می‌شود. در حال حاضر طرح انویدیا در مقایسه با طرح گوگل بسیار سرراست‌تر و اغواکننده‌تر به‌نظر می‌رسد. علاوه بر این، ورود مایکروسافت به عرصه‌ی گیمینگ ابری نیز مطمئناً برای گوگل استادیا زنگ خطر محسوب می‌شود. سرویس گیمینگ ابری مایکروسافت با نام xCloud در حال حاضر با ۸۰ عنوان بازی در مرحله‌ی آزمایش قرار دارد و قرار است در اواخر امسال به‌صورت رسمی در دسترس کاربران قرار بگیرد.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که کدام‌یک از این شرکت‌های بزرگ عرصه‌ی فناوری در فراهم آوردن بهترین تجربه‌ی گیمینگ ابری برای کاربران موفق‌تر عمل خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات