گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸ آپارات منتشر شد؛ نمایش روزانه ۱۸۰ میلیون دقیقه ویدئو

یک‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سرویس اشتراک ویدئو آپارات گزارش جامعی از آمار خود در سال ۱۳۹۸ منتشر کرد که رشد چشمگیر کاربران و محتوای منتشرشده در پلتفرم را نشان می‌دهد.
تبلیغات

آپارات یکی از سرویس‌های اشتراک ویدئو محبوب‌ در ایران محسوب می‌شود که در غیاب سرویس‌های بزرگ بین‌المللی، عمده‌ی نیاز کاربران داخلی را به محتوای ویدئویی برطرف می‌کند. البته به‌نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا نیز به افزایش بیشتر تعداد کاربران این سرویس کمک کرده است. در سال‌های گذشته، این سرویس روند روبه‌رشد مناسبی طی کرد و اکنون می‌توان آن را جزو اولین انتخاب‌های کاربران ایرانی در انتشار و استفاده از محتوای ویدئویی دانست. در سال‌های اخیر، گسترش قابلیت‌های زیرساختی و خدماتی آپارات در تبدیل آن به پرطرفدارترین سرویس در حوزه‌ی اشتراک ویدئو تأثیر بسیاری داشته است.

اولین و مهم‌ترین نکته‌ی گزارش سالیانه‌ی آمار و عملکرد آپارات در سال ۱۳۹۸، تعداد کاربران و وضعیت آن در میان وب‌سایت‌های داخلی و بین‌المللی است. آپارات اکنون طبق آمار الکسا (Alexa) در رتبه‌ی اول وب‌سایت‌های ایرانی و هشتادم جهان قرار دارد. گفتنی است آپارات، تنها وب‌سایت ایرانی محسوب می‌شود که رتبه‌ی جهانی کمتر از ۱۰۰ دارد. به‌صورت میانگین ماهانه ۳۶ میلیون نفر از سرویس‌ اشتراک ویدئو آپارات استفاده می‌کنند که در مقام مقایسه، می‌توان آن را با جمعیت کشور مراکش برابر دانست. آمار مشاهده‌ی ویدئو در آپارات هم نشان‌دهنده‌ی فعالیت چشمگیر کاربران آن است. در سال ۱۳۹۸، روزانه بیش از ۱۸۰ میلیون دقیقه ویدئو در آپارات نمایش داده شد که به‌صورت میانگین برابر با ۳۲ میلیون ویدئو است.

گزارش آپارات

بخشی از گزارش سالانه‌ی آپارات، آماری جالب‌ از زیرساخت‌های فنی کاربران سرویس ارائه می‌کند. اکثر کاربران آپارات (۳۱/۳۴ درصد) از شبکه‌ی ایرانسل برای مشاهده‌ی محتوای ویدئویی استفاده می‌کنند و اپراتورهای دیگر به‌ترتیب همراه اول، مخابرات، شاتل و آسیاتک هستند که رتبه‌های دوم تا پنجم را ازآنِ خود کرده‌اند. نکته‌ی جالب این است که اکثر کاربران آپارات از سیستم‌عامل اندروید برای دسترسی به سرویس استفاده می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که کاربران اندرویدی ۶۶ درصد از جمعیت آپارات محسوب می‌شوند و در رتبه‌های بعدی، iOS با ۲۱/۱ و ویندوز با ۱۱/۴ درصد قرار دارند. مجموع ۸۱/۱ درصدی کاربران آپارات که از موبایل برای تماشای ویدئو استفاده می‌کنند، از برتری بی‌چون‌و‌چرای این پلتفرم در بین کاربران علاقه‌مند به محتوای ویدئویی حکایت می‌کند. 

گزارش آپارات

همان‌طورکه گفته شد، اکثر کاربران آپارات از گوشی‌های موبایل برای استفاده از سرویس استفاده می‌کنند. در این بخش، آمار ۴ درصدی کاربران تلویزیون هم نشان می‌دهد به‌مرور استفاده از تلویزیون‌های هوشمند و سرویس‌های محتوایی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در بخش مقایسه‌ی مرورگرها، گوگل کروم موبایل بیشترین سهم را با آمار ۴۳/۴ درصدی دراختیار دارد و در رتبه‌های بعد، مرورگر موبایلی سامسونگ و سافاری و گوگل کروم دسکتاپ قرار دارند.

روزانه ۲۲۰ هزار دقیقه ویدئو در آپارات بارگذاری می‌شود

گزارش سالانه‌ی آپارات افزایش استفاده از این سرویس به‌عنوان میزبان ویدئو برای کاربران را نیز نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۸، به‌صورت میانگین روزانه ۲۲۰ هزار دقیقه ویدئو و درمجموع، ۵ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۱۰۶ ویدئو در آپارات بارگذاری شده است. نکته‌ی جالب این است که تمایل کاربران به بارگذاری محتوای ویدئویی با کیفیت بیشتر، سالانه افزایش پیدا می‌کند. درحالی‌که کاربران آپارات در سال ۱۳۹۷ ۱۲۵ هزار و ۶۱۸ ویدئو با کیفیت 1080p بارگذاری کرده‌اند، در سال ۱۳۹۸ این آمار به ۴۳۶ هزار و ۳۵۱ ویدئو رسیده است.

گزارش آپارات

آپارات در بخشی از گزارش خود، ترکیب سنی کاربران را ارائه می‌کند که نشان‌دهنده‌ی تمایل بیشتر متولدان دهه‌ی ۱۳۶۰ به این سرویس است؛ چراکه ۴۶ درصد از کاربران آپارات، متولد دهه‌ی یادشده هستند. در رتبه‌های بعدی هم، متولدان دهه‌ی ۱۳۷۰ و متولدان قبل از دهه‌ی ۱۳۶۰ و متولدان دهه‌ی ۱۳۸۰ قرار دارند. مسن‌ترین کاربر آپارات، ۷۲ ساله و جوان‌ترین آن‌ها ۱۱ ساله است.

درآمدزایی از محتوای ویدئویی یکی از کانال‌های محبوب‌ درآمدزایی در دنیای کنونی محسوب می‌شود. کافی است نگاهی به آمار درآمدی یوتیوبرها و اینفلوئنسرهای ویدئویی در سرویس‌های متنوع بیندازید تا متوجه حجم درخورتوجه گردش مالی در این بخش شوید. آپارات نیز به‌عنوان محبوب‌ترین سرویس ویدئویی ایران بستر مناسبی برای درآمدزایی تولیدکننده‌های محتوای ویدئویی فراهم می‌کند. درحال‌حاضر، بیش از ۲،۰۳۰ کانال در این سرویس فعالیت و ازطریق آن درآمدزایی می‌کنند.

از سرویس‌های پرطرفدار و جدید آپارات می‌توان به استریم لایو اشاره کرد. بسیاری از تولیدکننده‌های محتوا برای پوشش رویدادهای خود از بستر لایو آپارات استفاده می‌کنند. استریم لایو بازی یکی از کاربردهای پرطرفدار این بستر محسوب می‌شود که در جهان هم با سرویس‌های بزرگی همچون توئیچ شناخته می‌شود. کاربران ایرانی باتوجه‌به امکانات و سرعت بهتر آپارات برای کاربران داخلی، به‌مرور به‌سمت این سرویس‌ داخلی تمایل پیدا کرده‌اند. درحال‌حاضر، ۳،۵۰۰ استریمر بازی از آپارات بهره می‌برند و از بازی‌های پرطرفدار در این بخش نیز می‌‌توان Minecraft ،Dota 2 ،Fortnite ،Roulette و Battlegrounds را نام برد.

گزارش آپارات

آپارات در بخش پایانی گزارشش، اطلاعاتی از زمان اوج ترافیک و رفتار کاربران در سرویس ارائه می‌کند. این سرویس از ساعت ۲۲ تا ۲۴، بیشترین حجم ترافیک را تجربه می‌کند که به‌صورت میانگین حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در آن زمان در حال مشاهده‌ی ویدئو هستند. هر کاربر آپارات پس از ورود به سرویس به‌صورت میانگین ۴/۶ ویدئو تماشا می‌کند. در این گزارش، پرکاربرترین روز هفته هم چهارشنبه عنوان می‌شود که به‌صورت میانگین در آن، هفت‌میلیون کاربر ویدئو تماشا می‌کنند.

ویدئوهای با طول یک تا سه دقیقه بیشترین آمار بازدید را در آپارات دارند و ۱۹/۱ درصد از آمار تماشا را ازآنِ خود می‌کنند. در رتبه‌ی بعدی، ویدئو‌های با طول کمتر از یک دقیقه جای گرفته‌اند و ویدئوهایی با طول بیش از ۱۲۰ دقیقه، کمترین آمار تماشا را دارند. هما‌ن‌طورکه در تصور بالا می‌بینید، آپارات در بخشی از گزارش خود آماری از پربازدیدترین افراد در پلتفرم خود نیز منتشر کرده است که جالب‌ به‌نظر می‌رسد.

درحال‌حاضر، آپارات پرطرفدارترین سرویس ویدئویی در ایران محسوب می‌شود و محتوای ویدئویی آن‌چنان ظرفیت چشمگیری دارد که هنوز می‌توان رقبای قدرتمندی درکنار این سرویس تصور کرد. ناگفته نماند روز‌به‌روز بر تعداد تولیدکننده‌های محتوای صوتی و تصویری افزوده می‌شود و قطعا بازیگران جدید در اکوسیستم سرویس‌های اشتراک ویدئو می‌توانند از ظرفیت ایجادشده برای توسعه‌ی مدل کسب‌وکار خود بهره ببرند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات