ابراز نگرانی اسپاتیفای از منجرشدن باندل اپل وان به مونوپولی و پاسخ اپل

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
اسپاتیفای اپل را متهم کرده‌است که با ارائه‌ی باندل سرویس‌های اپل وان، به‌دنبال ایجاد انحصار است.
تبلیغات

اسپاتیفای نیز مانند دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری اپل را به اجرای سیاست‌های انحصارگرایانه متهم کرده است. 

تنها ساعاتی پس از رویداد Time Flies اپل، اسپاتیفای در بیانیه‌ای رسمی، باندل سرویس‌های اپل با نام Apple One را هدف انتقاد قرار داده است. 

باندل اپل وان شامل سرویس‌های اشتراکی چون اپل آرکید، اپل تی‌وی پلاس، سرویس جدید فیتنس پلاس، اپل نیوز، فضای ابری آیکلاد و سرویس استریم موسیقی رقیب اسپاتیفای یعنی اپل میوزیک است.

اسپاتیفای در بیانیه‌ی خود می‌گوید:

بار دیگر اپل با استفاده از موقعیت مسلط خود [در بازار] و رفتارهای غیرمنصفانه‌اش، با اولویت‌دادن به سرویس‌های خودش به رقبا ضرر می‌زند و مصرف‌کنندگان را محروم می‌کند. ما از مسئولانِ [نظارت بر] رقابت می‌خواهیم تا به‌صورت اورژانسی رفتار غیررقابتی اپل را محدود کنند؛ که اگر بدون‌نظارت بماند، باعث واردشدن صدمات جبران‌ناپذیر به جامعه‌ی توسعه‌دهندگان می‌شود و آزادی جمعی ما برای شنیدن، آموختن، خلاقیت و ارتباط برقرار کردن را تهدید خواهد کرد.

پس از گذشت چند ساعت، اپل در پاسخ به خبرگزاری رویترز بیانیه‌ی زیر را صادر کرد:

مصرف‌کنندگان می‌توانند جایگزین تک‌تک سرویس‌های اپل را پیدا کنند و از آن‌ها لذت ببرند. ما اپل وان را معرفی کردیم، چون برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه و راهکاری آسان برای دسترسی به طیف کاملی از خدمات اشتراکی اپل است. ما بر اساس اشتراک‌هایی که کاربران از قبل دارند، باندلی را که بیشترین صرفه‌جویی مالی را درپی خواهد داشت به آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم. این باندل برای هرکسی که سرویس‌های ما را دوست دارد و می‌خواهد با هزینه‌ی کمتری [سرویس‌های] بیشتری استفاده کند، عالی است؛ مخصوصا برای خانواده‌ها. همچنین تعدادی از سرویس‌های درون اپل وان روی دستگاه‌های غیر اپلی هم دردسترس هستند و [همچنین] می‌توانید هر موقع که خواستید اشتراک خود را لغو کنید.

اسپاتیفای سال گذشته نیز از اپل به وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا شکایت کرده بود. اپل در پاسخ به انتقادها درباره‌ی دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی از فروش اشتراک در اپ استور گفته بود که باتوجه‌به سازوکار فروش اشتراک اسپاتیفای، تنها از ۰٫۵ درصد از کاربران این سرویس کمیسیونی به اپل می‌رسد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا اقدام اخیر اپل در ارائه‌ی سرویس‌های اشتراکی خود به‌صورت باندل انحصارطلبانه است؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات