اوراکل با خرید تیک تاک به‌دنبال افزایش شهرت سرویس‌های ابری خود است

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اوراکل تصور می‌کند با خدمات‌رسانی به سرویس‌هایی همچون تیک‌تاک و زوم می‌تواند سرویس‌های ابری خود را برای مشترکان تجاری جذاب‌تر و محبوب‌تر کند.
تبلیغات

اوراکل از چند روز پیش به‌عنوان مشتری جدی تیک‌تاک مطرح شد. نکته‌ی مهم اینکه خرید تیک‌تاک بیش از تمرکز روی مزایای جامعه‌ی کاربری بزرگ این شبکه‌ی اجتماعی، با هدف ارائه‌ی خدمات ابری ازسوی اوراکل دنبال می‌شود. آن‌ها تصور می‌کنند که با اضافه‌کردن مشتریانی همچون تیک‌تاک و زوم به جامعه‌ی مشتریان خدمات ابری، سرویس‌های خود را برای مشتریان تجاری بیشتری جذاب کنند.

مایکروسافت محتمل‌ترین خریدار تیک‌تاک بود که چند روز پیش از مذاکره‌ها کنار رفت. پس از آن‌که فشارها بر تیک‌تاک ازسوی دولت ایالات متحده شدت گرفت و بایت‌دنس، مالک چینی اپلیکیشن، به‌نوعی مجبور به فروش کسب‌وکارش در ایالات متحده شد، ردموندی‌ها تمام تلاش خود را برای خرید اپلیکیشن محبوب به‌کار گرفتند. پس از مدتی مذاکره، طرف چینی، پیشنهادهای مایکروسافت را نپذیرفت و دو طرف به توافق نرسیدند.

اکنون اوراکل به‌عنوان مهم‌ترین خریدار احتمالی تیک‌تاک مطرح می‌شود. این شرکت اخیرا در بیانیه‌‌ای گفته است:

اوراکل، صحبت‌های جناب وزیر، منوچین را تأیید می‌کند که این شرکت بخشی از پیشنهاد بایت‌دنس به وزارت خزانه‌داری است تا به‌عنوان سرویس‌دهنده‌ی اصلی فناوری وارد عمل شود. اوراکل سابقه‌ای ۴۰ ساله در ارائه‌ی راهکارهای فناورانه‌ی بسیار امن و باکیفیت دارد.

هنوز مشخص نیست که قرارداد احتمالی بین اوراکل و تیک‌تاک چه سرنوشتی خواهد داشت. البته پیش‌بینی می‌شود که شرکت نرم‌افزاری اوراکل درنهایت به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات میزبانی و حفظ امنیت داده‌های کاربران ایالات متحده در اپلیکیشن تیک‌تاک وارد عمل شود. با وجود اینکه اوراکل و تیک‌تاک در ظاهر زوجی منطقی به شمار نمی‌آیند، اما تحلیل‌گران، انگیزه‌های مالی را در قرارداد احتمالی بین دو شرکت، بسیار مهم می‌دانند.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که تیک‌تاک درصورت پرداخت هزینه‌های زیرساخت ابری شبیه به اسنپ‌چت، سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه در این حوزه داشته باشد. چنین هزینه‌هایی برای اوراکل به‌معنای افزایش درآمد سالانه‌ی نیم تا یک درصدی خواهد بود. نکته‌ی مهم‌تر اینکه اوراکل درصورت خدمات‌رسانی ابری به تیک‌تاک، اعتبار عمومی خود را افزایش می‌دهد که ظرفیت‌های بلندمدت بسیاری برای شرکت به‌همراه دارد.

اوراکل درصورت خرید تیک‌تاک و اضافه کردن آن به‌عنوان مشتری خدمات ابری، نبردی در سمت خدمات ابری را به سود خود به پایان می‌رساند. آن‌ها همچنین با ترکیب داده‌های اپلیکیشن تیک‌تاک و بخش Data Cloud خود می‌توانند شبکه‌ی تبلیغاتی خوبی داشته باشند. در مجموع، تحلیل‌گران می‌گویند پیروزی اوراکل در خرید تیک‌تاک می‌تواند به یک پیروزی در چند جبهه‌ی خدمات ابری، تبلیغاتی و حتی سیاسی منجر شود. بیش از ۸۰ درصد از شبکه‌های تبلیغاتی، پرتال‌ها و بازیگران مشابه، از خدمات داده‌ای Oracle Data Marketplace استفاده می‌کنند که درنهایت در تبلیغات هم به نفع تیک‌تاک خواهد بود.

لری الیسون، در کنفرانس خبری درآمد اوراکل در فصل اول سال جاری به‌روشنی اعلام کرده بود که جذب مشتریان جدید برای زیرساخت ابری شرکت، اولویت بسیار بالایی دارد. اوراکل امروز به‌عنوان یکی از شرکت‌های معتبر ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس شناخته می‌شود. اضافه شدن مشتریانی همچون زوم و تیک‌تاک می‌تواند آن‌ها را به یک نام معتبر در بخش خدمات ابری هم تبدیل کند. اپلیکیشن‌های Oracle Fusion و Autonomous Database اکنون بر پایه‌ی زیرساخت ابری اوراکل فعالیت می‌کنند و به‌نوعی شرکت اوراکل، مشتری خدمات زیرساختی خودش نیز هست.

مدیران اوراکل همیشه تلاش کرده‌اند تا سرویس‌های ابری خود را برتر از رقبای بزرگی همچون AWS نشان دهند. لری الیسون در صحبت‌های متعددی به استفاده‌ی زوم از زیرساخت ابری اوراکل اشاره می‌کند تا برتری پایداری و امنیت سرویس‌های شرکتش را به رخ بکشد. اکنون اگر تیک‌تاک به‌عنوان مشتری جدید به مجموعه‌ی اوراکل اضافه شود، آن‌ها ادعاهایی بزرگ‌تر برای رقابت با غول‌های دیگر بازار خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات