بایدو، غول حوزه موتور جستوجو در چین، خودرو الکتریکی میسازد
براساس گزارش جدید وبسایت ورج بهنقل از روئیترز، بایدو (Baidu)، شرکت چینی حوزهی موتورهای جستوجو در وب، اعلام کرده است که قصد دارد با همکاریِ گیلی (Geely)، بزرگترین شرکت خودروساز خصوصی چین، سراغ ساخت خودرو الکتریکی برود. بایدو جدیدترین شرکت خوشهای چینی است که روی بازار آیندهدار خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری میکند. بسیاری از شرکتها در چین و خارج از این کشور به خودروهای الکتریکی توجه نشان دادهاند و حتی گزارشهای جدید نیز میگوید اپل روی خودرو اختصاصی خود کار میکند.
پیشتر، شرکتهای خوشهای چینی علیبابا (Alibaba) و Didi Chuxing نیز از تمایلشان به حضور در بازار خودروهای الکتریکی خبر داده بودند. ساخت خودروهای الکتریکی نشاندهندهی جاهطلبیهای بایدو برای ورود در صنعتهای جدید، بهخصوص صنعت حملونقل است. بایدو سالها است که روی فناوری خودران کار میکند و بیش از هر شرکت چینی دیگر، در زمینهی خودروهای خودران تخصص دارد. ورج بایدو را رهبر بازار چین در این زمینه خطاب میکند.
براساس گزارش جدید، بایدو احتمالا قصد دارد در همکاری با گیلی بهصورت مشترک روی صنعت خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کند. طبق ادعاهای منابع روئیترز، بایدو وظیفهی توسعهی نرمافزار را برای خودرو الکتریکی برعهده دارد و گیلی کارهای مربوط به سختافزار را انجام میدهد. ظاهرا این دو شرکت درحال مذاکره هستند تا از پلتفرم مقیاسپذیر وسایل نقلیهی الکتریکی گیلی برای ساخت خودرو بهره بگیرند؛ پلتفرمی که اواخر سال گذشتهی میلادی رونمایی شد. بایدو قرار است سهم اعظم شرکت جدیدی را دراختیار داشته باشد که در همکاری با گیلی ایجاد میکند. همین موضوع باعث میشود بایدو بتواند مسیر حرکت شرکت مذکور را تعیین کند.
دولت چین سالها تلاش کرده است بزرگترین شرکتهایش سراغ توسعهی فناوریهایی بروند که برای محیطزیست ضرر ندارند. قدرتهای مختلف دنیا همگی در این عرصه ورود کردهاند و چین نیز با تمام توانش تلاش میکند از رقبا جلو بیفتد. برخی رسانهها میگویند پکن از سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفته بود به خودروهای بنزینی اجازهی تردد ندهد تا اینکه در اواخر سال گذشتهی میلادی قانون مربوط به آن تصویب شد. برایناساس، چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، برنامههای خود را در این زمینه عملی کند. چین گفته است یارانهای خاص به خودروهای الکتریکی تخصیص میدهد تا تعداد استارتاپهای تولیدکنندهی این نوع خودروها افزایش پیدا کند.
در سالهای اخیر، بزرگترین شرکتهای فناوریمحور چین بازار را بهشدت زیرنظر گرفتهاند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن در صنعت خودروهای خودران ورود کنند. در ابتدا، شرکتها تصمیم گرفتند در این عرصه شرطبندی کنند. علیبابا استارتاپی با عنوان XPeng بنیانگذاری کرد. XPeng نخستینبار بهدلیل کپیکردن طراحیهای تسلا در تیتر اخبار قرار گرفت. تنسنت، یکی دیگر از شرکتهای بسیار بزرگ چینی، حمایت از Nio را شروع کرد. Nio یکی از نخستین و اکنون استارتاپهای بزرگ خودرو الکتریکی در چین محسوب میشود.
در چند وقت اخیر، شرکتهای چینی اقدامات جدیتری انجام دادهاند. برای مثال، علیبابا با همکاریِ SAIC، بزرگترین خودروساز چین، اتحادیهای بهمنظور سرمایهگذاری عظیم روی خودروهای الکتریکی تشکیل داد. افزونبراین، Didi Chuxing با یکی از شرکتهای خودروساز بزرگ چینی با نام BYD کار میکند تا خودرو الکتریکی بسازد. همکاری بایدو با گیلی جدیدترین مثال از علاقهی مشترک شرکتهای خوشهای چینی به صنعت خودروهای الکتریکی است.
ناگفته نماند گیلی نیز اهداف بزرگی در سر میپروراند. هماکنون، این شرکت مالک ولوو (Volvo) محسوب میشود و همکاریهایی با شرکت مادر مرسدس بنز، یعنی Daimler میکند. همچنین، گیلی در عرصههای مختلف نظیر پهپادهای مسافری و سرویس ریل پرسرعت و شبکهی ماهوارهای فعال است.
نظرات