اسکن ۱۰ میلیارد پیکسلی تابلو مشهور دختری با گوشواره مروارید

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اسکن بی‌نظیری از تابلو مشهور یوهانس فرمیر با کیفیت ۱۰ میلیارد پیکسلی تهیه شده است که با آن می‌توان به جزئیات بسیاری از این اثر هنری دست پیدا کرد.
تبلیغات

تابلو دختری با گوشواره مروارید یکی از آثار مشهور یوهانس فرمیر است. این نقاش هلندی در قرن هفدهم زندگی می‌کرد و آثار محدودی از خود به‌جای گذاشته؛ اما تاکنون بحث‌های زیادی درباره‌ی شیوه‌ی خلق تابلوهای او انجام شده است. یکی از آثار معروف فرمیر که سال ۱۸۸۱ به بهای ناچیزی به فروش رفته، «دختری با گوشواره‌ی مروارید» (Girl with a Pearl Earring) است. می‌توان این نقاشی را یکی از آثار بحث‌برانگیز این هنرمند دانست؛ اما امروز گزارشی از دنیای فناوری منتشر شده است که ما را بسیار بیشتر با جزئیات این تابلو قدیمی می‌تواند آشنا کند.

مقاله‌‌‌ی خبرگزاری The Verge از ایجاد تصویری اسکن‌شده از این تابلو جذاب خبر می‌دهد؛ پلی این فقط تصویری ساده نیست و رزولوشن نهایی اسکن انجام‌شده ۱۰۸۵۶۵ در ۹۳۲۰۵ است. یکی دیگر از منابع به این نکته اشاره کرد که اکنون به تنها تصویر پانورامایی دسترسی داریم که ۱۰ میلیارد پیکسل (۱۰ گیگاپیکسل) کیفیت دارد.

تصویر مذکور به‌قدری با‌کیفیت است که به‌اندازه‌ای در آن می‌توانید زوم کنید که کوچک‌ترین شکاف‌ها و ذرات موجود روی تابلو نیز به‌چشم بیایند. به‌نظر می‌رسد این اسکن اوایل سال گذشته، آنلاین در‌دسترس قرار گرفته بوده است. هم‌‌اکنون، با کلیک روی متنی که درادامه مشاهده می‌کنید، به نسخه ۱۰ میلیارد پیکسلی این تابلو می‌توانید دسترسی داشته باشید: اسکن ۱۰ میلیارد پیکسلی تابلو دختری با گوشواره‌ی مروارید.

گالری هنری Mauritshuis که معمولا از این اثر هنری میزبانی می‌کند، به‌علت شیوع ویروس کرونا به تعطیلی موقت مجبور شده است. در‌حال‌حاضر، اسکن منتشر‌شده‌ی آنلاین جایگزین بسیار مناسبی برای بررسی این تابلو زیبا می‌تواند باشد. البته به برخی دلایل بررسی نسخه‌ی اسکن‌شده درمقایسه‌با تابلو اصلی برتری‌هایی نیز دارد. با استفاده از نسخه‌ی اسکن‌شده، به کوچک‌ترین جزئیات اثر هنری مذکور نیز می‌توانید دسترسی داشته باشید؛ حتی حالت سه‌بعدی نیز وجود دارد که اجازه می‌دهد پستی‌وبلندی‌های بسیار کوچک نقاشی را مشاهده کنید.

مطمئنا هیچ موزه‌ای به بازدیدکنندگانش اجازه نمی‌دهد برای دیدن اثر هنری تا این حد به آن نزدیک شده و ساعت‌ها برای بررسی آن زمان بگذارند. اگر جزو علاقه‌مندان آثار هنری قدیمی، به‌خصوص تابلوهای یوهانس فرمیر هستید، این فرصت طلایی را از دست ندهید.

تابلوی دختری با گوشواره مروارید

این اسکن نتیجه‌ی تلاش Emilien Leonhardt و Vincent Sabatier است که سال ۲۰۱۸ با استفاده از میکروسکوپ مجهز به رزولوشن چشمگیر از این نقاشی عکس‌برداری کردند. برای به‌دست‌آوردن اسکن نهایی، حدود ۹،۱۰۰ عکس با استفاده از میکروسکوپ مذکور از این تابلو هنری ثبت شد و سپس آن‌ها برای تکمیل این فرایند به یکدیگر متصل شدند. اسکن یادشده به اعضای این گروه کمک بسیاری در زمینه‌ی شناخت هرچه‌بیشتر تابلو دختری با گوشواره‌ مروارید کرد.

این تصویر به آن‌ها اجازه می‌دهد تکنیک نقاشی استفاده‌شده در خلق این اثر هنری را با دقت بیشتری تحلیل کنند و ترمیم‌هایی را بهتر ببینند که در گذشته روی آن اعمال شده است‌. مطمئنا روزی که فرمیر در حال خلق این اثر هنری بود، به این فکر نمی‌کرد در آینده، گروهی تابلو او را به این شیوه اسکن و تمام جزئیات آن را در دقیق‌ترین حالت ممکن بررسی می‌کنند.

تصویر دوبعدی این تابلو جزئیات بسیاری دارد؛ اما تصور کنید چه جزئیات بیشتری هنگام بررسی نسخه‌ی سه‌بعدی آن در‌دسترس تحلیلگران قرار می‌گیرد. اکنون از ۱۰ مکان مختلف این تابلو مانند چشمان سوژه و گوشواره‌ی معروف او اسکن سه‌بعدی وجود دارد. این اسکن‌ بی‌نظیر اجازه می‌دهد از زوایه‌های مختلف به بخش‌های کوچک و بزرگ این تابلو نگاه کنید.

با وجود این قابلیت، حتی می‌توان میزان پستی‌و‌بلندی‌های رنگ روی زمینه را بررسی کرد که از فشار دست هنرمند ایجاد شده است. حتی یک نور مجازی نیز در صفحه‌ی وب‌سایت این تصویر اسکن‌شده وجود دارد که اگر روی قسمتی از تابلو گرفته شود، نشان می‌دهد اجزای آن چگونه روی اطرافش سایه می‌اندازند.

سال گذشته پس از پایان فرایند تولید این اسکن ۱۰ میلیارد پیکسلی، موزه‌ی Mauritshuis گزارش کاملی از روند ساخت و اطلاعات به‌دست‌آمده از تابلو مذکور منتشر کرد. برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت این موزه نیز می‌توانید سر بزنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اسکن منتشر‌شده از اثر مشهور یوهانس فرمیر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات