گوگل برای جلوگیری از پیشرفت رقبا، مبالغ هنگفتی به اپل پرداخت می‌کند

شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل میلیاردها دلار به اپل پرداخت می‌کند تا در مرورگر سافاری به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض باقی بماند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد که گوگل مشکلی ندارد برای همیشه اول بودن میان موتورهای جست‌وجو، مبالغ نجومی هزینه کند. اسناد و مدارک نشان می‌دهد که این شرکت برای تولیدکنندگان تلفن هوشمند انگیزه‌های مالی ایجاد می‌کند تا فروشگاه اپ خود را در مرکز توجه نگه دارد و به توسعه‌دهندگان نیز پول می‌دهد تا بازی‌هایشان را در گوگل پلی منتشر کنند. این شرکت مبلغ هنگفتی نیز به اپل می‌پردازد تا در مرورگر سافاری آن، به‌صورت پیش‌فرض باقی بماند. امسال، این مبلغ حدود ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

به‌گزارش گیزمودو، این رقم را تحلیلگران برنشتاین منتشر کرده‌اند. آن‌ها انتظار دارند که گوگل برای حفظ وضعیتش در دستگاه‌های اپل حتی بیش‌از‌این هزینه کند. این مبلغ در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. این برآوردها بر‌‌‌اساس الگوهای موجود در آخرین اسناد مالی موجود از هر دو شرکت است. اگر در سال آینده اتفاق خاصی رخ ندهد، احتمالا گوگل به هزینه‌های میلیارد‌دلاری‌اش به‌منظور پیشروی از رقبا و افزایش توجه کاربران iOS ادامه خواهد داد.

جین هوروات، مدیر ارشد حریم خصوصی جهانی اپل، در اوایل سال جاری گفت که این شرکت به‌دلیل پیشروبودن گوگل در میان موتورهای جست‌وجو، آن را به‌صورت پیش‌فرض در محصولاتش قرار داده است. وی افزود مرورگر سافاری به شما امکان می‌دهد موتورهای جست‌وجوی دیگری غیر از گوگل را نیز انتخاب کنید.

به‌نظر می‌رسد اپل و گوگل در نتیجه این معامله نوعی هم‌زیستی دارند. مبالغ عظیمی که گوگل به اپل می‌دهد، باعث می‌شود این شرکت بتواند در طول سال‌ها درآمدش را افزایش دهد و در بعضی بخش‌ها پیشرفت بیشتری کند. این اتفاق خوشایندی برای هر دو شرکت تلقی می‌شود.

باوجوداین‌، به‌دلیل اینکه اکنون مدتی است بحث‌هایی درباره مطمئن‌نبودن گوگل مطرح می‌شود، تحلیلگران باور دارند این شیوه‌ای که دو شرکت مذکور در پیش گرفته‌اند، ممکن است خطر نظارتی تلقی شود. تحلیلگران برنشتاین تخمین می‌زنند که این مسئله ممکن است باعث کاهش ۴ تا ۵ درصدی درآمد ناخالص اپل شود. همچنین، گوگل می‌تواند به‌طور‌کلی پرداخت پول به اپل را متوقف کند؛ اما تحلیلگران معتقدند که این مسئله رخ نمی‌دهد؛ زیرا این شرکت همیشه باید از پایین‌تر‌بودن مایکروسافت و موتور جست‌وجویش درمقایسه‌با خودش مطمئن شود.

گوگل هنوز بخش زیادی از هزینه‌های یادشده را ازطریق تبلیغات تأمین می‌کند. این شرکت ۶۱٫۹ میلیارد دلار سود کرد که بیشترین بخش آن ازطریق موتور جست‌وجوی قدرت گوگل تأمین شد که توانست به‌تنهایی ۷ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. بااین‌همه، دقیقا مشخص نیست که سافاری چقدر به خط‌تولید گوگل کمک می‌کند و آیا پرداخت میلیاردها دلار به اپل واقعا ارزش دارد؟ حقیقتا به‌نظر نمی‌رسد بینگ، یکی از جایگزین‌های موتور جست‌وجوی گوگل، بتواند در‌برابر آن مقاومت کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات