قانون بازار دیجیتال اتحادیه اروپا، انحصار فناوری بزرگ را هدف قرار داده است
اتحادیهی اروپا در ضربهای بزرگ به شرکتهای فناوری مطرح جهان برای تنظیم استراتژیهای بازار انحصاری این غولها قدم برداشته است؛ استراتژیهایی که مدتها است با انتقاد مواجه شدهاند. روز دوشنبه، شورای اروپا قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، مجموعهای از قوانین جدید برای ایجاد رقابت آنلاین و عادلانه را تصویب کرد.
هدف DMA ایجاد شرایطی است که شرکتهای مختلف بتوانند درآن بهطوریکسان و بدون مزیت خاصی درمقایسهبا یکدیگر فعالیت کنند. این قانون با تعیین حقوق و قوانین واضح برای پلتفرمهای آنلاین بزرگ، امکان سوءاستفادهی این نوع شرکتها را از موقعیت مسلط آنها در بازار دشوارتر میکند.
راهنمای تصمیمگیری مهم
بهنوشتهی TNW، طبق قوانین جدید اتحادیهی اروپا، شرکتهای بزرگ حوزهی فناوری باید نکات زیر را رعایت کنند:
- آنها باید کمیسیون اروپا را از تملک و ادغام خود مطلع کنند.
- لغو اشتراک از خدمات پلتفرم اصلی باید بهآسانی ثبت اشتراک جدید باشد.
- عملکردهای اساسی سرویسهای پیامرسانی باید قابلیت همکاری داشته باشند؛ یعنی کاربران باید بتوانند پیامهای متنی یا پیامهای صوتی یا فایلها را در سایر اپلیکیشنهای پیامرسان ارسال کنند.
- کاربران تجاری باید به دادههای عملکرد بازاریابی یا تبلیغات خود در پلتفرم دسترسی داشته باشند.
ممنوعیتهای تحمیلی اتحادیهی اروپا حتی تهاجمیتر است و شرکتهای بزرگ دیگر نمیتوانند اقدامات زیر را انجام دهند:
- محصولات یا خدمات خود را بالاتر از سایرین رتبهبندی کنند.
- برنامهها یا نرمافزارهای خاصی را ازقبل نصب یا از حذف آسان این نوع برنامهها یا نرمافزارها جلوگیری کنند.
- هنگام نصب سیستمعامل، مهمترین نرمافزارها مثل مرورگر وب را بهطورپیشفرض نصب کنند.
- از استفادهی توسعهدهندگان از پلتفرمهای شخص ثالث برای فروش برنامه جلوگیری کنند.
- از دادههای خصوصی جمعآوریشده در یک سرویس برای اهداف سرویسهای دیگر مجدداً استفاده کنند.
گوگل، اپل، متا و آمازون بیشترین ضربه را از قوانین جدید اتحادیهی اروپا متحمل شدهاند
اگر شرکتهای بزرگ مدنظر اتحادیهی اروپا در ۶ ماه آینده از قوانین DMA پیروی نکنند، تا ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی خود جریمه خواهند شد. همچنین درصورت تکرار تخلف، مبلغ این جریمه به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. اگر این شرکتها حداقل سه بار در هشت سال قوانین را نقض کنند، کمیسیون اروپا میتواند تحقیقات بازار را آغاز و درصورت لزوم، راهکارهای رفتاری یا ساختاری اعمال کند.
قوانین جدید اتحادیهی اروپا اساساً بسیاری از روشهایی را غیرقانونی میداند که غولهای فناوری درحالحاضر از آنها استفاده میکنند. بهعنوان مثال، اپل مجبور خواهد شد گزینههای جایگزین برای دانلود اپلیکیشنها و درگاههای پرداخت شخص ثالث را در اپاستور مجاز کند؛ اقدامی که دربرابر آن مقاومت میکند؛ زیرا باعث ازدسترفتن هزینهی کمیسیون ۳۰ درصدی تراکنشهای فروشگاه اپلیکیشن این شرکت خواهد شد.
گوگل و متا نیز باید جمعآوری دادهها را بهمنظور ارائهی تبلیغات هدفمند بدون رضایت کاربران از سرویسهای مختلف خود متوقف کنند. اپل و گوگل هم باید با برنامههای پیشفرض متعدد در محصولاتشان خداحافظی کنند. همچنین، آمازون باید اولویتبندی کالاهای خود را درمقایسهبا محصولات شخص ثالث متوقف کند و نمیتواند از دادههای جمعآوریشده از فروشندگان خارجی در خدمات خود، برای ارائهی محصولات رقیب بهره ببرد.
DMA مطمئناً هزینهی زیادی برای شرکتهای بزرگ حوزهی فناوری خواهد داشت و زمان اجرای این قوانین نیز فرارسیده است. این شرکتها بازار را برای مدت طولانی به انحصار خود درآوردهاند؛ بههمیندلیل، فرصتهای تجاری برای شرکتهای کوچکتر و استارتاپها کاهش یافته است و آزادی انتخاب را نیز از کاربران خود سلب کردهاند. امید میرود قوانین اتحادیهی اروپا آغازگر فضای دیجیتالی عادلانهتر باشد و سایر کشورهای جهان هم به پیروی از این قوانین تشویق شوند.