اپل به‌دلیل جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات دارندگان آیفون، ۸٫۵ میلیون دلار جریمه شد

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارزار تبلیغاتی اپل مرتبط با قابلیت ATT
سازمان‌ نظارتی CNIL فرانسه به‌دلیل جمع‌آوری داده‌های دارندگان آیفون برای تبلیغات هدفمند بدون رضایت آن‌ها، جریمه‌ای ۸٫۵ میلیون‌دلاری برای اپل صادر کرد.
تبلیغات

اگرچه به‌نظر می‌رسد آیفون از حریم‌خصوصی کاربران دربرابر همه‌ی شرکت‌های شخص‌ثالث محافظت می‌کند اما ظاهراً اپل از اطلاعات خصوصی دارندگان گوشی‌های هوشمند خود، برای اهداف تبلیغاتی بهره می‌برد.

سازمان حفاظت از اطلاعات فرانسه (CNIL)، چند روز قبل اپل را به‌دلیل جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات صاحبان آیفون برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند بدون رضایت آن‌ها، ۸ میلیون یورو (حدود ۸٫۵ میلیون دلار) جریمه کرد.

صدور جریمه‌ ازطرف CNIL برای اپل، تحریمی غیرمعمولی برای غول فناوری اهل کوپرتینو به‌حساب می‌آید زیرا این شرکت نسبت به رقبای بزرگ خود، کم‌تر با مسائل قانونی درمورد حفظ حریم‌ خصوصی مواجه شده است. سازنده‌ی آیفون، حفظ حریم خصوصی را به یکی از نقاط قوت گوشی‌های هوشمند خود تبدیل کرده است و از واژه‌ی حریم خصوصی برای فروش بیشتر این محصول استفاده می‌کند. این شرکت در بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ خود در سرتاسر جهان همیشه به حفظ حریم خصوصی در آیفون اشاره کرده است. بااین‌حال، جریمه‌ی فرانسوی‌ها یکی از شواهد دیگری است که نشان می‌دهد شرکت مذکور آن‌طور که ادعا می‌کند، حافظ حریم خصوصی مشتریان خود نیست.

CNIL با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اپل قبل‌از استفاده از شناسه‌های خاص گوشی‌های آیفون برای اهداف تبلیغاتی خود، رضایت کاربران فرانسوی را کسب نکرده است. جریمه‌ی این سازمان نظارتی به‌خصوص به تبلیغات فروشگاه اپ‌استور اشاره دارد. یکی از دادگاه‌های فرانسه نیز در ماه دسامبر، به‌دلیل اقدامات تجاری مربوط به اپ‌استور، این شرکت را بیش‌از یک میلیون‌دلار جریمه کرد.

یکی از سخن‌گویان اپل درمورد جریمه‌ی صادر شده ازطرف CNIL برای این شرکت گفت:

ما از این تصمیم‌گیری ناامید شده‌ایم زیرا CNIL قبلاً تشخیص داده است که روش ارائه‌ی تبلیغات در بخش جستجوی اپ‌استور، به حریم‌ خصوصی کاربران اولویت دارد و ما درخواست تجدید نظر خود را برای این حکم ارائه خواهیم داد. تبلیغات بخش جستجوی فروشگاه اپلیکیشن اپل فراتر از پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال دیگر عمل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند که آیا آگهی‌های شخصی‌سازی‌ شده برای آن‌ها نمایش داده شود یا خیر.
- سخن‌گوی اپل

شاید اپل به‌عنوان یک شرکت تبلیغاتی چندان شناخته‌شده نباشد، اما امکان دارد این دیدگاه در آینده‌ی نزدیک تغییر کند. براساس گزارش شرکت تحلیلی Insider Intelligence، غول فناوری مستقر در کوپرتینو، کسب‌وکار تبلیغاتی مخصوصی دارد که سال جاری حدود ۵٫۴ میلیارد دلار از آن درآمد به‌دست خواهد آورد. اپل در برخی از خدمات خود ازجمله اپ‌استور، آگهی‌هایی نمایش می‌دهد و گزارش‌ها حاکی از آن است درحال مذاکره برای ارائه‌ی تبلیغات در Apple TV نیز است. انتظار داریم این کسب‌وکار در آینده رشد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. پس از این‌که سازنده‌ی آیفون با اعمال سیاست‌ شفافیت ردیابی اپلیکیشن، شبکه‌ی تبلیغاتی فیسبوک را فلج کرد، اکنون موقعیتی بسیار عالی برای گسترش واحد تبلیغاتی درحال‌ رشد خود دارد.

تبلیغات شخصی‌ سازی شده اپ استور

بسیاری از تبلیغات اپل، هدفمند هستند و این شرکت برای نمایش دادن آگهی‌ها از روش‌هایی مشابه رقبای خود استفاده می‌کند. این درحالی است که اپل به‌دلیل استفاده از همین روش‌های تبلیغاتی، بارها انتقادهای سنگینی را علیه رقبای خود مطرح کرده است. اگرچه این شرکت ادعا می‌کند تبلیغات شخصی‌سازی‌ شده‌ی آن با رضایت کاربران نمایش داده می‌شوند، اما جریمه‌ی صادر شده ازطرف CNIL فرانسه نشان می‌دهد ادعای مذکور چندان واقعیت ندارد.

به‌نوشته‌ی Gzimodo، تنظیمات حریم خصوصی مربوط به تبلیغات شخصی‌سازی شده در آیفون‌هایی که iOS 14.6 یا نسخه‌های قدیمی‌تر را اجرا می‌کنند به‌طور پیش‌فرض فعال است. به گفته‌ی CNIL، این مورد قانون حریم خصوصی اتحادیه‌ی اروپا را نقض می‌کند. اپل این مشکل را در نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل موبایلی خود رفع کرده است تا قبل‌از اقدام به جمع‌آوری داده‌های کاربران، ابتدا رضایت آن‌ها را کسب کند.

نیکلاس ریول، رئیس Alliance Digitale که یکی از شرکت‌هی بازاریابی دیجیتالی فرانسه است می‌گوید:

اپل سرانجام گرفتار شد؛ همان شرکتی که می‌گفتند محصولات و خدماتش ازنظر محافظت از داده‌ها، پیشتاز بازار هستند. این شرکت قوانین مربوط به حریم خصوص را نقض می‌کند. این یک مشکلی واقعی تبلیغاتی گمراه‌کننده و فریبنده است که مقیاس بسیار بزرگ‌تری دارد و از مقامات فرانسوی درخواست می‌کنیم به آن رسیدگی کنند.
- نیکلاس ریول، Alliance Digitale

همان‌طور که اپل مشغول گسترش کسب‌وکار تبلیغاتی خود است، به‌دلیل راهکارهای نه‌چندان عالی حفظ حریم خصوصی خود تحت بررسی قرار گرفته است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند این شرکت حتی زمانی‌که تنظیمات حریم خصوصی مربوط به تجزیه‌وتحلیل درحالت خاموش باشند، داده‌های کاربران را همچنان جمع‌آوری می‌کند. سازنده‌ی آیفون در این‌مورد نیز با شکایتی دسته‌جمعی مواجه شده است و ریول نیز سازمان CNIL را تحت فشار قرار می‌دهد تا اقدامات نظارتی بیشتری در رابطه با این موضوع انجام دهند.

جریمه‌ی هشت میلیون یورویی برای اپل خیلی زیاد نیست؛ زیرا این شرکت فقط ازطریق تبلیغات، سالانه میلیاردها دلار درآمد به‌دست می‌آورد. اگر مقر اروپایی اپل در ایرلند نبود، امکان داشت مبلغ این جریمه خیلی بیشتر باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات