نبرد حقوقی خرید اکتیویژن احتمالاً سالها طول میکشد و شاید باعث جداشدن بلیزارد شود
معاملهی ۶۹ میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد با مشکلاتی مواجه شده است زیرا سازمانهای نظارتی ایالاتمتحده، بریتانیا و اتحادیهی اروپا وارد عمل شدهاند تا از انجام این خرید جلوگیری کنند. ظاهراً هرکس درمورد تغییر شرایط نظری دارد اما کارشناسان و تحلیلگران حقوقی گمانهزنیهای جالبی درمورد پروندهی کمیسسون تجارت فدرال ایالاتمتحده (FTC) ارائه دادهاند.
پروندهی FTC علیه معامله خرید اکتیویژن بلیزارد اساساُ دو استدلال مهم دارد؛ اول اینکه مایکروسافت درحالحاضر عناوین شرکت بازیساز مثل Call of Duty را انحصاری خواهد کرد و این اقدام به غول فناوری ردموندی اجازه میدهد برخی بازارها را به انحصار خود درآورد. بدینترتیب اگرچه خرید اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت را به برترین شرکت حوزهی بازی تبدیل نخواهد کرد اما دراختیار داشتن Call of Duty و World of Warcraft تسلط آن را در برخی حوزههای بازیهای رایانهای افزایش خواهد داد.
مایکروسافت با عقد قراردادی ۱۰ ساله با نینتندو و امکان دسترسی به بازیهای رایانههای شخصی ازطریق سرویس ابری انویدیا GeForce Now، با این تصور که Call of Duty را بهانحصار خود در خواهد آورد، مبارزه میکند. این شرکت همچنین قراردادی ۱۰ سال به سونی پیشنهاد داد که البته طرف ژاپنی از امضای آن خودداری کرد.
به گزارش WccfTech، کارشناسان IGN درمورد اینکه معاملهی اکتیویژن بلیزارد با موافقت FTC مواجه خواهد شد یا خیر، اختلاف نظر دارند. سم کستری میگوید این معامله انجام خواهد شد و استدلال برخی دیگر، به جلوگیری از این اتفاق اشاره دارد. در بخشی از توضیحات کستری آمده است:
من فکر میکنم برنامهی FTC برای تعریف مجموعهای ازبازارهای خیلی خاص در بخش بازی، کاملاً نادرست است و من در شکایت آنها، از اظهارات مبهم و گاهاً نادرست، شگفتزده شدم. بهعنوان مثال ازنظر من خدمات اشتراک بازیهای ابری، بهعنوان بازاری مرتبط شناخته نمیشود. شاید نینتندو سوئیچ قیمت و مشخصات فنی متفاوتی نسبت به ایکسباکس داشته باشد اما نمیتوان بازار هدف آن را با بازار هدف کنسول مایکروسافت متفاوت دانست. سوئیچ، گوشیهای هوشمند و رایانههای شخصی همگی رقبای مرتبط و جایگزین ایکسباکس و پلیاستیشن هستند.- سم کستری
درهمینحال، وکیلی بهنام مارک لِملی اعتقاد دارد معاملهی اکتیویژن بلیزارد بهدلیل نگرانیهای مربوط به انحصارگرایی، انجام نخواهد شد. لِملی میگوید:
من فکر میکنم سؤال اساسی، قابلیت همکاری است. رقبای مایکروسافت نگران هستند اگر این شرکت بتواند غول بازیسازی را خریداری کند، برخی عناوین آن در آینده فقط بهطور انحصاری برای ایکسباکس منتشر خواهد شد. بهنظر من این یک خطر واقعی است و فکر میکنم FTC بهدلایل محکمی باور دارد درصورت نهاییشدن این خرید، قابلیت همکاری از بین خواهد رفت. مایکروسافت پیشنهاد داده است برای رفع نگرانیهای موجود، امتیازاتی برای برخی بازیهای محبوب مثل Call of Duty درنظر بگیرد اما هیچکس نمیداند وعدههای این شرکت تا چهحد قابل اجرا خواهد بود.- مارک لِملی
یکی از مواردی که کارشناسان روی آن توافق نظر دارند، این است که فرآیند خرید اکتیویژن بلیزارد احتمالاً چندسال طول خوهد کشید. حتی پساز صدور تصمیم درمورد FTC، طرف بازندهی این قرارداد میتواند به کمیسیونهای FTC و سپس دیوان عالی ایالاتمتحده، شکایت کند و این موارد احتمالاً باعث خواهد شد نتیجهی نهایی سالها بهتعویق انداخته شود. البته قانونگذاران اتحادیهی اروپا و بریتانیا باید مایکروسافت را تأیید کنند. نکتهی جالب دیگر اینکه به گفتهی دیوید هاپ، هزینه و عدم قطعیت بستن قراداد اکتیویژن بلیزارد، میتواند تا جایی ادامه یابد که سازندهی ویندوز آن را لغو کند و ضرری چند میلیارد دلاری را به جان بخرد.
گزینهی دیگری که روی میز قرار دارد، احتمال جدا شدن بلیزارد از اکتیویژن است. مایکروسافت پیشاز این اعلام کرده است، بهانحصار درآوردن Call of Duty، امکانپذیر یا واقعبینانه نیست اما یوست ون درونن، مدیرعامل SuperData میگوید شاید شرایط بهجایی ختم شود که شاهد جدا شدن بلیزارد از اکتیویژن باشیم.
پروندهی FTC علیه خرید اکتیویژن بلیزارد در ماه آگوست روی میز دادگاه خواهد رفت. درهمینحال، کمسیسون اروپا قبلاز ۱۱ آوریل تصمیم خود را درمورد این معامله اعلام خواهد کرد.
نظرات