ضعف‌هایی که شیائومی باید در گوشی‌هایش برطرف کند

پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
رابط کاربری MIUI روی شیائومی ۱۲ پرو
کاربران در گوشی‌های شیائومی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ در این مطلب با همه‌ی مشکلاتی که انتظار داریم شیائومی در گوشی‌هایش برطرف کند آشنا می‌شویم.
تبلیغات

همه‌ی تولیدکننده‌های بزرگ تلفن‌همراه از شیائومی گرفته تا سامسونگ و اپل در کنار ویژگی‌های مثبتی که ارائه می‌دهند، ضعف‌هایی هم دارند. از آنجایی‌که ما همواره سعی می‌کنیم بهترین و جدیدترین قابلیت‌های هر گوشی یا برند را مورد بررسی قرار دهیم، منطقی به‌نظر می‌رسد اگر گاهی هم به کاستی‌های آن‌ها بپردازیم و انتظار داشته باشیم در دستگاه‌ها یا به‌روزرسانی‌های جدید، مشکلات موجود را رفع کنند.

شیائومی سال‌ها است در سراسر جهان به‌عنوان یکی از پنج برند اصلی گوشی هوشمند فعالیت می‌کند و فروش آن در سال‌های اخیر بیش از هزار درصد افزایش یافته است. این شرکت چینی که از اولین حضورش در دنیای فناوری ۱۲ سالی می‌گذرد، در این مدت توانسته است به سطح معینی از موفقیت دست پیدا کند و محبوبیت آن همه ساله درحال افزایش است؛ بااین‌حال، مانند هر برند دیگری، شیائومی نیز به‌دلیل کوتاهی در برخی زمینه‌های خاص و تجربه‌ی کاربری گوشی‌های هوشمند مورد انتقاد قرار گرفته است.

اگرچه بسیاری از این نقص‌ها را می‌توان با انجام برخی اقدامات رفع کرد، انتظار ما و همه‌ی طرفداران این سازنده‌ی چینی، این است که فکری اساسی به‌حال نقص‌های موجود بکند. درادامه فهرستی از آزاردهنده‌ترین ضعف‌های گوشی‌های شیائومی را مرور می‌کنیم؛‌ ضعف‌هایی که شیائومی باید در گوشی‌هایش برطرف کند.

مشکلات گوشی‌های شیائومی

یکی از مواردی که موجب شده است شیائومی در سراسر جهان به شهرت و محبوبیت فعلی دست یابد، تولید گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه با کیفیت قابل‌قبول است؛ بااین‌حال، مواردی وجود دارند که بهتر است خریداران درمورد آن‌ها آگاهی داشته باشند. این سازنده، گوشی‌های هوشمند مدرن را در تمام بازه‌های قیمتی روانه‌ی بازار کرده است. طبیعتاً وقتی یک گوشی مقرون‌به‌صرفه می‌خرید، کیفیت پایین‌تری دریافت می‌کنید؛ بنابراین، اکثر مشکلاتی که درادامه خواهیم گفت، بیشتر در دستگاه‌های ارزان‌قیمت این برند مشاهده شده‌اند.

مشکل گرمای بیش‌ازحد گوشی‌های شیائومی

داغ شدن بیش‌ازحد گوشی

یکی از مواردی که برخی از کاربران گوشی‌های شیائومی با آن مواجه هستند، داغ‌شدن بیش‌ازحد دستگاه در شرایط خاص مانند تماس تلفنی تا بیش از ۴۵ دقیقه است. افزون‌براین، گوشی‌های شیائومی معمولا در بازی‌های سنگین و گرافیکی بیش از رقبای هم‌رده خود داغ می‌شوند.

این مشکل مدت‌ها است در گوشی‌های شیائومی مشاهده می‌شود و امیدواریم شیائومی در دستگاه‌های جدید ایده‌ای برای رفع آن داشته باشد؛ بااین‌حال، تا آن زمان اگر می‌خواهید از مشکل گرمای بیش‌ازحد گوشی شیائومی جلوگیری کنید، پیش‌از انجام هر کاری گوشی را از تابش مستقیم نور خورشید یا سایر منابع گرما مانند بخاری، آتش و… دور نگه‌دارید. نکته‌ی دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که فقط از شارژر اصلی دستگاه استفاده کنید و هنگام شارژ نیز با آن کار نکنید.

مشکل GPS گوشی‌های شیائومی

گوگل مپ در گوشی‌های هوشمند

برخی از کاربران شیائومی گفته‌اند که با مشکل GPS مواجه هستند؛ این بدان معنا است که وقتی از سرویس نقشه‌های آنلاین مانند Google Maps استفاده می‌کنید، دستگاه مکان صحیح را نمایش نمی‌دهد یا برنامه با تأخیر بارگذاری می‌شود. درواقع تلفن به سرویس نقشه متصل نمی‌شود و جی‌پی‌اس نمی‌تواند مکان فعلی را بارگیری کند. به‌نظر می‌رسد مشکل GPS، مسئله‌ای رایج بین بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند شیائومی است.

خوشبختانه چند روش کارآمد مانند روشن و خاموش کردن حالت هواپیما برای رفع این مشکل وجود دارد. با این کار، GPS را دوباره راه‌اندازی می‌کنید که در بسیاری از موارد مشکل را حل می‌کند. اگر با این راهکار موفق نشدید مشکل GPS را حل کنید، گوشی را مجدداً راه‌اندازی کنید. آخرین راهکار، ریست کردن گوشی است؛ پیش از انجام این کار، به‌خاطر داشته باشید که از اطلاعات گوشی نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید تا به مشکل برنخورید.

مشکل سنسور مجاورت گوشی های شیائومی

خاموش نشدن صفحه هنگام مکالمه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران شیائومی اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل سنسور مجاورت است. اگر نمی‌دانید این سنسور چگونه کار می‌کند، وقتی درحال برقراری تماس صوتی هستید، سنسور مجاورت یا Proximity Sensor صفحه‌نمایش را خاموش کرده و از فعال‌کردن ناخواسته سایر عملکردها در دستگاه هنگام تماس صوتی جلوگیری می‌کند.

درمورد گوشی‌های شیائومی، وقتی گوشی را کنار گوش قرار می‌دهید، سنسور مجاورت به‌درستی کار نمی‌کند و صفحه‌نمایش خاموش نمی‌شود. دلیل عملکرد نادرست سنسور مجاورت در گوشی‌های شیائومی این است که این سنسور در جای مناسبی قرار نگرفته است؛ بنابراین، اگر هنگام تماس صوتی همواره با چنین مشکلی روبرو می‌شوید اما علت آن را نمی‌دانید، احتمالا گوشی شما هم با مشکل سنسور مجاورت همراه است. اگرچه به‌نظر می‌رسد این مسئله در برخی از گوشی‌های جدید حل شده است، در بسیاری از دستگاه‌ها هنوز پابرجا است.

مشکل لگ و باگ در گوشی‌های شیائومی

صفحه‌نمایش گوشی شیائومی

همانطور که اشاره شد، مشکلاتی مانند گرمای بیش‌ازحد یا GPS در مدل‌های نسبتاً قدیمی شیائومی ظاهر می‌شوند؛ بااین‌حال، به‌نظر می‌آید مشکل تأخیر در گوشی‌های جدیدتر شیائومی مانند Mi 11 نیز وجود دارد. لگ یا هنگ‌کردن در گوشی‌های شیائومی معمولاً چندماه پس از جعبه‌گشایی گوشی مشاهده می‌شود. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید و احساس می‌کنید عملکرد دستگاه نسبت به روزهای اول کندتر شده است یا آهسته‌تر شروع به کار می‌کند، بد نیست بدانید که این مشکل اغلب در گوشی‌های دارای رام گلوبال شیائومی رخ می‌دهد.

درواقع، بسیاری از لگ و باگ‌ها به بهینه نبودن نرم‌افزار و رابط کاربری مربوط می‌شوند؛ بنابراین خواسته کاربران از شیائومی این است که رابط کاربری بهینه‌تری را همراه با گوشی‌هایش روانه بازارهای جهانی کند.

مشکل خالی شدن باتری گوشی شیائومی

تنظیمات Battery Saver در شیائومی ۱۲ پرو

از آنجایی که گوشی‌های شیائومی دارای ویژگی‌‌های متعددی هستند، ممکن است پس از چندماه که باتری شروع به قدیمی‌شدن می‌کند، با مشکل تخلیه‌ی باتری مواجه شوید؛ بنابراین، اگر اخیرا با چنین مسئله‌ای روبرو شده‌اید، نگران نباشید؛ چراکه مشکل خالی شدن باتری در گوشی‌های شیائومی مسئله‌ای است که بسیاری از کاربران از آن شکایت دارند. البته این مشکل را نمی‌توان تنها مختص به گوشی‌های شیائومی دانست و بسیاری از تلفن‌های مدرن پس از مدتی با آن روبرو می‌شوند.

برای حل این مشکل، سعی کنید همیشه تلفن‌همراه را به‌روز نگه‌دارید. برای بررسی اینکه گوشی جدیدترین نسخه را اجرا می‌کند یا خیر، می‌توانید در تنظیمات گوشی به بخش به‌روزرسانی‌های سیستم بروید. با آپدیت نگه‌داشتن گوشی می‌توانید از وقوع بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید.

راه‌نیافتن گواهی IP68 به گوشی‌های بیشتر

تست مقاومت شیائومی ۱۳ پرو در برابر آب

گواهی IP68 که تاحدودی مقاومت دربرابر آب را تضمین می‌کند، در تعداد محدودی از گوشی‌های شیائومی مشاهده می‌شود. درحال‌حاضر تنها برخی از گوشی‌های این برند از جمله شیائومی ۱۱ اولترا، Mi 11 Pro و شیائومی 12S اولترا با بهره‌گیری از این استاندارد توانسته‌اند در لیست گوشی‌های ضد آب قرار بگیرند و به‌عبارتی می‌توانند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱/۵ متری آب دوام بیاورند. گفتنی است که شیائومی ۱۳ پرو نیز به این فهرست اضافه شده است و اکنون در لیست بهترین گوشی‌های ضد آب شیائومی قرار دارد.

افزون‌براین، برخی از گوشی‌های میان‌رده‌ی شیائومی نیز از استاندارد IP53 بهره‌مند شده‌اند؛‌ اما این گواهی گوشی را در برابر پاشش آب ایمن می‌کند و با گواهی آی پی ۶۸ زمین تا آسمان فرق دارد؛‌ ازاین‌رو، شاید وقت آن رسیده است که این شرکت چینی استاندارد موردبحث را حداقل به پرچمداران بیشتری اضافه کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات