گوگل قبل‌از روی کار آمدن ChatGPT فرصتی طلایی را در حوزه هوش مصنوعی از دست داده است

پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نماد هوش مصنوعی گوگل بارد روی گوشی
براساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال، گوگل دوسال پیش فرصتی طلایی را برای پیشروی در بازار چت‌بات‌های هوش مصنوعی از دست داده است.
تبلیغات

دو محقق گوگل که در پروژه‌ی هوش مصنوعی قدرتمند مکالمه‌محور این شرکت حضور داشتند به همکاران خود اعلام کردند حاصل کارشان می‌تواند نحوه‌ی جستجوی افراد را در اینترنت و کار با رایانه‌ را به‌طور کامل تغییر دهد.

محققان هوش مصنوعی گوگل به‌نام‌های دنیل دی فریتاس و نوام شازیر از گوگل درخواست کرده‌اند تا نسخه‌ای نمایشی از چت‌بات خود را به‌طور عمومی دردسترس قرار دهد و حتی آن را با دستیار صوتی اسیستنت ادغام کند، اما مدیران این شرکت متقاعد نشدند؛ زیرا فناوری مذکور استانداردهای ایمنی آن‌ها را رعایت نمی‌کرد.

مایکروسافت دوسال بعد با حمایت OpenAI و بهره‌گرفتن از مزیت‌های ChatGPT کاری را انجام داد که گوگل نتوانست آن را به‌موقع ارائه دهد. غول فناوری اهل ردموند اکنون بینگ جدید را برپایه‌ی چت‌بات ChatGPT دردسترس عموم قرار داده است که این اقدام با استقبال گسترده‌ی کاربران مواجه شد.

مایکروسافت همچنین از هیجان‌ ایجاد شده درمورد چت‌بات هوش مصنوعی خود نهایت استفاده را می‌برد و در همین‌حال گوگل درحال آماده‌سازی چت‌بات Bard است.

گوگل اخیراً از هوش مصنوعی بارد رونمایی کرده است. این شرکت می‌گوید پیش‌از عرضه‌ی عمومی این چت‌بات آن را مورد آزمایش‌ قرار می‌دهد. این ابزار مثل ChatGPT با روش مکالمه‌محور به درخواست‌ها و سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد. دیجیتال‌ترندز می‌نویسد، اگرچه فناوری استفاده‌شده در این ابزارها بسیار پیشرفته‌تر از موتورهای جستجوی معمولی است، اما گوگل نگرانی‌هایی درمورد افزایش محبوبیت این راهکار دارد زیرا درصورتی‌که مایکروسافت بتواند بینگ جدید را بین کاربران جا بیندازد، قطعاً بخشی از سهم بازار جستجوی جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

با وجود فرصتی که گوگل در حوزه‌ی چت‌بات‌های هوش مصنوعی از دست داد، این شرکت منابع بسیار عظیمی دراختیار دارد که می‌تواند تضمین‌کننده‌ی توسعه‌ی سریع Bard باشد و احتمالاً فرصت دیگری برای رقابت بهتر با هوش مصنوعی مایکروسافت به‌دست خواهد آورد.

دی فریتاس و شازیر از عدم تمایل گوگل برای استفاده از فرصتی که از دست داد آن‌قدر دلسرد شدند که این شرکت را درسال ۲۰۲۱ ترک کردند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات