مدل هوش مصنوعی جدید متا حتی اجسامی که قبلاً ندیده است را شناسایی می‌کند

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
لوگو متا Meta از جنس یخ
مدل هوش مصنوعی Segment Anything متا برای تشخیص اشیاء موجود در تصاویر، حتی نیازی به آموزش ندارد.
تبلیغات

هوش مصنوعی معمولاً براساس داده‌های موجود آموزش داده می‌شود تا بتواند قابلیت‌هایی مثل تشخیص اشیاء را ارائه دهد. اکنون متا برای تشخیص اجسام با هوش مصنوعی بدون نیاز به آموزش، راهکار خلاقانه‌ای به‌نام Segment Anything را معرفی کرده است؛ هوش مصنوعی جذابی که می‌تواند اجسام مختلفی که حتی آن‌ها را قبلاً ندیده است، شناسایی کند. برای تشخیص اشیاء با مدل هوش مصنوعی جدید متا می‌توان روی آن‌ها کلیک کرد. علاه‌براین امکان تشخیص اجسام با این مدل ازطریق پیام‌های متنی وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توانید کلمه‌ی Cat را تایپ کنید و هوش مصنوعی متا همه‌ی گربه‌های موجود در تصویر را تشخیص خواهد داد.

به گزارش انگجت، Segment Anything همچنین می‌تواند با مدل‌های هوش مصنوعی دیگر کار کند. این ویژگی امکان ایجاد مدل‌های سه‌بعدی اجسام را با استفاده از تصویر آن‌ها و ازطریق هدست‌های واقعیت ترکیبی ایجاد کند. مدل هوش مصنوعی جدید متا همچنین نیاز به آموزش‌های اضافه را کاهش می‌دهد.

امکان دانلود مدل هوش مصنوعی جدید متا و مجموعه داده‌های آن با مجوزهای غیرتجاری فراهم خواهد شد. این یعنی نمی‌توان از Segment Anything برای ساخت محصولات استفاده کرد و هدف از توسعه‌ی این فناوری در درجه‌ی اول، تحقیق و گسترش دسترسی است. غول رسانه‌های اجتماعی درحال حاضر از تکنولوژی مشابهی برای تعدیل محتوای ممنوعه، پیشنهاد پست‌ به کاربران و برچسب‌گذاری تصاویر در پلتفرم‌های خود استفاده می‌کند.

توسعه‌دهندگان می‌گویند نسخه‌ی کنونی Segment Anything نقص‌هایی دارد و شاید برخی جزئیات را ارائه ندهد. علاوه‌براین مدل مذکور در تعیین مرزهای برخی اجسام خیلی دقیق عمل نمی‌کند. اگرچه این مدل هوش مصنوعی درخواست‌‌های دریافتی را به‌طور لحظه‌ای مدیریت می‌کند اما برای پردازش برخی از آن‌ها نیاز به زمان دارد. متا همچنین اعلام کرده است احتمالاً در آینده برخی مدل‌های جدیدتر هوش مصنوعی می‌توانند عملکردی بهتر از Segment Anything ارائه دهند.

قرار نیست هوش مصنوعی جدید متا را در چت‌بات‌ها یا دستگاه‌هایی که به تشخیص سریع اجسام نیاز دارند ببینید. به‌هر حال، مدل‌هایی مثل Segment Anything می‌توانند در مواردی که امکان آموزش دادن هوش مصنوعی با داده‌های موجود فراهم نیست، بسیار مفید واقع شود. به‌عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از این فناوری برای همگام‌شدن با حجم سرسام‌آور محتوای درحال رشد خود بهره ببرند. درواقع به‌نظر می‌رسد متا به‌دنبال استفاده از فناوری دید رایانه‌ای در پلتفرم‌ها و محصولات خود است.

متا از مدتی قبل سعی کرده است پیشرفت‌های خود را در حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌اشتراک بگذارد. می‌توان گفت توانایی این شرکت در هوش مصنوعی درسطح بزرگانی مثل گوگل و مایکروسافت است. شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ درحال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی شخصیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی در برنامه‌های اجتماعی خود است و می‌تواند از مزیت‌های جذاب Segment Anything برای رسیدن به این هدف استفاده کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات